شناسه خبر : 24928

اختصاصی چابک آنلاین؛

استاندارد مشخصی برای محصولات تهویه مطبوع تعریف نشده است

استاندارد مشخصی برای محصولات تهویه مطبوع تعریف نشده است

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران، با بیان اینکه تولید سیستم های تهویه مطبوع درایران بیش از ۷۰ سال قدمت دارد، گفت: درمجموع ۲۰۰ تولید کننده درکشور وجود دارد که حداقل ۱۰ تولید کننده سابقه ای بیش از ۵۰ سال در این حوزه دارند وحدود ۸۰ تولید کننده هم عضو این انجمن هستند.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، مهدی بستانچی، در گفت وگو با چابک آنلاین، با اشاره به مشکلات این انجمن در زمینه تولید سیستم های تهویه مطبوع، افزود: ورود کالای قاچاق در این حوزه افزایش پیدا کرده و این موضوع اعضای انجمن را دچار مشکل کرده است.

وی، با اشاره به ممنوعیت واردات سیستم تهویه مطبوع،ادامه داد:در زمینه اجزا و قطعات اولیه واردات صورت می گیرد و واردات محصول نهایی به صورت قاچاق در این حوزه که با اسم برندهای مطرح خارجی وارد می شوند تقلبی هستند و بعد از 5 سال نیاز به تعویض دارند، ضمن اینکه خسارت های جدی متوجه مصرف کنندگان این کالاهاست.

رییس  هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران، گفت: متاسفانه استاندارد های مشخصی برای محصولات حوزه تهویه مطبوع تعریف نشده و تعریف یک استاندارد مشخص، یکی دیگر از موضوعاتی است که پیگیری های بسیاری توسط انجمن صورت گرفته اما هنوز  بی نتیجه مانده است .

بستانچی،اذعان داشت:محصولات تولیدی داخلی به لحاظ تکنولوژی در بین کشورهای همسایه رقابت پذیری بالایی دارند و هدف عمده این صنعت افزایش صادرات به کشورهای همسایه است.

به گفته وی، درحال حاضرعمده صادرات محصولات سیستم های تهویه مطبوع تولید داخل به  کشورهای حوزه آسیای میانه ،کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپای شرقی صورت می گیرد .

رییس انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران، درخصوص رتبه بندی تولیدکنندگان در حوزه سیستم های تهویه مطبوع، گفت: علاوه بر رتبه بندی  که طبق تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن وتجارت  و مرکز رتبه بندی ایران برای تولید کنندگان صورت گرفته،این انجمن  تک تک محصولات تولیدی یک شرکت را مورد بررسی قرار می دهد تا توانایی و قابلیت هرشرکت را در خصوص تولید هر محصول شناسایی کند .

بستانچی، تقاضا برای محصولات تولیدی را برحسب نوع اقلیم و شرایط در کشور متنوع برشمرد و افزود: در مجموع سیستم های برودتی که با کمک گاز مولد خنک کاری می کنند، بیشترین مصرف کننده را دارند و خود این سیستم ها طیف های متفاوتی دارند که به تناسب مکان های مختلف، قابل استفاده هستند.

وی، با اشاره به افزایش شدید هزینه ها و بهای نیروی انسانی درزمینه تولید سیستم های تهویه مطبوع، گفت: این صنعت نیازمند سرمایه در گردش بوده  و راهی جز تامین سرمایه از بانک ندارد اما متاسفانه سه ماهه نخست امسال برخلاف سال های قبل هیچ تسهیلاتی به این بخش تعلق نگرفت.

ارسال نظر