شناسه خبر : 25400

تولید جهانی بنزین کاهش پیدا می‌کند

تولید جهانی بنزین کاهش پیدا می‌کند

افت یکباره قیمت جهانی بنزین در دو هفته گذشته، به سود پالایشگرها لطمه زده و آنها را وادار می‌کند برای اجتناب از ضرر بیشتر، تولید بنزین را کاهش دهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، معامله‌گران می‌گویند پالایشگرها ناچار خواهند شد برای اجتناب از ضرر بیشتر، تولید بنزین را کاهش داده و سوخت‌های سودآورتر تولید کنند اما تقاضای تابستانی از قیمت بالا در جایگاه‌های سوخت آمریکا و اروپا و بی‌ثباتی و کاهش تقاضای فصلی در بخش‌هایی از آسیا، آسیب دیده است.

به گفته معامله‌گران و تحلیلگران و بر اساس آمار ذخایر، این وضعیت به رشد موجودی بنزین در قطب‌های تجارت بزرگ جهان از سنگاپور تا آمستردام-روتردام-آنتورپ و آمریکا منتهی شده است.

سخنگوی فورموسا به رویترز گفت: ما سوختهای حاوی گوگرد کم را بیشتر خواهیم فروخت زیرا حاشیه سود بهتری دارند.

طبق آمار رفینیتیو، حاشیه سود بنزین در آسیا بیش از ۱۰۲ درصد در ژوییه کاهش پیدا کرد و ۱۴ سنت در هر بشکه ارزان‌تر از نفت برنت شد در حالی که در ژوئن ۳۸ دلار و ۵ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت برنت بود. حاشیه سود بنزین برای این وقت از سال، به پایین‌ترین رکورد مشاهده شده از سال ۲۰۰۰ به این طرف نزول کرده است. این امر حاشیه سود پالایش آسیا را از ۳۰ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه نسبت به نفت دوبی در ژوئن، به ۸۸ سنت در هر بشکه در روز دوشنبه کاهش داد.

انتظار می‌رود پالایشگرهای دولتی چین ظرفیت پالایش را در اوت و سپتامبر افزایش دهند و صادرات بیشتری انجام دهند تا ذخایر داخلی کمتر شود.

یکی از منابع آگاه برآورد کرد پالایش نفت خام در چین که طی ۱۲ ماه گذشته به دلیل قرنطینه‌های کووید پایین ۱۴ میلیون بشکه در روز بود، ممکن است به ۱۴ میلیون بشکه در روز یا بالاتر افزایش پیدا کند.

شرکت مشاوره FGE برآورد کرد صادرات بنزین از هند پس از این که تعرفه صادرات هفته گذشته حذف شد، ممکن است به میزان ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه در روز رشد کند و صادرات اوت و سپتامبر را به ۲۶۰ هزار بشکه در روز برساند.

در این بین، واردات بنزین به آسیا در نیمه اول ژوییه ۲۴۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با نیمه دوم ژوئن کاهش پیدا کند که ناشی از کاهش واردات به اندونزی بود که بزرگترین واردکننده بنزین در آسیاست.

در سریلانکا و پاکستان، تقاضا از ناملایمات اقتصادی و سیاسی متاثر شد و افت حاشیه سود منطقه ای را تشدید کرد.

شرکت مشاوره FGE انتظار دارد تقاضا برای بنزین در آسیا بجز چین، در فاصله ژوییه تا سپتامبر بهبود اندکی پیدا کند و ۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح مشاهده شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ شود زیرا قیمتهای بالای خرده فروشی، تقاضا را سرکوب کرده است.

آمار دولتی نشان داد در آمریکا، تقاضا برای محصولات بنزین که مشتقات بنزین هستند، حدود ۸.۵ میلیون بشکه در روز یا حدود ۷.۶ درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال گذشته است.

قیمت معاملات بنزین برای تحویل فوری در بندر نیویورک اواسط ژوییه به ۳.۳۵ دلار در هر گالن در مقایسه با ۴.۴۳ دلار در ژوئن، کاهش پیدا کرد.

باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی در شرکت میزوهو گفت: پالایشگرها باید نگران رشد موجودی بنزین خود در فصل رانندگی تابستان باشد و مشاهده این که نرخ استفاده از ظرفیت پالایشگاه در هفته آینده کاهش بیشتری پیدا کرده است، تعجب‌آور نخواهد بود.

در اروپا آمار ترافیک گروه آمار ترافیک تام تام نشان می‌دهد که تقاضای شهری برای سوخت، رو به کاهش گذاشته است.

 حاشیه سود پالایش سوخت شناور در شمال غربی اروپا روز جمعه حدود ۱۰ دلار در هر بشکه بود که کمتر از رکورد ۵۶ دلار در اوایل ژوئن بود.

با این حال، تحلیلگران گروه مالی سیتی انتظار دارد حاشیه سود پالایش در سه ماهه چهارم به دلیل افزایش تقاضای ناشی از سوئیچ از گاز به نفت در اروپا و کاهش بیشتر صادرات دیزل روسیه به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپا، دوباره تقویت شود.


 

ارسال نظر