شناسه خبر : 27485

کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها کلید خورد

کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها کلید خورد

معاون برنامه ریزی و مهندسی نیروگاه طرشت با اشاره به راندمان نیروگاه گفت: طبق طراحی اولیه راندمان نیروگاه ۲۶ درصد بود و با نوسازی به ۴۹.۳ خواهد رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، امیرحسین حسن‌آهی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکل آب و پساب در کشور اظهار داشت: برنامه ما در نیروگاه‌ها این است که بتوانیم گامی در جهت کمک به حل بحران آب، مدیریت مصرف آب، تصفیه و پساب، بهینه سازی و اجرای فرایندهای نوین و کنترل شیمیایی در نیروگاه‌ها، کاهش آلاینده ها و همچنین کاهش حوادث ناشی از خوردگی و شیمی برداریم، علاوه بر آن اثرات سوء کاهش سفره های زیرزمینی را کم کنیم.

وی با بیان اینکه نیروگاهها بسته به قدمتشان 3 دهم متر مکعب به ازای هر مگاوات مصرف آب دارند، افزود: سعی بر این است که واحدهای سیکل گازی تبدیل به سیکل ترکیبی شوند تا مصرف آب کاهش پیدا کند.

معاون برنامه ریزی و مهندسی نیروگاه طرشت با بیان اینکه راندمان واحدهای گازی بسته به تکنولوژی با تبدیل به سیکل ترکیبی از 30 تا 35 درصد به 53 تا 54 درصد می رسد، گفت: برای تبدیل هر کیلووات 400 یورو سرمایه گذاری لازم است.

وی با اشاره به الگوبرداری از نیروگاه مفتح همدان در راستای کاهش مصرف آب خاطرنشان کرد: این نیروگاه از فاضلاب و پاب تصفیه شده شهری برای مصرف آب استفاده می کند که می تواند به دیگر نیروگاهها تعمیم داده شود.

حسن‌آهی در ادامه با اشاره به برنامه نوسازی نیروگاه طرشت بیان داشت: از سال 1399 بحث نوسازی نیروگاه مطرح شد و سال 1400 قرارداد آن منعقد شد، واحد یک و دو برای همیشه از مدار خارج شد و سال بعد نیز واحدهای 3 و 4 در مدار نخواهند بود و به این ترتیب بر اساس برنامه ریزی 6 واحد پایه گازسوز احداث خواهد شد.

وی اعلام کرد: تا انتهای سال 1401  همه 6 واحد در مدار خواهند بود.

معاون برنامه ریزی و مهندسی نیروگاه طرشت با اشاره به راندمان نیروگاه گفت: طبق طراحی اولیه راندمان نیروگاه 26 درصد بود و با نوسازی به 49.3 خواهد رسید.

ارسال نظر