شناسه خبر : 26736

شکاف درآمدی آمریکا، ترکیه و مالزی بیشتر از ایران است

شکاف درآمدی آمریکا، ترکیه و مالزی بیشتر از ایران است

جدیدترین برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد متوسط ضریب جینی ایران به ۴۰.۹ واحد رسیده است و ایران از نظر شکاف درآمدی بین ۱۵۶ کشور جهان وضعیت بهتری از آمریکا دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های توسعه انسانی ضریب جینی ۱۵۶ کشور جهان از جمله ایران را اعلام کرده است ضریب جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.

سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی ۲۰۲۲ متوسط ضریب جینی ایران بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ را ۴۰.۹ اعلام کرده است.

ایران میان ۱۵۶ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۱۱۲ قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش شکاف درآمدی در آمریکا به عنوان بزرگترین کشور صنعتی جهان بیشتر از ایران است. سازمان ملل ضریب جینی آمریکا را ۴۱.۵ اعلام کرده است.

برخی دیگر از کشور‌ها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: ترکیه با ضریب جینی ۴۱.۹، برزیل با ضریب جینی ۴۸.۹، مالزی با ضریب جینی ۴۱.۱ و مکزیک با ضریب جینی ۴۵.۴.

آفریقای جنوبی نیز با ضریب جینی ۶۳ بیشترین شکاف درآمدی را در بین کشور‌های جهان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ داشته است. اسلواکی با ضریب جینی ۲۳.۲ به عنوان کشوری شناخته شده است که کمترین شکاف درآمدی را طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ داشته است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ یک درصد جمعیت ثروتمند ایران ۱۸.۲ درصد از کل درآمد کسب شده در این سال را به خود اختصاص داده است. همچنین ۱۰ درصد جمعیت ثروتمند ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۱.۷ درصد از کل درآمد کسب شده در این دوره را به دست آورده‌اند.

میزان درآمد ۴۰ درصد جمعیت فقیر جامعه طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ نیز تنها ۱۶.۳ درصد از کل درآمد کسب شده در این دوره برآورد شده است. بر این اساس درآمد ۴۰ درصد جمعیت کمتر از درآمد یک درصد ثروتمند طی این سال‌ها بوده است.

ارسال نظر