شناسه خبر : 29961

اثر ذخیره سازی خانگی مرغ بر بازار چه بود؟

اثر ذخیره سازی خانگی مرغ بر بازار چه بود؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سیاست خرید و ذخیره سازی خانگی مرغ در کنار صادرات می‌تواند بر حفظ تعادل بازار مرغ تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر آمار ایران رتبه نهم تولید مرغ در دنیا و رتبه سوم در آسیا بعد از کشورهای چین و تایلند را داراست.

با توجه به مازاد تولید، صنعت مرغداری با حدود ۱۸ هزار تولیدکننده و ارزش سالانه حدود ۱۵۰ هزارمیلیارد تومانی در معرض خطر است که مسئولان وزارت جهاد در راستای پایداری تولید، سیاست های حذف تعرفه صادرات، تشویق مردم به ذخیره سازی خانگی و جمع آوری مازاد مرغ از سطح بازار را دنبال می‌کنند.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد به صورت همه جانبه از اتحادیه و زنجیره هایی که در وضعیت فعلی قدم در مسیر مدیریت بازار گوشت مرغ برداشته اند، حمایت می کند.

ساداتی نژاد می گوید: بانک کشاورزی و صندوق حمایت از بخش کشاورزی ملزم به پشتیبانی مالی و تسهیلات به اتحادیه و زنجیره هایی هستند که اقدام به خرید، قطعه بندی، فریز و ذخیره سازی گوشت مرغ می کنند.

وزیر جهاد با اشاره به درخواست اتحادیه ها از مردم به منظور ذخیره سازی خانگی برای تنظیم بازار گفت: تنظیم بازار مردمی برای اولین بار در کشور رقم خورده است که تجربه بسیار خوبی بود. همچنین محدودیت صادرات گوشت مرغ و مرغ زنده حذف شد که با این وجود هیچ گونه محدودیت و سهل انگاری در زمینه صادرات پذیرفتنی نیست.

تاثیر ذخیره سازی خانگی مرغ در جلوگیری از ورشکستگی مرغداران 

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت:طی چند روز گذشته اتحادیه ها و مسئولان وزارت جهاد به منظور جلوگیری از ورشکستگی مرغداران و نجات صنعت از مردم تقاضای خرید و ذخیره سازی خانگی کرده اند.

به گفته او، با توجه به وضعیت نا به سامان بازار مرغ، مدیریت جوجه ریزی اثر خود را طی ماه های آینده بر بازار می گذارد.

یوسفی می گوید: طی ماه های اخیر ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت، درحالیکه حداکثر نیاز بازار داخل در ماه های عادی ۹۰ میلیون قطعه است. درنتیجه مازاد تولید منجر به افت قیمت و زیان مرغداران شده است.

رئیس انجمن‌ پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: پشتیبانی امور دام‌ موظف به خرید تضمینی یا قیمت تضمینی است که متاسفانه حضور پشتیبانی در بازار کمرنگ است. این درحالی است که پشتیبانی در گذشته وقتی مرغداران با مازاد تولید روبرو بودند، روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ از سطح بازار جمع آوری می کرد.

او صادرات را یکی دیگر از راهکارهای حمایتی صنعت مرغ اعلام کرد و گفت: گرچه بعد از اصلاح نظام یارانه قرار بود، صادرات به منظور حمایت از تولید انجام شود، اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفت. درحالیکه پتانسیل حداقل صادرات یک میلیون تن مرغ وجود دارد.

بنابر آمارهای اعلامی ماهانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که طی ماه های اخیر بواسطه افزایش جوجه ریزی، تولید مرغ فراتر از این رقم بود.

 کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سرانه مصرف مرغ بعد از اصلاح نظام یارانه از یک سو و افزایش جوجه ریزی واحدهای مرغداری از سوی دیگر زمینه را برای زیان مرغداران فراهم کرده است که وزارت جهاد برای خروج از بحران فعلی راهکارهایی همچون حذف تعرفه صادرات، پرداخت تسهیلات و تشویق مردم به خرید و ذخیره خانگی را به کار گرفتند.

مدیریت جوجه ریزی امری مهم در تنظیم بازار مرغ

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به مازاد تولید و زیان مرغداران، مدیریت جوجه ریزی در واحدهای مرغداری اعمال شده است که این امر در تنظیم بازار تاثیر بسزایی دارد.

او با تاکید بر جوجه ریزی به میزان مصرف و تقاضای بازار گفت: صادرات مرغ راه دیگری برای خروج مرغداران از زیان است، همانگونه که با صادرات تخم مرغ، قیمت افزایش یافت، هرچند صادرات مستمر منجر به اشتغالزایی و تعادل قیمت در بازار می شود.

یوسف خانی ذخیره سازی خانگی را راه حلی مقطعی برای افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: گرچه ذخیره سازی به طور مقطعی منجر به افزایش تقاضا در بازار می شود، اما راه حل اصلی کاهش جوجه ریزی و صادرات است چرا که توان مالی خانوارها محدود است و از طرفی یخچال های خانگی ظرفیت چندانی ندارد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه قیمت مرغ تا پایان سال کماکان کمتر از نرخ مصوب یا حداکثر قیمت مصوب خواهد بود، گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ گرم ۵۵ تا ۶۰ هزارتومان بوده که علت اصلی عرضه کمتر از نرخ مصوب ناشی از مازاد تولید است.

بعداز تغییر نرخ ارز واردات نهاده های دامی، تقاضا برای خرید مرغ کاهش معناداری داشت که بسیاری از مسئولان تشکل و اتحادیه های تولیدی اذعان می کنند که توزیع کالابرگ‌ پروتئینی تنها راهکار ارتقای سرانه مصرف است.

کاهش ۱۰ میلیون قطعه ای جوجه ریزی، بازار مرغ را به تعادل می رساند

محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: در جلسه اخیر کارگروه برنامه ریزی تولید وزارت جهاد تصمیم گرفته شد که میزان جوجه ریزی به ۱۱۰ میلیون قطعه کاهش یابد که انتظار می رود با کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیون قطعه ای جوجه ریزی مرغ گوشتی درهرماه، بازار به تعادل برسد.

او قیمت هرقطعه جوجه یکروزه را ۴ تا ۸ هزارتومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه قیمت تمام شده هرقطعه جوجه یکروزه ۱۵ هزارتومان است، بنابراین استمرار عرضه با نرخ فعلی، تولید را دچار چالش می کند.

صدیق پور مدیریت جوجه ریزی را یکی از راهکارهای تنظیم بازار مرغ اعلام کرد و گفت: صادرات جوجه و مرغ، خرید مازاد توسط پشتیبانی امور دام و همچنین ذخیره سازی خانگی در تعادل بازار بی تاثیر نیست.

دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه می‌گوید: مازاد کنونی مرغ مربوط به جوجه ریزی ۱۲۰‌ میلیون قطعه ای آبان است، درحالیکه نیاز بازار داخل کمتر از این رقم است.

علی رغم آنکه پتانسیل صادرات حداقل یک‌میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد، اما طی سال های اخیر بدرستی از این فرصت استفاده نشده است.

صادرات مستمر یکی از راهکارهای تعادل قیمت مرغ

برومند چهارآیین رئیس هیئت مدیره کانون شرکت مادر تخصصی صنعت طیور گفت: در بازار رقابتی هیچ نظریه اقتصادی توصیه نمی کند که دولت دخالت کند، این درحالی است که بازار مرغ هیچ گاه از دخالت های دولت مصون نبوده است. 

به گفته او، علی رغم آنکه سرمایه گذاری صنعت طیور متعلق به بخش خصوصی است و دولت یک ریال هم سرمایه گذاری نکرده است، اما تمامی تصمیمات حتی قیمت گذاری بدون نظر بخش خصوصی اتخاذ می شود و معلوم‌ نیست دولت تا چه زمانی قصد مداخله در بازار مرغ را دارد. درحالیکه مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار رقابتی تعیین کننده قیمت است.

چهارآیین حداکثر نیاز کشور را ۸۵ تا ۹۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: این درحالی است که طی ماه های اخیر دولت ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی را به مرغداران تحمیل کرد که همین امر به سبب مازاد تولید منجر به زیان تولیدکنندگان شده است.

این مقام‌مسئول ادامه داد: صادرات مستمر یکی از راهکارهای تنظیم بازار مرغ است که متاسفانه رقیب سرسخت ما ترکیه در عراق بازارسازی می کند و از طرفی هم‌ عراقی ها تعرفه مرغ برای ترکیه صفر در نظر می‌گیرند و برای ما تعرفه اعمال می کنند که در نهایت دخالت های غیرکارشناسی در بازار رقابتی مرغ سبب شده نتوانیم صادرات مستمر و پایدار داشته باشیم. 

رئیس هیئت مدیره کانون شرکت مادرتخصصی صنعت طیور گفت: با وجود آنکه پتانسیل صادرات بیش از یک میلیون تن مرغ در کشور، اما طی چندسال گذشته در بهترین شرایط با احتساب پای مرغ، سنگدان و غیره ۱۵۰ هزارتن صادرشده است.

طی ماه های اخیر جوجه ریزی در واحدهای مرغداری افزایش یافت که در نتیجه عرضه از تقاضا پیشی گرفت و این امر منجر به مازاد تولید و ضرر و زیان تولیدکنندگان شد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران، مردم را به خرید مرغ مازاد جهت تعادل بازار تشویق کردند که استقبال مردم در کنار دیگر سیاست ها تا حدودی بر بازار اثر گذار بوده است و امیدواریم با استمرار این روند جایگاهمان در تولید مرغ حفظ شود.

ارسال نظر