شناسه خبر : 24955

مصرف غیرمجاز برق در ایران دو برابر میانگین جهانی است

مصرف غیرمجاز برق در ایران دو برابر میانگین جهانی است

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق با اعلام افزایش روزافزون قطعی‌ها در سال‌های آینده گفت: ناترازی در تولید برق سال به سال افزایش خواهد داشت چراکه کشور سالانه ۵ تا ۶ درصد افزایش نرخ تقاضا دارد و تا زمانی که تولید افزایش نیابد هر سال بدتر از سال گذشته خواهد شد .

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، پیام باقری، درباره قطعی برق صنایع با آغاز فصول گرم سال اظهار داشت: توسعه صنعت برق در سال‌های اخیر با مشکلاتی روبه‌رو بوده و نتوانسته است کسری خود را جبران کند و در این رابطه اجرای محدودیت‌های فراوان در احداث نیروگاه‌های تولید برق از موانع توسعه این بخش بوده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های تولید برق آنقدر موانع و محدودیت دارد که هیچ سرمایه‌گذاری رغبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد، افزود: کسری و فاصله قابل توجهی در افزایش ظرفیت‌های تولید برق و احداث نیروگاه با برنامه‌های توسعه کشور وجود دارد، در حالی که طبق پیش‌بینی‌ها برای پوشش نرخ تقاضای سالانه حداقل باید 5 هزار مگاوات برق به تولیدات نیروگاه‌های کشور اضافه می‌شد.

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: در سال 1401 ناترازی در بخش تولید برق نیروگاه‌های کشور بالغ بر 15 هزار مگاوات است و یکی از روش‌هایی که  تاکنون برای جبران آن به کار رفته مدیریت کانون‌های مصرف برق خانگی و صنعتی در سال گذشته و صنعتی در امسال است.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌های دیگری که در پی قطعی برق به صنایع وارد می‌شود تصریح کرد: در سال 1401 با تاکید بر عدم قطع مصارف خانگی بار این قطعی بر دوش صنایع بزرگ افتاده و برنامه کاهش و قطعی مصرف به صاحبان صنایع داده شده که حتما تاثیراتی در میزان تولیدات، تعطیلی‌های موقت و یا دائم خطوط تولید خواهد داشت.

باقری با اعلام افزایش روزافزون قطعی‌ها در سال‌های آینده افزود: ناترازی در تولید برق سال به سال افزایش خواهد داشت چراکه کشور سالانه 5 تا 6 درصد افزایش نرخ تقاضا دارد و تا زمانی که تولید افزایش نیابد هر سال بدتر از سال گذشته خواهد شد .

وی با اشاره به راهکارهای بکار برده شده در راستای مدیریت مصرف برق گفت: راهکار کوتاه‌مدت مدیریت مصرف که عمدتا ناظر بر حوزه مصرف است و باید این فرایند با بهینه‌سازی شبکه توزیع برق و تغییر کانون‌های غیرمولد به کانون‌های  مولد یا فرهنگ‌سازی رفتار مصرف‌کنندگان اصلاح شود، در بخش تولید هم به منابع و سرمایه‌گذاری نیاز داریم به طوری که برای احداث 1000 مگاوات برق به نیروگاه‌های جدید با سرمایه 800 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار نقدینگی نیاز است.

عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در بررسی سبد تولید برق کشور با تاکید بر گشایش در مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: سبد تولید برق کشور سبد نامتوازنی است و باید روی منابع تجدیدپذیر تمرکز کرد، در کشور ما به صورت بالقوه امکان ایجاد 100 هزار مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد ولی در حال حاضر مجموع نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ما 1000 مگاوات است که باید توسعه یابد. در همین راستا دولت و وزارت نیرو باید از فرایند تصدی‌گری حوزه صنعت برق خارج شوند. این درخواست ناظر بر قوانین مصرح کشور با اشاره به اصل 44 قانون اساسی است که در آن تاکید شده دولت باید نگاه حمایتی داشته باشد نه نگاه تصدی‌گری.

وی در ادامه بیان داشت: تا زمانی که دولت تصدی‌گری دارد و با بخش خصوصی رقابت می‌کند تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارد و از سویی دولت منابعی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه ندارد.

باقری همچنین به مصارف غیرمجاز و تلفات برق در کشور اشاره و اعلام کرد: تلفات و مصرف غیرمجاز برق در ایران دو برابر میانگین جهانی است، در کشور ما 11 درصد مصرف برق غیر مجاز داریم این در حالی است که این رقم در متوسط جهانی 5 درصد است که نیاز به ساماندهی دارد و در صورت اصلاح اتلاف و مصارف غیرمجاز برق مثل این است که نیروگاهی جدید احداث شده است.

 

ارسال نظر