شناسه خبر : 23123

اختصاصی چابک آنلاین؛

مالکان واحدهای مسکونی توجهی به سقف افزایش اجاره بها ندارند

مالکان واحدهای مسکونی توجهی به سقف افزایش اجاره بها ندارند

رییس اتحادیه املاک شمیرانات، با بیان این که طرح پیشنهادی دولت برای تعیین سقف افزایش اجاره بها قدرت اجرایی ندارد،گفت: اعلام این نرخ ها ازسوی دولت در بازار اجاره بها موثر نیست.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، محمدرضا قاسمی،درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود:درسال های قبل هم با وجود اینکه سقف افزایش اجاره بها تعیین شد اما برخی از صاحب خانه ها به بهانه های مختلف املاک مسکونی خود را بانرخ های دلخواه، اجاره دادند.

همزمان با اپیدمی ویروس کرونا، دولت درسال های 99 و 1400  برای حمایت ازمستاجران، مصوبه تمدید خودکارقراردادهای اجاره و تعیین حد نصاب افزایش سالیانه برای اجاره بها را اجرایی کردکه براین اساس  صاحب‌خانه‌ها درتهران نمی‌توانند بیش از ۲۵ درصد، مبلغ اجاره سالیانه را افزایش دهند.

این میزان برای سایرکلانشهرها ۲۰ درصد و دیگر شهرهای کشور ۱۵ درصد تعیین شد.

قاسمی، افزود: زمانی که این صاحب خانه ها با اعتراض مستاجرین مبنی بر اینکه دولت نرخ مشخصی برای افزایش اجاره بها اعلام کرده، رو به رو شدند، درنهایت به بهانه فروش،  خانه های خود را از مستاجران پس گرفتند.

وی، درخصوص کاهش سقف وام ودیعه مسکن نسبت به پارسال گفت: مبلغ این وام پاسخگوی میزان اجاره بهای بسیاری از مناطق تهران نیست و از طرفی سود بازپرداختی که در اقساط این وام لحاظ شده هم برای وام گیرنده ها مهم است.

هم اکنون برای متقاضیان در استان تهران تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده که این میزان تسهیلات نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ میلیون تومانی داشته است. 

هرچند که میزان تسهیلات در سایر کلانشهرها و شهرهای کوچک به ترتیب افزایش ۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومانی داشته به طوری برای سایر کلانشهرها ۴۵ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۳۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر