شناسه خبر : 24655

توان صادرات ۸۰ درصد محصولات صنعت شیشه وجود دارد

توان صادرات ۸۰ درصد محصولات صنعت شیشه وجود دارد

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت شیشه گفت: به‌دلیل کیفیت بالای محصولات ایرانی و مزیت نسبی کشورمان در صنعت شیشه، توان صادرات ۸۰ درصد تولیدات آن وجود دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «حسین زجاجی» ، افزود: صنعت شیشه ایران شامل صنایع شیشه تخت، بلور، بطری، شیشه خودرو، شیشه بسته بندی و غیره است و ۶۰ واحد بزرگ ذیل این انجمن فعالیت می‌کنند.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: امروز دستیابی به تولید سه میلیون تنی در این صنعت برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان‌داشت: به‌طور معمول کمتر از ۶۰ درصد از تولید داخل برای تامین نیاز داخلی کفایت می‌کند و بقیه صادر می‌شود. به‌طوری که امروز بیش از یک میلیون تن ظرفیت صادراتی در کشور وجود دارد.

زجاجی گفت:‌ با این حال به دلیل کیفیت بالای محصولات ایرانی و مزیت نسبی کشورمان در این صنعت، توان صادرات ۸۰ درصد تولیدات نیز وجود دارد.

 وی، کشورهای همسایه، سی. آی. اس و حتی کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و ترکیه را از جمله مقاصد صادراتی محصولات صنعت شیشه عنوان کرد که خریدار کالاهای خام و همچنین محصولات ساخته شده و نهایی ما هستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت شیشه تصریح‌کرد: امروزحرکت به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در دستور کار فعالان این صنعت در همه حوزه‌ها است، به‌طوری که از صادرات متوسط ۳۰۰ دلاری هر تن محصول به حدود ۵۰۰ دلار در هر تن ارتقا یابند.

وی با بیان اینکه پایه و اساس صنعت شیشه مبتنی بر دانش است، خاطرنشان‌کرد: در مسیر ارتقای این صنعت، شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌توانند کمک‌حال باشند و نگاهی به محصولات و تولیدات عرضه شده در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه، بلور، کریستال و ماشین‌آلات وابسته، حاکی از ارائه دستگاه‌ها، تجهیزات و ربات‌هایی است که با حضور دانش بنیان‌ها در این صنعت محقق شده است.

زجاجی تاکید کرد: هرچند در جهان کشورهای خاص و معدودی تولیدکننده ماشین‌آلات و فناوری‌های صنعت شیشه هستند، اما توان لازم در شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی برای تولید محصولات مختلف وجود دارد و باید توان متخصصان صرف کسب دانش روز شود.

پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت شیشه، بلور، کریستال و ماشین آلات این صنعت با حضور و مشارکت ده ها شرکت داخلی و خارجی از روز یکشنبه (پنجم تیرماه)  در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار و در آن نوین ترین صنایع و تولیدات این صنعت ارائه شد که روز گذشته (چهارشنبه) خاتمه یافت.
 در این رویداد بین المللی انواع صنایع، دستگاه‌ها، تجهیزات و خطوط تولید، معادن و فرآوری مواد اولیه، انواع شیشه‌های ساختمانی، شیشه‌های نما، در و پنجره، شیشه‌های اداری، شیشه‌های اتومبیل، شیشه‌های ضدگلوله، مواد اولیه و دیگر صنایع مرتبط ارائه و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

۱۰۰ درصد مواد اولیه صنعت شیشه در داخل کشور وجود دارد. سالیانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیشه در کشور تولید می‌شود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شیشه تخت، ۴۵۰ هزار تن آن را بطری و بقیه بلور است.

ارسال نظر