شناسه خبر : 28127

ارزش صادرات غیرنفتی به بیش از ۲۸ میلیارد دلار رسید

ارزش صادرات غیرنفتی به بیش از ۲۸ میلیارد دلار رسید

سخنگوی گمرک گفت: بنابر آمار در هفت ماهه امسال ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزار تن کالا با ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک گفت: بنابر آمار میزان تجارت خارجی در هفت ماهه امسال از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۷۶دهم درصد کاهش داشته است.

به گفته او، اگر بخواهیم درخصوص میزان صادرات غیر نفتی در هفت ماهه امسال ۶۱میلیون و ۲۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شده است که از نظر ارزش ۵ و ۶دهم درصد افزایش داشت. همچنین از نظر وزن هم ۱۸و ۲دهم درصد کاهش داشته ایم. در این مدت ۱۹میلیون و ۷۴۷هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار وارد شد که از نظر وزنی و ارزشی ۱۵ و ۷ درصد از نظر وزنی کاهش ۱۴ و ۴ درصد از نظر ارزشی هم ما افزایش داشته ایم.

 عمادی می‌گوید:عمده کالاهایی که صادر کرده ایم؛ پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید ۳۰، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، سایر روغن های سبک و فرآورده ها و البته به جز بنزین که ده رقم اول کالاهای صادراتی ما بودند که ۴۷و ۴ دهم درصد از نظر وزن و ۳۲ درصد هم ارزش کل صادرات کشورمان در این هفت ماهه به خودشان اختصاص داده اند به پنج کشور صادرات داشته ایم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند بوده اند که به چین ۹ میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار صادر کرده ایم به عراق ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار به امارات متحده عربی ۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار به ترکیه ۳ میلیارد و ۸۱ میلیون ودلار و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار هم صادرات ما به هند بوده است.

سخنگوی گمرک گفت: ۷۶ و ۷ دهم درصد از وزن و ۷۴ و ۴ دهم درصد ارزش کل کالاهای صادراتی هم به همین پنج کشور بوده است که در هفت ماهه امسال انجام شده است. درخصوص وارداتی هم عمده کالاهای وارداتی هم در هفت ماهه امسال شامل؛ ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتابگردان گلرنگ، تراکتورهای جاده ای و سایر تلفن های هوشمند و شکر تصفیه شده بود که اینها هم عمدتاً مبدأ کالا به کشورهایی که از آنها وارد شده است شامل؛ کشورهای متحده عربی، چینف ترکیه، هند و آلمان بوده اند.

بنابر گفته عمادی، در این مدت هم ۹ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، ۸ میلیارد و ۲۸۴میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار از ترکیه، یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار از هند و ۹۹۱ میلیون دلار هم از آلمان وارد کشورمان شده است. بنابراین ۵۳ درصد از وزن و ۷۰ درصد از ارزش کل واردات مان هم از این پنج کشور وارد کشورمان شده اند.

 

ارسال نظر