شناسه خبر : 24937

لاکچری‌نشینی با یارانه آب

لاکچری‌نشینی با یارانه آب

وزارت نیرو برای مقابله با مشترکان پرمصرف، سیاست اخطار و قطع آب را پیش گرفته است، آنطور که اعلام شده ۶ درصد مشترکان خانگی جزو مشترکان پرمصرف هستند که در این طرح جای گرفته اند.

به‌گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، در حال حاضر حدود ۸.۲ میلیارد مترمکعب آب در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرانه مصرف در ماه‌های گرم بالاتر است. در دو هفته اول تیرماه به دلیل افزایش گرمای هوا شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم؛ بر اساس اعلام وزارت نیرو حدود ۵۴ درصد مشترکان جزو مشترکان خوش مصرف به‌حساب می‌آیند، حدود ۴۰ درصد مشترکان، پرمصرف هستند و ۶ درصد از مشترکان، بدمصرف عنوان می‌شوند چراکه مصرفی نامتعارف دارند بطوریکه بخش اندکی از آنها حتی بیش از ۱۰ برابر یک مشترک عادی آب مصرف می‌کنند.

برخورد با این دسته از مشترکان از ابتدای تیرماه سال جاری آغاز شده و درنهایت در نیمه تیرماه به قطع آب ۹ مشترک بدمصرف در کلانشهر تهران منجر شد. در این راستا سخنگوی صنعت آب گفت: بخش عمده‌ای از مشترکان با درج اخطار پرمصرفی آنها در قبوض، الگوی مصرف خود را تغییر دادند اما تعدادی از آنها در همان شرایط قبلی باقی ماندند که اخطارهای لازم به آنها داده شد و نهایتاً آب ۹ مشترک را در تهران به مدت پنج ساعت قطع کردیم که این مساله تاثیر مثبتی در کاهش مصرف مشترکان دیگر گذاشت.

فیروز قاسم‌زاده با بیان این‌که این طرح در سایر کلانشهرها نیز در مرحله صدور اخطار بوده است و اگر مشترکان بدمصرف به روال مصرف خود ادامه دهند، ممکن است منجر به قطعی آب گردد، گفت که در بخش اداری نیز مقررات سخت گیرانه‌ای در دستور کار قرار داده شد که منجر به رعایت مصرف گردید و به اهداف خوبی دست یافتیم.

او با اشاره به سیاست‌های تشویقی و تنبیهی وزارت نیرو برای مشترکان تاکید کرد: سه بسته مشترک خوش مصرف، پرمصرف و بدمصرف وجود دارد که مشترکین خوش مصرف کمتر از ۲۰ درصد قیمت تمام شده آب را پرداخت می کنند و مشترکین پرمصرف و بد مصرف با افزایش پلکانی تعرفه شامل جریمه می شوند. الگوی مصرف برای هر مشترک در کشور به طور متوسط ۱۵ متر مکعب در ماه تعریف شده که اگر مصرف تا ۳۰ متر مکعب برسد، مشترک جزو مشترکان پرمصرف و بالای این میزان مشترک جزو بدمصرف به حساب می‌آید.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال اعمال سیاست‌های پیشگیرانه برای افزایش مصرف آب است، خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم تا ابزارهای کنترلی بیشتری را برای پر مصرف‌ها لحاظ کنیم تا میزان مصرف آب آن‌ها کاهش یابد. از طرفی اقدامات در حوزه فرهنگسازی و تبیین روشهای درست مصرف آب بطور جدی دنبال می‌گردد. به گفته وی قطعی آب بعنوان اولویت آخر است و ترجیح وزارت نیرو به ترغیب مردم عزیز برای رعایت الگوی مصرف است.

با این اوصاف با توجه به قیمت بالای بهای تمام شده تولید هر مترمکعب آب و قیمت پایین عرضه آن، یارانه آب شرب قابل توجه است و در این شرایط دولت متحمل هزینه زیادی برای خانه‌های لاکچری می‌شود که به‌نظر منطقی نیست و باید سازوکاری برای این مساله در نظر گرفته شود.

ارسال نظر