شناسه خبر : 29878

۷۰ درصد طرح‌های پتروشیمی کشورهای اتحادیه اروپا تعطیل شد

70 درصد طرح‌های پتروشیمی کشورهای  اتحادیه اروپا تعطیل شد

معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی، صنعت پتروشیمی را بالنده و ارزش آفرین دانست و اعلام کرد که صنعت پتروشیمی یکی از زودبازده‌ترین صنایع جهان شناخته می‌‌شود و با توجه به امتیازات مهم این صنعت در کشور، سرمایه‌گذاری در این صنعت، موفقیت‌آمیز است.

به گزارش چابک آنلاین، مرتضی شاهمیرزایی، با اشاره به وجود برخی تلاطمات بازار سرمایه در سال‌های قبل، در عین حال یادآور شد که سرمایه‌گذاران در صنعت پتروشیمی، در بلندمدت برنده واقعی خواهند بود.

به گفته وی، ذخایر نفت و گاز ایران در دنیا دارای بالاترین رتبه بوده، بنابراین سرمایه‌گذاری بلندمدت در صنعت پتروشیمی به دلیل ادامه‌دار بودن تأمین خوراک آن در سالیان متمادی، برای سرمایه‌گذاران نتایج خوبی را به دنبال دارد، در حالی که در اتحادیه اروپا به دلیل وارداتی بودن خوراک، در حال حاضر 70 درصد طرح‌های پتروشیمی برخی کشورهای اروپایی تعطیل شده است.

شاهمیرزایی اذعان داشت که به دلیل حجم بالای ذخایر خدادادی، ایران تا قرن‌ها توانایی تأمین خوراک پتروشیمی‌‌ها را دارد و جریان تولید در این صنعت تا قرن‌ها ادامه خواهد داشت.

وی، میزان ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی را در حال حاضر 90 میلیون تن برشمرد و توضیح داد که در سال 57  تعداد محصولات پتروشیمی کمتر از انگشتان دست بود اما امروز بالغ بر 550 گرید از انواع محصولات پلیمری شیمیایی در داخل کشور توسط کیمیاگران صنعت پتروشیمی تولید می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به وجود برخی تأخیرها در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در سال‌های گذشته، اذعان داشت: برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای، گاهی با تأخیرهای یکساله مواجه بوده که از جمله برنامه ششم توسعه تا پایان 1401 تمدید شد.

به گفته وی، به دلیل ضعف در سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته، صنعت پتروشیمی از برنامه‌های توسعه‌ای عقب افتاد زیرا قرار بود تا در پایان سال 1400 میزان ظرفیت نصب شده به  100 میلیون تن برسد که به دلیل عقب‌ماندگی 5 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در این صنعت، این مهم محقق نشد، بنابراین صنعت پتروشیمی از برنامه از پیش تعیین شده عقب ماند.

شاهمیرزایی پیش‌بینی کرد که در برنامه پنج ساله توسعه بعدی، با توجه به اولویت دولت در زمینه تکمیل زنجیره ارزش، میزان ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از 135 میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه عبور خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود برخی مجوزهای اخذ شده غیر فعال در سال‌های اخیر، از بازنگری در کلیت این طرح‌ها خبر داد و تصریح کرد که در سال‌های اخیر، برخی مجوزهای صادر شده بالفعل شده اما برخی از این مجوزها هم بالفعل نشدند و در حد مجوز و امور مقدماتی ماندند که با غربالگری که در این دولت انجام شد، بخشی از این  مجوزها ابطال شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت در غربالگری که تاکنون صورت گرفته حدود  14 مجوز بازنگری و مجوزهای آنها لغو شد.

منبع : ایران

ارسال نظر