شناسه خبر : 27771

۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به دانش‌بنیان‌ها و واحدهای فناور اختصاص یافت

۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به دانش‌بنیان‌ها و واحدهای فناور اختصاص یافت

مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری معاونت فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۳هزار و۵۰۰ میلیارد تومان برای دانش‌بنیان‌ها و ١۵٠٠ میلیارد تومان برای واحدهای فناور از محل تبصره ١۶ قانون بودجه ١۴٠١تخصیص یافته که از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی قابل دریافت است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، امید رضایی فر امروز (چهارشنبه) در پنجاه و هفتمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های سراسر کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی اظهار داشت: شرکت ها و واحدهای فناور تا پایان مهر ماه جاری وقت دارند برای این تسهیلات ثبت نام کنند که به دلیل قرض الحسنه بودن فرصت خوبی است.

وی همچنین از ایجاد سازوکاری برای تدوین بیمه پژوهش و فناوری خبر داد و افزود: هم در رایزنی برای تدوین احکام قانون توسعه هفتم و هم در جلسات با صندوق نوآوری و شکوفایی در حال طراحی این بیمه هستیم تا با بخشی از بودجه وزارت علوم و راهکارهای قانونی شکل گیرد.

وی ادامه داد: صندوق های پژوهش و فناوری باید از اعطای صرف تسهیلات خودداری کرده و به سمت سرمایه گذاری خطرپذیر بروند و از شرکت ها و واحدهای فناور در اولین مراحل نوآوری حمایت کنند.

رضایی فر همچنین طرح صندوق در صندوق، شکل گیری صندوق های کوچک تر یا خطرپذیر در یک صندوق بزرگ، را مطرح کرد و گفت: قسمتی از افزایش سرمایه صندوق ها باید از محل تملک دارایی سرمایه استان ها تامین شود.  

وی گفت:‌ یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان آیین نامه خروج این شرکت ها از پارک های علم و فناوری است و برای حل این مشکل باید اقدام اساسی صورت گیرد. تاکنون فقط توسعه کمی شرکت ها مد نظر بوده است، ولی شرکت ها باید به شکل جدی وارد بازار شوند یا از راه ورود به فرابورس یا تبدیل شدن به سهامی عام اقدام کنند.

رضایی فر تصریح کرد: میزان ریسک فناوری در سطح آمادگی بالاتر، کاهش می یابد؛ به طوری که ریسک فناوری در سطح آمادگی یک حدود ۶۷ درصد و در سطح آمادگی ۶ به ۱۶ درصد کاهش می یابد.

۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مبلغ قراردادهای جاری ارتباط با صنعت دانشگاه ها

مدیر کل ارتباط با صنعت معاونت پژوهش وزارت علوم نیز در این نشست گفت: دوره های مهارت آموزی که از سال ۹۶ به تدریج و با مشارکت ۹۴۸ نفر آغاز شد، در سال ۱۴۱۰ به حدود ۴ هزار و ۱۶۰ دانشجو رسید. همچنین مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی در دانشگاه های مختلف از چند سال قبل ایجاد شدند و امسال حمایت مالی از این مراکز را افزایش دادیم تا بتوانند هدایت شغلی را بهتر انجام دهند.

محمدسعید سیف در مورد آمار قراردادهای جاری ارتباط با صنعت دانشگاه ها اظهار داشت: تعداد قراردادهای جاری در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۸۵ قرارداد و مبلغ آن به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: امروز حدود ۳۰ هزار عضو هیات علمی داریم که ۶ هزار و ۳۴۳ نفر از آنها مجری قرارداد ارتباط با صنعت هستند.

سیف تعداد قراردادهای پژوهشی خاتمه یافته ثبت شده در سامانه ساجد از آذر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ را حدود ۲ هزار و ۵۸۰ قرارداد اعلام کرد. 

وی در مورد رتبه دانشگاه ها در قراردادهای پژوهشی خاتمه یافته گفت: دانشگاه تهران با ۱۷۸ قرارداد، دانشگاه شریف با ۱۲۸ قرارداد و علم و صنعت با ۸۸ قرارداد به ترتیب در رتبه های اول تا سوم در سامانه ساجد هستند. همچنین شرکت مس با ۳۲ قرارداد و سازمان محیط زیست با ۳۰ قرارداد بیشترین قرارداد را با دانشگاه ها داشته اند.

حوزه های موضوعی قراردادها

سیف افزود:‌ حوزه نرم افزار با ۳۲۱ قرارداد، نفت و گاز با ۲۸۴، علوم انسانی ۱۰۵، کشاورزی ۹۵، هوش مصنوعی ۵۷ و خودرو ۵۱ قرارداد رتبه های بعدی را در قراردادهای خاتمه یافته دارند.

وی ادامه داد: نسبت تعداد قراردادها به اعضای هیات علمی از ۴ دهم درصد به نیم درصد رسیده است.

سیف با تاکید بر موضوع پایان نامه ها اظهار داشت: امروز ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که سالی ۱۵ هزار نفر دانش آموخته می شوند و  باید به آنها برای اشتغال و پژوهش در آینده جهت داد. پذیرش دانشجو باید منوط به حمایت یا وضعیت کلی بازار کار و اقتصاد، متناسب با جذب منابع مالی و قراردادها باشد.

سیف با تاکید بر ماموریت گرایی گفت: این موضوع در آمایش آموزش عالی و برنامه ششم توسعه دقیق به آن توجه شده و منظور از آن پاسخگویی به نیازهای کشور و بهبود وضعیت استان ها بوده است.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف اولویت هایی شامل تمرکز بر مزیت های استانی توسط دانشگاه ها، تعریف و اجرای طرح های کلان وزارت نفت، تعیین محورهای همکاری دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با ستاد وزارت کشور و ماموریت های تخصصی با وزارت صمت یا دیگر وزارتخانه ها تعریف شده است.  

مدیر کل ارتباط با صنعت معادن پژوهش وزارت علوم افزود: دانشگاه‌های معین و مادر در هر استان می توانند دبیرخانه و مرجع مناسبی برای کمک به استانداری باشند و دیگر دانشگاه‌ها را برای حل چالش های استان بسیج کند.

ارسال نظر