شناسه خبر : 26403

سهم ناچیز شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن

سهم ناچیز شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ضمن تاکید بر اینکه در بخش معدن به‌ویژه در حوزه اکتشافات با مشکلات متعددی مواجه هستیم، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن را ناچیز اعلام کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، وجیه‌الله جعفری صبح امروز در رویداد جذب سرمایه در حوزه ساخت ماشین‌آلات و توسعه زیست‌بوم نوآوری (دموماین) اظهار کرد: بخش معدن به‌ویژه در حوزه اکتشافات به سبب نبود دانش فنی کافی با مشکلات متعددی مواجه است؛ بنابراین پرداختن به توسعه ارتباطات، شبکه‌سازی، شناسایی و معرفی افراد و شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است تا خروجی آن توسعه اقتصادی کشور باشد. این در حالیست که شرایط حوزه اکتشافات به‌سبب ریسک بالای کار، متفاوت از شرایط دو حوزه دیگر (استخراج و فرآوری) است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در موضوع ماشین‌آلات معدنی، بحث قیمت و استخراج بهینه، در کنار مسائل فنی و ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار معدن در کشور وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها معادن کوچک‌مقیاس هستند، گفت: حسن معادن کوچک، وجود آن‌ها در مناطق محروم است که با راه‌اندازی آن‌ها می‌توان به اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی از این مناطق اقدام کرد؛ این بسترسازی بر عهده ایمیدرو است و شاید بتوان با تامین تجهیزات مناسب و متناسب این ذخایر را اقتصادی کرد.

معاون وزیر صمت خاطر نشان کرد: ایمیدرو به‌دنبال اشتغال‌زایی، توسعه معادن و استفاده بهینه از ذخایر و نیروی انسانی است، تحقق این مهم از طریق رویدادهای اینچنینی فراهم می‌شود. ایمیدرو وظیفه بسترسازی را از طریق تامین مالی و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر عهده دارد.

شایان ذکر است، با مشارکت طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) و یک شرکت کارگزاری، رویداد دموماین با محوریت جذب سرمایه در حوزه ساخت ماشین‌آلات معدنی و صنایع معدن با حضور هشت شرکت دانش بنیان فعال در این عرصه برگزار شد.

طبق اعلام ایمیدرو، با توجه به اینکه در سال های اخیر معدن‌کاری خردمقیاس باعث شده اغلب معادن کشور توان تجهیز معادن با ماشین‌آلات پیشرفته را نداشته باشند و با از دست دادن صرفه‌های ناشی از مقیاس، قادر به رقابت با رقبای خارجی نباشند، اهمیت استفاده از طرح های نوآورانه و فناورانه چندین برابر شده است. در این راستا ایمینو، دموماین را با هدف معرفی و بومی‌سازی پیشرفت‌ها و دستاوردهای بخش معدن و صنایع معدنی، بسترسازی برای ایجاد کسب و کارهای مبتنی برفناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تیم‌ها و استارتاپ‌ها، شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذاری جسورانه با مشارکت سایر سرمایه‌گذاران برگزار کرد تا شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در عرصه ساخت ماشین آلات و صنایع معدنی شناسایی شوند.

در خاتمه این مراسم توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری در زنجیره صنعت فولاد با اولویت طرح‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی بین شرکت فولاد ایران، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایران امضا و مبادله شد.

ارسال نظر