شناسه خبر : 28076

اختصاصی چابک آنلاین؛

برخورد شهرداری ها با مالکان متخلف در ساخت وساز با تاخیر انجام می شود

برخورد شهرداری ها با مالکان متخلف در ساخت وساز با تاخیر انجام می شود

دبیر شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی،گفت: با وجود کاهش چشمگیر صدور پروانه های ساختمانی، میزان تخلفات ساختمانی در سال های اخیرافزایش یافته که یکی از اصلی ترین دلایل آن به شیوع بیماری کرونا بر می گردد که به علت محدودیت هایی که به وجود آمد، مهندسین مراجع ذیصلاح نتوانستند بازدیدهای فنی را انجام دهند.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، هوشنگ فرهادی در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: محدودیت های موجود در دوران شیوع بیماری کووید-19 روند  ساخت وساز را دشوار ساخت وخود که این امر یکی از علل کاهش صدور پروانه های ساختمانی بود.

به گفته وی، درعین حال، افزایش هزینه های صدور پروانه ساختمانی، دستمزد، قیمت مصالح ساختمانی بخصوص آهن آلات رغبت سرمایه گذاران را برای ساخت و ساز کاهش داده و در حال حاضر خرید آپارتمان های ازپیش ساخته بر ساخت و ساز های شخصی ارجحیت دارد.

وی، با بیان اینکه بیشتر پرونده های تخلفات ساختمانی در حین اجرا است، گفت: بیشترین پرونده های تشکیل شده در شورای انتظامی نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی مربوط به تخلفات اجرا و صدور استحکام بنا است هرچند که تخلفات استحکام بنا نسبت به تخلفات اجرا کمتر است.

دبیر شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی، در خصوص تخلفات صدور استحکام بنا تصریح کرد: طبق دستور وزارت راه و شهرسازی، صدور استحکام بنا از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان از سال 1396 ممنوع شده، اما همچنان برخی مهندسین بدون محاسبات و برآوردهای لازم استحکام بنا را تایید می کنند در حالی که صدور استحکام بنا باید زیر نظر کارشناسان دادگستری و براساس محاسبات و بررسی های دقیق صورت بگیرد.

فرهادی،با تاکید بر لزوم اقدام به موقع شهرداری برای برخورد با تخلفات ساختمانی،گفت: درصورتی که شهرداری ها با تخلفات صورت گرفته به موقع برخورد کنند، احتمال بروز تخلفات بعدی درساخت و سازها بسیار کاهش می یابد اما متاسفانه با وجود گزارشات مبنی بر تخلفات صورت گرفته توسط مالکان، شهرداری ها با تاخیر، اقدام به برخورد می کنند.

وی، افزود: در بسیاری از مواقع شهرداری ها تنها به مدت چند روز پروژه های متخلف را تعطیل می کنند و سپس با اظهارات مالک درخصوص ضرر مالی و عواقب احتمالی آن، به مالک اجازه ادامه فعالیت می دهند درحالیکه شهرداری ابزارهای توقف و پلمپ کارگاه های ساختمانی متخلف را دارند.

 

ارسال نظر