شناسه خبر : 24877

بیمه کارگران ساختمانی مسکوت است

بیمه کارگران ساختمانی مسکوت است

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: فعلا از اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی خبری نیست و با توجه به لابی قدرتمند ساخت و ساز کشور به نظر می‌رسد فعلا مخالفانِ این طرح دست بالا را دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اوایل فرودین ماه بعد از یک سال انتظار از کمیسیون اجتماعی مجلس به صحن علنی رسید. این اصلاحیه اما همچون سال گذشته با ایرادِ برخی از نمایندگان به کمیسیون اجتماعی برگشت. همین اتفاقات سال گذشته نیز برای این اصلاحیه افتاد به طوریکه نمایندگان کارگری از تکرار اتفاقاتِ سال گذشته ابراز نگرانی کردند اما در نمایندگان مجلس اطمینان دادند که اینبار این طرح به سرعت در کمیسیون اجتماعی اصلاح وایراد گرفته شده رفع می‌شود. آن‌ها گفتند ظرف مدت یک ماه اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی به صحن علنی می‌رسد تا موضوع بیمه کارگران ساختمانی تعیین تکلیف شود. اکنون حدود سه ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز اصلاحیه به صحن علنیِ مجلس نرسیده است. 

اکبر شوکت (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی) در خصوص آخرین وضعیتِ بیمه کارگران ساختمانی گفت: متأسفانه فعلا از اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی خبری نیست و با توجه به سکوت نمایندگان و لابی قدرتمند ساخت و ساز کشور به نظر می‌رسد فعلا مخالفانِ این طرح دست بالا را دارند و توانستند جلوی ورود طرح به صحن علنی را بگیرند. 

وی ادامه داد: مجلس بدون هیچ دلیل منطقی، اصلاحیه‌ی بیمه کارگران ساختمانی را به کمیسیون اجتماعی ارجاع داد و این برای ما تداعی‌کننده‌ی اتفاقاتی است که پارسال روی داد. سال گذشته نیز بیمه کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی برگشت و تا رسیدنِ آن به صحن علنی مجلس یک سال زمان بُرد. 

شوکت در مورد اولین جلسه‌ای که بعد از ارجاعِ اصلاحیه در کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، گفت: در آن جلسه علی‌رغم اینکه تمام مسائل مالی در صحن علنی رأی آورده بود و فقط قرار بود در مورد مغایرتِ بخشی از طرح با قانون اساسی صحبت شود، اما نماینده‌ی مخالفِ این اصلاحیه در جلسه مجددا به مباحث مالی برگشتند و به نظر می‌رسید تمایلی به پیشبرد موضوع ندارند. 

وی ادامه داد: امروز بعد از سه ماه از آن جلسه می‌گذرد اما هنوز طرح به صحن علنی مجلس نرسیده است. به نظر می‌رسد که مجددا اتفاقات سال گذشته در حال تکرار است و مخالفان اجازه‌ی به سرانجام رسیدنِ طرح را نمی‌دهند. برخی از نمایندگان حتی توپ را به زمین کمیسیون عمران انداخته‌اند و می‌گویند کمیسیون عمران مخالف این قضیه است. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: کمیسیون اجتماعی در جلسه‌ای که تشکیل شد نظر قطعیِ خود را در خصوص اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی نوشت و آن را به صحن ابلاغ کرد؛ به طور قانونی باید یک هفته بعد از ابلاغ، طرح مجددا در دستور کار قرار بگیرد. اکنون سه ماه از این قضیه می‌گذرد اما هنوز طرح به صحن علنی مجلس نرفته است.

شوکت گفت: آن‌ها به کارگروهی ایراد گرفتند که قرار بود وظیفه‌ی برآورد سهم کارفرما از بیمه را برعهده بگیرد و این کارگروه را مغایر با بند ۸۵ قانون اساسی دانستند، در صورتیکه عین همین کارگروه را در سال ۹۰ داشتیم و مجلس و شورای نگهبان بدون ایراد به آن رأی داده بودند. 

وی تصریح کرد: حداقل ۵ - ۶ میلیون نفر کارگر ساختمانی به همراه خانواده‌هایشان در کشور وجود دارند که از داشتن بیمه محروم هستند. از طرفی سازمان تأمین اجتماعی شدیدترین فشارها را بر این کارگران وارد می‌کند به طوریکه بیمه‌ی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار کارگر ساختمانی با سخت‌گیری قطع شده بدون اینکه یک نفر جایگزین شود. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ادامه داد: از طرفی دیگر بی‌توجهیِ مسئولین سبب شده که کارگرانِ ساختمانی بیشترین حوادث کار را در دنیا داشته باشند. میانگین حوادث در بخش ساختمانی در دنیا ۱۷درصد است اما در کشور ما بالای ۵۰درصد است. هر روز حداقل دو نفراز کارگران ساختمانی در کشور فوت می‌کنند. 

وی تصریح کرد: در شرایطی که همه‌ی کارگران به دلیل وضعیتِ اقتصادی و تورم روز افزون در شرایط سختی به سر می‌برند، کارگران ساختمانی فشاری مضاعف تحمل می‌کنند. آن‌ها هم متاثر از مشکلاتی هستند که در جامعه برای کل کارگران به وجود آمده و هم به طور مشخص مشکلاتِ اساسی خود را دارند. 

ارسال نظر