شناسه خبر : 24093

موسسه مطالعات انرژی آکسفورد جایگزینی نفت روسیه با ایران را رد کرد

موسسه مطالعات انرژی آکسفورد جایگزینی نفت روسیه با ایران را رد کرد

طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، صادرات نفت خام ایران بین ۰.۸ تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود و تاکنون نفت روسیه در هیچ یک از بازارها، جایگزین نفت ایران نشده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، موسسه مطالعات انرژی موسسه آکسفورد در گزارشی به بررسی تحولات بازار نفت بعد از مناقشه روسیه و اوکراین پرداخته است. این گزارش که در تاریخ 8 ژوئن (4 روز پیش) منتشر شده است می‌تواند سوالات زیادی را درباره تحولات بازار نفت پاسخ دهد.

البته باید توجه داشت که آمار ارائه شده درباره میزان تولید و صادرات نفت ایران به طور قطعی و دقیق نیست، زیرا پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، ایران از ارائه آمارهای رسمی خودداری می‌کند.

*صادرات نفت روسیه پس از مناقشه با اوکراین اندکی افزایش یافت

میزان صادرات نفت روسیه طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد در تصویر 1 آورده شده است. طبق این گزارش، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین «در فوریه سال 2022»، میزان صادرات نفت روسیه تقریبا بیش از 5 میلیون بشکه در روز حفظ شده است.

بررسی روند صادرات نفت روسیه نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران کشور ابتدا در ماه فوریه به زیر 5 میلیون بشکه در روز کاهش داشته و در ماه‌های آینده با سیاست تخفیفی روس‌ها عدد 5.5 میلیون بشکه در روز را نیز لمس کرده است. در نتیجه صادرات نفت روسیه بعد از جنگ با اوکراین و اعمال تحریم‌های نفتی غرب، حداقل کاهش نیافته است.

1

تصویر 1

نکته جالب توجه اینکه افزایش صادرات نفت روسیه از مسیر حمل دریایی با ناوگان نفتکش رقم خورده است و میزان صادرات از طریق خط لوله تقریبا ثابت باقی مانده است (در همه تصاویر به تاریخ بعد از فوریه 2022 توجه کنید).

*کاهش 350 هزار بشکه‌ای صادرات نفت روسیه به اروپا

تصویر 2، میزان صادرات نفت خام روسیه به اروپا را نشان می‌دهد. طبق تصویر بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، میزان صادرات نفت روسیه به اروپا حدود 300 الی 400 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این میزان کاهش صادرات مربوط به صادرات دریایی بوده است نه از مسیر خط لوله.

2

تصویر 2

*صادرات نفت روسیه به هند 700 هزار بشکه در روز افزایش یافت

تصویر 3، میزان صادرات نفت روسیه به هند و چین را نشان می‌دهد. طبق تصویر صادرات نفت روسیه به چین تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرده است اما صادرات نفت به هند به میزان 700 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

3

تصویر 3

*هند مقصد اصلی صادرات نفت اورال روسیه

تصویر 4، مقاصد صادراتی نفت اورال روسیه را نشان می‌دهد. نفت اورال شباهت زیادی به نفت سنگین ایران دارد.

طبق تصویر هند، ایتالیا و ترکیه در چندماه بعد از آغاز جنگ، ابتدا واردات نفت اورال روسیه را افزایش دادند و سپس این روند نزولی شده است. هند در ماه اوریل روزانه 900 هزار بشکه نفت اورال وارد کرده است که البته این رقم در ماه ژوئن به 300 هزار بشکه در روز رسید.

4

تصویر 4

*کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت روسیه

طبق تصویر 5، میزان تولید نفت خام روسیه بعد از اعمال تحریم نفتی و خروج شرکت‌های غربی حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است و از روزانه 10 میلیون بشکه به 9 میلیون بشکه رسیده است.

5

تصویر 5

*تولید نفت ایران تا پایان 2022 به 2.75 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد

طبق تصویر 6، میزان تولید نفت ایران از فوریه 2022 و همزمان با شروع جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی خود را حفظ کند.

طبق آمار تانکر ترکرز صادرات نفت ایران در ماه آوریل (آخرین ماه گزارش شده) حدود 1.1 میلیون بشکه در روز بوده است و طبق آمار موسسه کپلر این عدد در ماه آوریل حدود 800 هزار بشکه در روز بوده است.

طبق پیش‌بینی موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، تولید نفت ایران تا پایان 2022 از 2.5 میلیون بشکه در روز به حدود 2.75 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

6

تصویر 6

*موسسه مطالعات انرژی آکسفورد جایگزینی نفت روسیه با ایران را رد کرد

با اعمال تحریم نفتی غرب علیه نفت روسیه، روس‌ها با اعطای تخفیفات ویژه به دنبال تصاحب بازار نفت سایر کشورها هستند. در تصویر 7 میزان ریسک نفت روسیه برای بازار نفت سایر کشورهای صادرکننده نفت محاسبه شده است.

طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، نفت روسیه تاکنون تهدیدی برای بازار نفت ایران نداشته است. اما این احتمال وجود دارد که در بلندمدت به میزان 50 الی 150 هزار بشکه از بازار نفت ایران تحت تاثیر تهدید روس‌ها قرار گیرد.

طبق این گزارش تاکنون تهدید نفتی روسیه برای بازار نفت آمریکا و بازار نفت کشورهای عضو اوپک پلاس بوده است.

7

تصویر 7

*5 نکته کلیدی از گزارش نفتی موسسه آکسفورد

در مجموع طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، پس از جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم نفتی غرب:

  1. صادرات نفت روسیه تا سقف 500 هزار بشکه در روز نیز افزایش داشته است.
  2. مقصد اصلی افزایش صادرات نفت روسیه، کشور هند بوده و صادرات به چین تغییر قابل توجهی نکرده است.
  3. با خروج شرکت‌های اروپایی، تولید نفت روسیه حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است.
  4. صادرات نفت ایران بین 0.8 تا 1.1 میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود و روند تولید نفت افزایشی خواهد بود.
  5. تاکنون نفت روسیه در هیچ یک از بازارهای نفت ایران جایگزین نفت کشور نشده است.

 

ارسال نظر