شناسه خبر : 29651

وضعیت امنیت غذایی جهان در صورت ادامه جنگ روسیه و اوکراین

وضعیت امنیت غذایی جهان در صورت ادامه جنگ روسیه و اوکراین

سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد در گزارشی وضعیت فعلی و آینده امنیت غذایی جهان در صورت ادامه جنگ روسیه و اوکراین را بررسی کرده و تأکید می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، پس از جنگ بین روسیه و اوکراین بزرگترین تولیدکنندگان غلات دنیا در جهان، نگرانی‌ها از آینده امنیت غذایی بیشتر شده است در حال حاضر هم افزایش قیمت غذا به عنوان پای ثابت تورم در کشورها شده است.

از آنجایی که روسیه و اوکراین تأمین 30 درصد غلات کشورهای جهان را به عهده دارند و همچنین تولیدکننده عمده دانه‌های روغنی هستند، بسیار مهم است که بدانیم آینده تولید غذا در این کشورها چگونه خواهد بود.

سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد برای بررسی این موضوع تحقیقاتی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این سازمان به این شرح است: فائو طی پرسش‌هایی که داشته، یک نفر از هر چهار نفر در اوکراین اعلام کرده‌اند که تولیدات کشاورزی خود را به واسطه جنگ کاهش داده یا متوقف کرده‌اند که بیشتر در مناطق سومسکها، اودسکا، چرنی‌هیویسکا، مایکولاتیوسکا بودند که  40 درصد روستائیان در این مناطق هستند.

بررسی‌های فائو نشان داده که هزینه‌های تولیدات کشاورزی در هر دو بخش محصولات زراعی و دامی افزایش یافته است و جنگ به طور گسترده فعالیت‌های کشاورزی و دامی را کاهش داده است. هزینه‌ها در بخش دامی 64 درصد و در بخش زراعی 72 درصد رشد کرده است.

بررسی‌های سازمان خواروبار کشاورزی نشان می‌دهد نیمی از روستائیان سراسر کشور کاهش درآمد داشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته به مراتب کمتر شده است، به عنوان مثال در منطقه سومسکا 67 درصد، مایکولاویسکا 65 درصد، دونپسکا 63 درصد و زاپرویسکا 63 درصد کاهش درآمد داشته‌اند.

از سوی دیگر، کاهش درآمدها آنها را مجبور کرده که به مکان‌های دیگری بروند.

این گزارش حاکی است که بیش از نیمی از روستائیان، بیش از 50 درصد هزینه‌های‌شان را صرف خرید غذا کرده اند و حداقل یک نفر از پنج نفر اعلام کرده‌اند که 75 درصد هزینه‌های آنها مربوط به تأمین غذا است.

همچنین خانواده‌ها مجبور شده‌اند برای تأمین نیازهای خود از طریق استقراض، فروش دارایی‌ها، کاهش هزینه‌های سلامت و بهداشت و حتی مجبور شده‌اند مصرف کودها و آفت‌کش‌ها در کشاورزی را کم کنند تا هزینه‌های زندگی‌شان تأمین شود.

فائو پیش‌بینی کرده است که این مشکلات در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت، چرا که درآمد روستائیان به شدت کاهش یافته و آنها دسترسی خوبی به کودهای شیمیایی و‌آفت‌کش‌ها، سوخت، انرژی و برق مورد نیاز ندارند. همچنین خانوارهای روستائی دسترسی به بذر برای کشت و کار هم ندارند و در حقیقت این بزرگترین نیاز آنها است. نیاز به غذای دام در برخی از مناطق اوکراین بسیار حادتر است.

بنابراین در صورتی که جنگ بین این دو کشور ادامه یابد، وضعیت فعلی وخیم‌تر خواهد شد و این شرایط در فصل زمستان شدیدتر می‌شود و کنار آمدن با این شرایط بسیار کار سختی خواهد بود.

فائو تأکید کرده است که لازم است برای بهبود این شرایط بحرانی و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع، از روستائیان اوکراین حمایت شود تا تولید در این کشور دوام یابد.

این گزارش تأکید می‌کند که حمایت از روستائیان و کشاورزان در حقیقت مبارزه با شرایط نامطلوب جنگ و حفظ امنیت غذایی خواهد بود.

ارسال نظر