شناسه خبر : 26273

روسیه به جای صادرات، گاز می‌سوزاند

روسیه به جای صادرات، گاز می‌سوزاند

بررسی شرکت ریستاد انرژی نشان داد روسیه همزمان با کاهش چشمگیر عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان، در تاسیسات پورتووایا نزدیک مرز فنلاند، میزان عظیمی گاز طبیعی می‌سوزاند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، این تاسیسات که در شمال غرب سن پترزبورگ واقع شده است، روزانه به ارزش ۱۰ میلیون دلار مشعل سوزی دارد و گازی که می‌توانست به آلمان صادر شود، به این شکل اتلاف می‌شود.

تاسیسات پورتووایا نزدیک ایستگاه کمپرسوری با همین نام است که مسیر خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان از آن شروع می‌شود. روسیه از ژوئن، جریان گاز از طریق نورد استریم را به میزان قابل توجهی کاهش داده و نخست به ۴۰ درصد ظرفیت خط لوله و سپس به ۲۰ درصد رساند.

همزمان، تحلیلگران، ساکنان و تصاویر ماهواره‌ای، گرمای بیشتری را از تاسیسات پورتووایا مشاهده و شناسایی کرده‌اند. محققان به شبکه خبری بی بی سی گفتند: تصور می‌کنند افزایش گرما در این تاسیسات، ناشی از مشعل سوزی است.

میگل برژر، سفیر آلمان در انگلیس درباره احتمال افزایش مشعل سوزی، به بی بی سی گفت: روس‌ها جای دیگری برای فروش گاز ندارند، بنابراین مجبورند آن را بسوزانند.

به گفته جسیکا مک کارتی، کارشناس اطلاعات ماهواره‌ای از دانشگاه میامی در اوهایو، از حدود ژوئن، افزایش مشعل سوزی مشاهده شده که کاهش پیدا نکرده و بسیار بالا مانده است.

در این بین، پس از این که گازپروم هفته گذشته اعلام کرد تحویل گاز به آلمان از طریق نورد استریم را به مدت سه روز کاملا متوقف می‌کند، قیمت گاز در اروپا به رکورد بالای جدیدی صعود کرد. اعلام این خبر نگرانی‌ها در اروپا نسبت به کاهش بیشتر یا توقف کامل عرضه گاز روسیه از این مسیر را تجدید کرد.

شرکت زیمنس انرژی که کار تعمیرات توربین‌های مورد استفاده برای پمپاژ گاز از طریق نورد استریم ۱ را انجام می‌دهد، اعلام کرد هنوز خبر جدیدی درباره تعمیر یا تعمیرات احتمالی تجهیزات مربوط به این خط لوله وجود ندارد. گازپروم، مشکل فنی یا تاخیر در بازگشت تجهیزات از تعمیرات را دلیل اصلی کاهش عرضه گاز از نورد استریم اعلام کرده است.

گازپروم از ابتدای سال میلادی جاری تا اواسط اوت، تولید گاز طبیعی را بیش از ۱۳ درصد کاهش داده و به حدود ۲۷۵ میلیارد متر مکعب رسانده است. صادرات گاز این شرکت خارج از اتحادیه جماهیر شوروی سابق، بیش از ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده و به ۷۸.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

 در حالی که اکثر کارشناسان داخلی گفته‌اند گازپروم با کاهش تولید، می‌تواند تولیدش را تنظیم کند، اما این شرکت همچنان گاز بیشتری را می‌سوزاند.

 

ارسال نظر