شناسه خبر : 25645

۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان بانک سرمایه است

۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان بانک سرمایه است

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان بانک سرمایه است اما به معنی این نیست که سرمایه های فرهنگیان از بین رفته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، حمیدرضا نجف پور کردی، در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و شهید صارمی حضرت زینب (س) را بزرگ‌ترین خبرنگار معرفتی عالم دانست و افزود: شجاعت و بلاغت از ویژگی‌های این شخصیت ارزشمند است.

وی با بیان اینکه شرایط کشور شرایط جنگ اقتصادی است، گفت: باید ارزش‌های جدیدی را به خدمت بگیریم تا در راه فرهنگیان هزینه کنیم.

نجف پور با بیان اینکه همه مردم گذشته بانک سرمایه و برخی اقدامات نامبارک در صندوق ذخیره فرهنگیان را می‌دانند، افزود: اقدامات مثبت چندان دیده نمی‌شود؛ همه آقای خاوری و فسادهای وی را می‌شناسند اما بانک ملی هزاران کارمند پاک و توانا هم دارد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: هلدینگ پتروشیمی، سرمایه گذاری، ساختمانی و خدماتی داریم که ساختار صندوق را شکل می‌دهند، همچنین صندوق ۷۳ شرکت دارد که در چهار هلدینگ تقسیم می‌شوند که از دارایی‌های ارزشمند صندوق است.

نجف پور افزود: کمیته برنامه‌ریزی استراتژیک در صندوق شکل گرفته است که با نگاهی بلند به برنامه‌های آتی صندوق و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم؛ می‌پردازد.

وی در خصوص فساد گذشته در بانک سرمایه گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان بانک سرمایه است اما به معنی این نیست که سرمایه‌های فرهنگیان از بین رفته باشد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، توسعه استارتاپ ها را یکی از اهداف صندوق دانست و افزود: توجه به استارتاپ ها و درآمد زایی از این طریق یکی از همین برنامه‌های آتی صندوق است.

نجف پور در تشریح اقدامات انجام شده در صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری در محصولات پتروشیمی کشور مشکلاتی دارد که ما با تعامل با نهادهای مختلف از جمله مجلس و وزارت نفت تلاش کردیم وضع سرمایه‌های خود را در عرصه پتروشیمی بهبود ببخشیم.

وی افزود: در حوزه تأمین مالی، معلمان انتظار دارند نتیجه سرمایه گذاری خود را با سودش و با مبلغی که قرار است دولت کمک کند؛ به خوبی دریافت کنند. برخی از معلمان این دریافتی حاصل از این سه وجوه را نمی‌خواهند به صورت نقدی دریافت کنند. ما می‌خواهیم یک بسته آماده کنیم که به جای دریافت نقدی به معلمان پرداخت کنیم. برای ارتقای سرمایه‌های صندوق با نگاه صادرات، بازارهای سرمایه، صندوق توسعه ملی و دیگر عرصه‌ها را رصد می‌کنیم تا سرمایه معلمان رشد بیشتری داشته باشد.

نجف پور با بیان اینکه مجمع صندوق را اخیراً برگزار کردیم که نتایج خوبی به همراه داشت، گفت: پیش از این معلمان بازنشسته دریافتی حاصل از سه وجوه خود را با تأخیر دریافت می‌کردند اما در حال حاضر این تأخیر را تلاش می‌کنیم حذف کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته صرفاً صندوق به زمینه کنترل مالی توجه داشت؛ گفت: به منظور هم افزایی، مدیریت یکپارچه سرمایه‌های صندوق به اجرا در آمد و هفت کمیته از جمله کمیته تجارت و سرمایه گذاری را شکل دادیم.

نجف پور در تشریح این یکپارچه سازی گفت: شرکت در تلاش است محصولات با کیفیت ماشین سازی اراک را که از سرمایه‌های صندوق است برای تأسیسات مجمتع های پتروشیمی صندوق تهیه کند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: به خود اجازه نمی‌دهیم در خلأ عمل کنیم و اطلاع رسانی را از جمله وظایف خود می‌دانیم؛ در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش تا کنون ارتباط کمی داشتیم؛ البته برای مثال، مسکن برای فرهنگیان ساختیم اما باید تلاش کنیم عمق این ارتباط بیشتر شود. سند تعاملات صندوق ذخیره فرهنگیان با وزارت آموزش و پرورش تنظیم شد. این صندوق طبق اساسنامه برای معلمان است؛ ضمن اینکه بنا بر اصول عقلی اعضای یک مجموعه و اعضای یک خانواده همدیگر را کمک می‌کنند؛ لذا مجموعه وزارت آموزش و پرورش بزرگ‌ترین شریک راهبردی ما است.

نجف پور کردی با تاکید بر اینکه صندوق مکلف است در دو عرصه اقتصادی و خدماتی از ظرفیت معلمان استفاده کند؛ گفت: ما اینجا انتصابات باندی و فامیلی نداریم؛ مشی حاج قاسم را دنبال می‌کنیم که فارغ از این مسائل است.

وی با بیان اینکه سه ملاک برای انتصابات داریم؛ گفت: اعتقاد به ارزش‌های انقلاب، تخصص در زمینه فعالیت و تبحر و توانمندی ثابت شده، سه ملاک اصلی برای انتصابات ما در صندوق است.

نجف پور افزود: معلمان انتظار دارند ارزش روز دارایی‌های آنان مشخص شود؛ در گذشته اقداماتی در این زمینه شده اما به نتیجه نرسیده است. ما در ۴۵ روز اخیر جلسات متعددی داشتیم و با مسئولان بازار سرمایه کارهای کارشناسی خوبی صورت گرفته است؛ مدل‌های متعددی در نظر گرفته شده است. بررسی‌های متعددی شده است که ارزش کل دارایی‌های صندوق چقدر است. ضمن اینکه دغدغه دیگر فرهنگیان این است که بدانند سهم خود را به چه صورت دریافت می‌کنند. این هم به زودی مشخص خواهد شد.

وی در مورد خبر اخیری که در مورد انتصاب فامیلی صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان است، تاکید کرد: آقای باقرنژاد که انتصاب ایشان با من بوده است؛ پیش از این هم عضو معتمد صندوق بوده است و در سه سال گذشته ایشان را می‌شناسم و ضمن اینکه تحصیلات ایشان هم در حوزه مدیریت بوده و تجربه مدیریتی هم داشته است.

وی در خصوص فساد گذشته در بانک سرمایه گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان بانک سرمایه است اما این به این معنی نیست که سرمایه‌های فرهنگیان از بین رفته باشد.

نجف پور در پاسخ به این سوال که چه تعداد شرکت زیان ده و کم بازده در صندوق داریم، افزود: حدود پنج شرکت زیان ده داریم و کمی بیش از این تعداد شرکت کم بازده داریم؛ یکپارچه سازی از جمله برنامه‌هایی است که داریم تا مجموعه‌های کم بازده را فعال‌تر کنیم. رشد مجموعه‌های بورسی هم قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه خدمات لیزینگی و خدمات بیمه‌ای مثل بیمه تکمیلی را در نظر داریم، ادامه داد: مطالبات قابل توجهی از دولت داریم که سه هزار و شصت میلیارد تومان مطالبه داریم. واریزی اخیر معلمان هم به این مبلغ اضافه شده است. البته دولت نگاه حمایتی با صندوق دارد.

نجف پور با بیان اینکه تیم جدیدی از اقتصاددانان و کارشناسان بازار سرمایه را به خدمت گرفته‌ایم تا راهکارها و مدل‌های بورسی شدن هولدینگ‌های صندوق را بررسی کنند، گفت: ممکن است تمامی هلدینگ ها و یا تعدادی از آنها به ترتیب وارد بورس شوند. نمی‌توانیم زمان دقیقی از بورسی شدن هلدینگ‌های صندوق اعلام کنیم اما به طور قطع می‌گوئیم که روند بورسی شدن شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان قوی‌تر، دقیق‌تر و زودتر در حال پیگیری است.

 در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی لاوان که مورد مناقشه با هلدینگ خلیج فارس است، افزود: لاوان برای معلمان است و این حق لایتغیر است. ما از هر اقدامی برای حفظ سرمایه‌های فرهنگیان کوتاهی نخواهیم کرد حتی اگر لازم باشد برای احقاق حقوق معلمان گدایی هم می‌کنیم. لاوان در ید اختیار صندوق ذخیره فرهنگیان است و در مورد آن ادعای تصرف عدوانی داریم.

 
ارسال نظر