شناسه خبر : 33172

صادرات ایران به ترکیه از مرز ۷ میلیارد دلار گذشت

صادرات ایران به ترکیه از مرز ۷ میلیارد دلار گذشت

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران از رشد ۲۳ درصدی صادرات ایران به ترکیه و‌ گذشتن از مرز ۷ میلیارد دلار خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، «فرزاد پیلتن» مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۱۴۰۱ گفت: آمار دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات ج.ا.ایران به ترکیه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی از مرز ۷ میلیارد دلار عبور کرده و از ۶ میلیارد و ‌۷۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به مرز ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی افزود: این سطح از صادرات موجب قرار گرفتن این کشور در رتبه ۳ طرف‌های صادراتی ج.ا.ایران در جهان و رتبه ۲ صادرات به ۲۱ کشور هدف توسعه صادرات ج.ا.ایران در سال ۱۴۰۱ شده است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: مهمترین اقلام صادراتی ایران به عمان در سال ۱۴۰۱ شامل گاز طبیعی، آلومینیوم، اوره، پلی اتیلن، کاتد و قطعات کاتدویک از مس، مفتولات از مس، شمش و میله از آهن و فولاد و پلی اتیلن بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: واردات ج.ا.ایران از ترکیه نیز در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۱۵ درصد رشد از ۵.۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به حدود ۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است.

پیلتن با بیان اینکه ترکیه در سال ۱۴۰۱ در رتبه ۳ مبادی وارداتی ج.ا.ایران از جهان قرار گرفته است، گفت: مهمترین اقلام وارداتی ج.ا.ایران از ترکیه نیز در سال ۱۴۰۱ شامل روغن دانه آفتابگردان، تراکتورهای جاده‌ای برای نیمه تریلرها، ذرت دامی، موز، مولدها،جو، دانه سویا،الیاف سنتیتیک، روغن خام سویا و پودر جاذب و پلیمرهای اکریلیک جامد بوده است.

 

ارسال نظر