شناسه خبر : 27033

معافیت مالیاتی زمینه ساز سوداگری در زمین‌های کشاورزی

معافیت مالیاتی زمینه ساز سوداگری در زمین‌های کشاورزی

کارشناسان اقتصادی معتقدند اعمال معافیت بر زمین‌های کشاورزی خارج از محدوده شهری، منجر به رواج خرید و فروش آن‌ها و ساخت باغ ویلا‌های غیر مجاز خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از سال ۹۳ در مجالس مختلف مطرح شده و مورد بررسی یا رد نمایندگان ادوار مختلف قرار گرفته است. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در هفته‌های آتی به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

طرحی که به مقابله با سوداگری در بازار سرمایه قرار است ۴ گروه از فعالیت‌های اقتصادی مشمول شود. خودرو، طلا و سکه، ارز و مسکن از جمله این موارد هستند و مابقی اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی از این مالیات معاف هستند.

در این میان تعدادی از کارشناسان با اعمال این معافیت‌ها در قالب مالیات بر عایدی سرمایه مخالف بوده و آن را مخالف بند الف ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه (برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی جدید طی سال‌های اجرای قانون برنامه ممنوع است) می‌دانند.

در یکی از بند‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه آمده است که زمین‌های کشاورزی خارج از محدوده شهری معاف از مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه

حجت ورمزیاری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: اصل موضوع و حمایت از سوق پیدا کردن سرمایه ها به سمت تولید و کشاورزی خوب است اما در قسمت هایی از قانون, هدف اصلی مشخص نیست به طور مثال دربند معافیت زمین های کشاورزی خارج از محدوده شهری, باغ ویلاها از شرط معافیت مالیاتی استثنا شده اند. باغ ویلاها در قانون تفسیر مشخصی ندارند و این طرح نیز مشخص نکرده است که باغ ویلا به چه معناست.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرط زیر کشت بودن زمین نیز گفت: چه کسی و به چه صورت سطح زیر کشت قرار گرفتن زمین را مشخص می کند آیا معنی زیر کشت قرار گرفتن، همان شخم زدن زمین یا کاشت چند درخت یا نهال است؟ قانون در این قسمت دارای تفسیر پذیری است.

برای پاسخ به این سوال سراغ محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفتیم. به گفته او برای تشخیص ماهیت زمین ها ابتدا قانون حدنگار باید زمین های کشاورزی را شناسنامه دار کند و سپس اجرای این طرح عملیاتی شود. معیار تشخیص وزارت جهاد کشاورزی و تایید فرآیند معافیت زمین های کشاورزی از مالیات بر عایدی سرمایه قانون حدنگار (کاداستر) است.

محمود اولاد، کارشناس اقتصادی و استاددانشگاه می گوید: اعمال معافیت ها منجر به سوق نقدینگی به سمت سایر بازارها می شود. او می گوید: اگر معافیت را به یک قلم کالا اعمال کنیم سرمایه از آن بازار به بازاری دیگر سوق پیدا می کند.

انتقادات و پیشنهادات زیادی جهت اصلاح این طرح در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی مطرح می شود. با گذشت یک سال از تصویب کلیات این طرح, مالیات بر عایدی سرمایه باید منتظر چکش کاری نمایندگان مجلس در صحن علنی باشد. 

ارسال نظر