شناسه خبر : 24220

مبادلات غیر نفتی ایران و ترکمنستان ۸۳ درصد افزایش یافت

مبادلات غیر نفتی ایران و ترکمنستان 83 درصد افزایش یافت

پروتکل فنی یادداشت تفاهم تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرکات ایران و ترکمنستان از سوی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و رئیس کل خدمات دولتی گمرک ترکمنستان امضا شد .

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، پروتکل فنی یادداشت تفاهم تبادل الکترونیکی اطلاعات و توافقات جدید گمرکی بعد از ظهر امروز در نشست علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با مسقط خدا قولویف رئیس کل خدمات دولتی گمرک ترکمنستان در تهران انجام و به امضای طرفین رسید تا با اجرایی شدن توافقات جدید گمرکی میان دو کشور ؛ تشریفات گمرکی آسان تر شود و مبادلات تجاری تسهیل گردد و حجم مبادلات کالایی میان تجار و بازرگان و همچنین تردد مسافران افزایش یابد .

در این نشست رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه از آنجا که رؤسای جمهور دو کشور همواره از مرزهای مشترک ایران و ترکمنستان به عنوان «مرز دوستی» یاد می نمایند، گفت : همکاری های گمرکی در مرزهای مشترک دو کشور همیشه مورد تایید بوده است و مرزهای کشورمان با ترکمنستان  به طول 1200 کیلومتر از امن ترین مرزها با کشورهای همسایه است .

علیرضا مقدسی اظهار داشت : کشورهای همسایه، دارای اولویت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند و ترکمنستان در این بین جایگاه ویژه دارد و امیدوارم این سفر دستاوردهای خیلی خوبی برای هر دو کشور به همراه داشته باشد .

بنابراین گزارش؛ در مذاکرات روسای گمرکات ایران و ترکمنستان ، مقدسی رئیس کل گمرک ایران در خصوص موضوعات و موانع گمرکی برای بهبود و توسعه مبادلات تجاری محورهای مهمی را مطرح و درخواست کرد تا در همکاری های دوجانبه گمرکی این مسائل حل شود که مهمترین محورها  شامل؛  بازگشایی مرز باجگیران و از سرگیری فعالیت بازارچه مرزی ، اجازه ورود و عبور کامیون های با راننده ایرانی و غیر ایرانی به داخل ترکمنستان ، تسهیل در فرآیندصدور ویزا برای رانندگان ایرانی ، اعزام هیات های گمرکی جهت بازدیدهای مشترک از گمرکات مرزی دو کشور به صورت سه ماه یک بار و افزایش همکاری های تجاری در قالب امضای سند یادداشت تفاهم فعالان مجاز اقتصادی دو کشور بود .

همچنین رئیس کل گمرک ایران در این دیدار خواستار برگزاری دوره های آموزشی مشترک در حوزه های مختلف امور گمرکی و تخلفات گمرکی جهت آشنایی با آخرین روشها در حوزه کشفیات انواع قاچاق و کنترل های گمرکی ، اجرا و توسعه پروژه تیر الکترونیکی بین گمرکات دو کشور ، توسعه همکاری های مشترک در چارچوب پیمان ها و سازمان های منطقه ای مانند اکو (ECO) شد .

مسقط خدا قولویف رئیس کل خدمات دولتی گمرک ترکمنستان نیز در این نشست با اشاره به روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران بر تلاش برای افزایش و توسعه تجارت میان دو کشور تاکید کرد .

وی با تقدیر و تشکر از رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت : از ملاقات با شما و از اینکه در خاک پر برکت جمهوری اسلامی ایران هستم بسیار خوشحالم و امیدوارم در آینده بتوانیم همکاری های گمرکی دو کشور را گسترش بدهیم .

 خدا قولویف گفت : برخی موانع گمرکی برای توسعه تجارت میان دو کشور وجود دارد که باید تلاش کنیم تا با تسهیل امور گمرکی این موانع برطرف شود .

رئیس کل خدمات دولتی گمرک ترکمنستان ادامه داد : در ۵ ماهه اول سالجاری ایران جزو ۱۰ کشور اول طرف معامله با ترکمنستان بوده که این آمار نشان دهنده این است که ترکمنستان اهمیت ویژه ای به توسعه همکاری های اقتصادی با ایران قائل است .

وی افزود : آمار ۵ ماهه مبادلات غیر نفتی و بدون محاسبه  انرژی حاکی از ۱۵۰ میلیون دلار مبادلات تجاری دو کشور است که نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش داشته است  و این آمار نشان دهنده افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور است که این افزایش همکاری ها نیاز دارد تا همکاری های گمرکی دو کشور باید مورد توجه باشد.

وی افزود: هم اکنون شاهد سطح بالای همکاری های گمرکی دو کشور هستیم و باید این همکاری ها افزایش یابد و مطمئنا صفحه جدیدی از همکاری ها را در آینده شاهد خواهیم بود.

رئیس کل خدمات دولتی گمرک ترکمنستان در خصوص بازگشایی مرز باجگیران و از سرگیری فعالیت بازارچه مرزی گفت : موضوع باجگیران در کمیسیون مربوطه مطرح شده و در حال پیگیری هستیم و تلاش می کنیم تا مرز باجگیران بازگشایی شود.

بر اساس این گزارش در نشست رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران  با رئیس کل خدمات دولتی گمرک ترکمنستان ؛ فرود عسگری معاون امور گمرکی ، حسینی لر معاون برنامه ریزی ، کاخکی مدیر کل دفتر همکارهای بین الملل ، راستی مدیر کل دفتر نظارت بر ترانزیت ، باقری پور مدیر کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، صادق معاون دفتر صادرات و خانم اعتماد مقدم کارشناس ارشد دفتر همکاری های بین الملل گمرک در حوزه آسیای میانه نیز حضور داشتند .

 

ارسال نظر