شناسه خبر : 32851

افزایش معنادار خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چینی

افزایش معنادار خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چینی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که فروش نفت ایران به چین، در ماه گذشته در محدوده ۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

به گزارش چابک آنلاین، سرازیر شدن 800 هزار بشکه نفت ایران به پالایشگاه‌های خصوصی در استان شاندونگ چین درماه مارس، دست‌کم ۲۰ درصد بیشتر از رقم فروش آن در مقایسه با ماه فوریه است.

ازاستان شاندونگ به عنوان مرکز استقرار اکثر پالایشگاه‌های خصوصی چین یاد می‌شود.

افزایش خرید نفت خام ایران از سوی پالایشگاه‌های خصوصی چینی به دنبال داغ‌تر شدن تنور رقابت پالایشگاه‌های نفتی دولتی چین وهند بر سرخرید نفت روسیه اتفاق افتاده است.

بر این اساس، بسیاری از پالایشگاه‌های چینی خصوصی در استان شاندونگ، حجم بیشتری از نفت ایران را خریداری کرده و روی خرید نفت ایران کماکان حساب می‌کنند.

سید محسن قمصری، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، گفته است که پیش از تحریم‌ها خرید چین از نفت ایران روزانه ۷۰۰ هزار بشکه بوده درحالی که در آن زمان مصرف کل چین روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه بوده و افزوده که امروزه مصرف چین با حدود ۵۰ درصد افزایش به حدود ۱۵ میلیون بشکه رسیده و اگر آمار صادرات حدود یک میلیون بشکه باشد این موضوع مؤید آن است که چین با افزایش ۵۰ درصدی مصرف خود، وارداتش از ایران را ۵۰ درصد افزایش داده که این امر می‌تواند بیانگر حسن‌نظر چین در ارتباط با ایران باشد.

صادرات نفت خام ایران دردوسال گذشته، روندی رو به رشد داشته که این امر موفقیت دولت سیزدهم در مقابله با تحریم‌های نفتی را به‌طور کامل به تصویر کشیده است.

تأثیرات سفر رئیس جمهور ایران به چین، توجه به بازارهای سنتی و جذب مشتریان جدید در کنار استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی از جمله مواردی است که به ایران کمک کرده تا با وجود ادامه تحریم‌ها علیه صنعت نفت، صادرات و درآمدهای نفتی خود را افزایش دهد.

جواداوجی وزیر نفت اعلام کرده که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر ازسال ۱۴۰۰ نفت صادر شده و پیش‌بینی کرده که امسال هم رکوردی تازه درصادرات نفت ثبت شود.

وی، تصریح کرده که صادرات نفت ایران به بالاترین رقم نسبت به دوسال اخیر رسیده و ارز حاصل از این صادرات در سر رسید مشخص دریافت و به سامانه‌ نیما و سامانه جدید معاملاتی واریز شده است و جمع‌بندی کرده که با توجه به اینکه یکی از بخش‌های تأمین‌کننده نیازهای ارزی کشور، وزارت نفت است، در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه، خوشبختانه رکوردهای مطلوبی در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی داشتیم.

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم به تازگی گفته است که در مورد نفت 85 درصد درآمد نفتی محقق شد و از 521 هزار میلیارد تومان مصوب 443 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی محقق شده است. افزایش صادرات نفت و رکوردشکنی درتولید نفت با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم دانست.

در واقع، این دولت سیزدهم بود که با موفقیت در حوزه دیپلماسی انرژی و محدودیت‌ها توانست فروش خوبی در حوزه نفت داشته باشد. دیپلماسی که برخاسته توسعه تعاملات دولت سیزدهم با کشورهایی چون روسیه، عراق، ترکمنستان، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، امریکای لاتین شامل ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه، چین، عمان، تاجیکستان و ژاپن بوده است.

فراموش نکنیم که دولت گذشته کشور را با کمترین میزان تولید و صادرات نفت خام به دولت سیزدهم تحویل داد؛ سیاستی که از عملکرد ضعیف دولت قبل در زمینه تولید و فروش نفت درسال‌های قبل حکایت دارد.

هرچندکه کارگزاران دولت قبل، تحریم‌های بین‌المللی را به عنوان دستمایه‌ای برای عدم موفقیت خود در فروش نفت برمی شمرده‌اند، در حالیکه سیاست تحدید فروش نفت ایران از سوی امریکا، همواره در این سال‌ها وجود داشته است.

با این حال، و با وجود تشدید شدید‌ترین تحریم‌ها این دولت سیزدهم بود که در صادرات نفت رکوردهای تازه‌ای را به ثبت رساند.

درخلال همین کشمکش‌ها، رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران هم گفت که واشنگتن فشارخود به چین برای توقف واردات نفت ایران را افزایش خواهد داد و با ادعای «غیرقانونی» بودن صادرات نفت ایران به چین افزود که مذاکرات برای منصرف کردن پکن از خرید نفت ایران، تشدید خواهد شد.

هرچندکه افزایشی شدن روند صادرات نفت ایران به چین، نشان داد که چشم بادامی‌ها بدون توجه به سیاست‌های مداخله جویانه امریکا، برتوسعه همکاری تجاری خود با ایران از جمله در زمینه واردات نفت خام پا فشاری کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که فروش نفت ایران به چین، در ماه گذشته در محدوده ۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

طبق آمار، صادرات نفت ایران به چین در سال 2021، 193 درصد و در سال 2022، 168 درصد نسبت به سال قبل خود افزایش داشته است.  موضوعی که یکی از دلایل اصلی آن امضای سند همکاری 25 ساله بین دو کشور و تقویت روابط ایران و چین بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم است.

ساده‌تر اینکه توسعه تعاملات دولت سیزدهم باعث شد تا چین بدون توجه به فشار‌های امریکا برضرب‌آهنگ واردات نفت خود از ایران سرعت بیشتری ببخشد؛ روندی که از آن به کم‌محلی چینی‌ها به فشار‌های امریکایی‌ها یاد می‌شود.

 

ارسال نظر