شناسه خبر : 22871

۳۰۰میلیون کارگرِ جهان در بهداشت و ایمنی حرفه‌ای کار مشکل دارند

۳۰۰میلیون کارگرِ جهان در  بهداشت و ایمنی حرفه‌ای کار مشکل دارند

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران و هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: ایجاد و حفظ فرهنگ ایمنی و بهداشت پیشگیرانه یکی از اهداف بحث بهداشت حرفه‌ای کار است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، وبینار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ۲۰۲۲ پنجشنبه هشتم اردیبهشت به صورت مجازی با حضور ذی‌نفعان سه جانبه بهداشت ایمنی و متخصصان این حوزه برگزار شد. 

در ابتدای این وبینار حسن اصیلیان مهابادی (رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران و هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس) با بیان اینکه اساس شعار امسال سازمان جهانی کار اتفاقا «تقویت گفتگوی اجتماعی به سوی فرهنگ ایمنی و بهداشت کار» است، گفت: ایجاد و حفظ فرهنگ ایمنی و بهداشت پیشگیرانه یکی از اهداف بحث بهداشت حرفه‌ای کار است. براساس این شعار باید کارگران، کارفرمایان و دولت به صورت پیگیرانه فرهنگ و شرایط ایمنی و بهداشت کار را ارتقا دهند. دولت نیز وظیفه دارد که ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کار را با توجه به استانداردها افزایش دهد. دولت باید مولفه‌های مربوطه را بهبود بخشد و تصمیم‌گیری‌های مربوطه در این زمینه نیز سه جانبه (میان دولت، کارفرما و کارگر) است. 

وی ادامه داد: در سطح محل کار رعایت بهداشت حرفه‌ای در ساختار مدیریت کسب و کار برای دستیابی به فرهنگ جدید بهداشت حرفه‌ای و ایمنی باید مهم تلقی شود. در هر جنبه از معاملات و قراردادهای کار باید بحث‌های حول سطح بهداشت حرفه‌ای و ایمنی طرح شده و شرایط آن را داشته باشیم. 

اصیلیان همچنین افزود: یکی از مباحث ما این بود که در سطح ملی و محلی بحث گسترش بیماری کووید۱۹ یا همان کرونا را داشتیم که در این زمینه فرهنگ‌سازی در زمینه بهداشت و ایمنی کار را داشتیم. 

هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه «سازمان جهانی کار نیز معتقد است که کشورهای توسعه یافته‌تر توانستند با حضور نمایندگان رعایت بهداشت و ایمنی کار را بیش از گذشته رعایت کنند» اضافه کرد: مشارکت شرکای اجتماعی در ایجاد بهداشت حرفه‌ای و ایمنی بسیار مهم است و هر سه طرف کارگری، کارفرمایی و دولت ضروری است که بحث‌های سه جانبه‌ای برای ارتقای بهداشت حرفه‌ای را داشته باشند. راه برای اقدامات مشترک در این زمینه از همین طریق گشوده خواهد شد و هماهنگی قوی بین همه ذی‌نفعان برای تبیین اهداف مشترک در بهداشت حرفه‌ای اهمیت دارد. 

او در ادامه گفت: باتوجه به بحث همه‌گیری کرونا، باعث افزایش توافقات دوجانبه و سه جانبه برای جلوگیری از آلودگی در محل کار مطرح شده است. ۸۳درصد اتحادیه‌های کارگری مورد بررسی سازمان جهانی کار در مشاوره‌ها و گفتگوها و اقدامات ایمنی مربوط به همه‌گیری کرونا و ‍پاسخ به بحران آن شرکت کردند و این مورد یکی از اولویت‌های مذاکره در حوزه بهداشت و ایمنی کار بوده است. 

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران همچنین گفت: در سطح همکاری کارگر و کارفرما در زمینه بهداشتی و ایمنی حرفه‌ای بسیار مهم است. ۳۰۰میلیون کارگر در سراسر جهان براساس تحقیق سازمان جهانی کار نمی‌توانند به راحتی درباره ایمنی و بهداشت شغلی خود با کارفرما و دولت صحبت کنند که این حاکی از عدم همکاری کامل در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار است. 

اصیلیان اضافه کرد: ما در انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای انتظار داریم که شرکای سه جانبه (دولت، کارفرما و کارگران) باتوجه به مستندات آماری سازمان جهانی کار به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که برای تحقق وظایف مطرح شده گفتگوهای اجتماعی در این زمینه جلو ببریم و نتایج و برکات آن را در ادامه مورد بهره‌برداری قرار دهیم. 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ما امیدواریم با محوریت انجمن بهداشت حرفه‌ای بتوانیم با جدیت و مشارکت طرفین مختلف به جمع‌بندی‌های بهتری برسیم.

 

ارسال نظر