شناسه خبر : 22939

۱۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد

17 میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد

مدیرعامل خودروسازی سایپا با بیان اینکه ۱۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم، از مشخص شدن نتیجه ارزیابی سایپا برای واگذاری سهام درون گروهی این شرکت تا هفته آینده خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، محمد علی تیموری در یک نشست خبری، گفت: در ایران تیراژهایی که طراحی می کنیم مانند دنیا اقتصادی نیست، در کشوری مانند چین هر خودرویی که طراحی و تولید می شود فقط در سال اول 2 میلیون دستگاه تولید می شود.

* عبور از بحران کیفیت با تمرکز بر روی تولید دو خودرو

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در مورد تولید پیکان اظهار داشت: پیکان در سال 76 به تولید 100 هزار  دستگاه رسید و خودروی سمند چند سال طول کشید تا به تولید یک میلیون دستگاه در سال برسد. تولید 30 تا 50 هزار از یک خودرو در سال اقتصادی نیست در نتیجه تمرکز ما امسال روی دو خودروی شاهین و کوئیک است تا تولید را به روزانه هزار و 500 دستگاه برسانیم زیرا هر چه تیراژ افزایش یابد کیفیت نیز ارتقا می یابد.  بنابراین الان در فضایی هستیم که باید تمرکز را روی دو محصول ذکر شده قرار دهیم تا بحران های کیفیت را پشت سر بگذاریم. 

تیموری بیان داشت: ورق خودرو شاهین وارداتی است و شرکت فولاد مبارکه به علت عدم اقتصادی بودن تولید، ورق این خودرو را تولید نمی کند اما اگر تیراژ آن به 100 هزار دستگاه برسد آن گاه تولید ورق این خودرو اقتصادی می شود و فولاد مبارکه آن را تولید می کند. 

وی با اشاره به وجود 17 میلیون خودرو فرسوده اظهار داشت: خودروهای تولیدی قبل از سال 90 که مصرف آنها 11 لیتر در ساعت است باید از رده خارج شد و زمانی این خودرو امکان خارج شدن از رده را دارند که دولت درباره آن تصمیم بگیرد و سرمایه گذاری کند و ما هم براساس تیراژ بالا خودرو جایگزین را را تولید کنیم. 

تیموری در مورد ارتقا کیفیت بیان داشت: 70 درصد کیفیت و ایمنی در طراحی بدست می آید، پس ما باید به سمت تولید خودروهایی حرکت کنیم که در طراحی ایمنی را بدست آوریم. بنابراین باید تمرکز تولید را بر روی خودروهایی قرار دهیم که در طراحی آن خیالمان راحت باشد. 

مدیرعامل سایپا افزود: دو مشکل از لحاظ کیفیت خودرو در ایران وجود دارد. 62 درصد کیفیت خودرو مربوط به قطعات است. 

وی با تاکید بر اینکه پول سازنده قطعات باید به موقع پرداخت شود، گفت: زمانی که مدیریت سایپا را بر عهده گرفتم پول قطعه ساز 180 روزه پرداخت می شد الان این زمان در پایان سال گذشته  به 120 روز رسیده است اما هنوز هم شرایط خوب نیست و این زمان باید به 90 روز برسد و در مورد قطعه سازان خارجی نیز باید به 40 روز کاهش یابد. 

تیموری بیان داشت: تا قبل از تحریم ها ما با چینی ها به صورت اعتباری کار می کردیم، قطعه را تولید می کردند و ما پول آن را در گمرک پرداخت می کردیم بعد از تحریم ها ما وجهه خوبی برای چینی ها پیدا نکردیم زیرا به محض اینکه تحریم ها برداشته شد به سمت غرب رفتیم، آلوده شدیم و بعد هم غربی ها رفتند. این در حالی است که بیش از 17 هزار میلیارد از رفتن غربی ها سایپا زیان داد. 

وی افزود: برای یک تولید با کیفیت حتی اگر طراحی درستی داشته باشد، باید نظم در تامین و تولید وجود داشته باشد و زنجیره تامین مالی قطعه ساز را باید به موقع و درست انجام داد. 

تیموری بیان داشت: در سه ماه گذشته 240 پروژه برای کیفیت خودرو تعریف شده است. پروژه های کیفتی که تعریف شده نیازمند هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی است. 

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: ارتقا کیفیت خودرو به نقدینگی و زمان نیاز دارد زیرا برخی از قالب های تولید فرسوده شده است. 

* زیان  90 میلیون تومانی تولید هر دستگاه خودروی تیبا

وی در مورد دلایل حذف خودروی تیبا از خط تولید اشاره کرد و گفت: تولید هر دستگاه خودروی تیبا در سال گذشته 74 میلیون و 500 هزار تومان زیان داشت و با افزایش نرخ های حمل و نقل و دستمزد این زیان به 90 میلیون تومان می رسید. 

تیموری بیان داشت: در 5 سال گذشته شورای پول و اعتبار به خودروسازان وام پرداخت می کرد اما امسال با وجود فرامین 8 ماده ای رئیس جمهور از جمله تولید خودروی جدید، جمع آوری خودروهای ناقص و افزایش 50 درصدی تولید حتی یک ریال از سوی شورای پول و اعتبار برای خودروساز مصوب نشد. 

* سهام سایپا واگذار می شود

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا به دنبال فروش سهام درون گروهی خود به اهل آن است و برای این کار از همه نهادهای نظارتی نیز استفاده خواهیم کرد  و بدون اجازه ناظران این کار را نخواهیم کرد. 

وی افزود: در این راستا از ابتدای فروردین امسال با 500 وکیل از وکلای قوه قضائیه برای ارزیابی گروه سایپا قرار داد منعقد شد که تا هفته آینده نتیجه این ارزیابی مشخص خواهد شد. 

* شروط بازگشت فرانسوی ها به بازار خودروی ایران

تیموری با اشاره به مالکیت فرانسوی ها بر بخشی از شرکت های رنو پارس و سایپا سیتروئن بیان داشت: اگر این شرکت ها به دنبال حضور مجدد در بازار ایران در صورت رفع تحریم ها هستند باید هزینه های عدم حضور چند سال گذشته را به صورت کامل بپردازند.

وی افزود: اگر هم تحریم برداشته نشود، فعالیت صنعتی بسیار مشکل خواهد بود اما خودمان را وابسته به رفع تحریم نکرده ایم. اما در صورتی که تحریم ها برداشته شود قیمت تمام شده در پروسه های خرید تعدیل می شود. 

ارسال نظر