شناسه خبر : 22850

قیمت ماکارونی چند می شود

قیمت ماکارونی چند می شود

هنوز افزایش قیمت آرد صنعت تصویب نهایی نشده اما اگر افزایش یابد دو وجه دارد، از یک سو مانع قاچاق و خروج ارز از کشور می شود در دیگر سو باعث گرانی ماکارونی و موادغذایی که از این آرد به دست می آید خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، افزایش نرخ آرد صنعت که از سوی سازمان حمایت کیلویی حدود 16 هزار تومان مطرح شده اگر امروز در ستاد تنظیم بازار تصویب شود دو وجه خوب و بد دارد، نخست اینکه با جلوگیری از قاچاق و صادرات محصولات یارانه دار، مانع خروج ارز می شود دوم؛ قیمت تولیدات داخلی از جمله ماکارونی را افزایش می دهد. اما خود فعالان صنعت گرانی آرد صنعت را به نفع کشور می دانند.

*ماجرای حذف یارانه آرد صنعت/آرد یارانه ای باعث خروج ارز می شود

اختصاص یارانه به آرد باعث قاچاق این محصول مهم به کشورهای دور و اطراف و یا صادرات محصولات تولیدی از این آرد یارانه‌دار می شد که در هر دو حالت ارز دولتی از کشور خارج می شد.

بنابراین دولت تصمیم گرفته تا یارانه آرد صنعت را حذف کند. شرکت بازرگانی دولتی در نامه‌ای که 28 فروردین امسال به سازمان حمایت نوشت، درخواست کرد که نرخ انواع آرد صنعت با منشأ گندم به ازای هر کیلوگرم 12 هزار تومان باشد.

در پی این درخواست، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نامه‌ای به و زارت جهاد کشاورزی نوشت و اعلام کرد: «با عنایت به اینکه براساس تصمیمات چهاردهمین جلسات ستاد تنظیم بازار آرد از جمله کالاهای مشمول قیمت‌گذاری پیشینی بوده و هرگونه اظهارنظر در این خصوص مستلزم ارائه اسناد و مدارک مثبته می‌باشد، لذا براساس اطلاعات ارسالی از ناحیه کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، ملزم به صورت‌های مالی، شرکت‌های زرینه‌پوشه هشتگرد، آرد تهران، باختر و آرد ورامین و سایر اسناد و مدارک موجود در این سازمان و براساس نرخ سبوس به صورت آزاد جدول قیمت انواع آرد را اعلام کرد، اما تأکید کرده که حتماً باید در جلسه تنظیم بازار محصولات کشاورزی مطرح شود.»

در نامه سازمان حمایت هر کیلو آرد 18درصد سبوس‌گیری شده 15 هزار و 700 تومان، آرد 21 درصد سبوس‌گیری 16 هزار تومان و آرد 27 درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار و 900 تومان است. اما همچنان که از مفاد نامه مشخص است اینها نرخ نهایی قیمت‌ها نیست و قرار شده در جلسه تنظیم بازار محصولات کشاورزی تصمیم‌گیری نهایی شود. 

*نرخ آرد صنعت فعلا تصویب نشده است 

منبع آگاه روز گذشته گفت: جلسه ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی امروز در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده و درباره قیمت آرد صنف و صنعت و همان پیشنهاد سازمان حمایت که کیلویی 16 هزارتومان بود قرار شده این مسئله به تأیید معاون اول رئیس‌جمهور برسد.

روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد که هیچ افزایش قیمتی در نان و گندم وجود نخواهد داشت. البته آرد بخش صنعت جدای از آرد نان است و در ساخت انواع ماکارونی و بیسکوئیت استفاده می‌شود، اما نشان میدهد که دولت حواسش به سفره مردم است و درمورد گران کردن آرد صنعت هم خیلی با وسواس عمل خواهد کرد.

پیشتر برخی از تولید کنندگان با فرض افزایش قیمت آرد به استقبال گرانی رفته بودند.

* قیمت آرد صنعتی بالا رود قیمت ماکارونی به کیلویی 30 هزار تومان می رسد 

نکته‌ای که درباره افزایش قیمت آرد صنف و صنوف مطرح است، تأثیر آن در قیمت محصولات تولیدی از این نوع آرد است. پیش از این قیمت هر کیلو آرد صنعتی 2500 تومان بود و در صورتی که این قیمت به کیلویی 16 هزار تومان برسد این نگرانی را وجود دارد که موجب رشد قیمت‌ها شود.

محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آرادسازان ایران گفت:«اگر قیمت آرد به کیلویی 16 هزار تومان تصویب شود قطعا قیمت ماکارونی افزایش می یابد و هر کیلو ماکارونی به 27 تا 30 هزار تومان خواهد رسید.

وی گفت:« کارخانجات، آرد مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کنند. شرکت بازرگانی دولتی سه نوع آرد توزیع می‌کند، نوع اول آردی است که دراختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی 650 تومان است و نوع دوم آردی است که دراختیار نانوایی‌های آزادپز شامل نان‌های صنعتی، فانتزی و حجیم قرار می‌گیرد که قیمت این آرد نیز کیلویی 900 تومان و ثابت مانده است.

نوع سوم آردی است که دراختیار کارخانجات ماکارونی‌سازی،‌کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن 2500 تومان است اما اگر به 16 هزار تومان برسد در نرخ تمام شده محصولات تولیدی هم تاثیر می گذارد.»

پیش از این، این مقام مسئول از صادرات 300 هزار تنی ماکارونی به کشورهای همسایه خبر داده بود که به گفته وی باعث خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌شود.

مرتضوی اعلام کرد  اگر یارانه آرد بخش صنعت اصلاح نشود، به اقتصاد کشور ضرر جبران‌ناپذیری وارد می‌شود، اما اگر اصلاح شود روی قیمت محصولات تولیدی از آنها تاثیر می گذارد. 

به گفته مرتضوی بخش صنعت هم آرد یارانه‌دار می‌گیرد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمت‌های گران‌تری در داخل می‌فروشد و یا به خارج صادر می‌کند که هر دو به از دست رفتن یارانه‌ها و نیامدن آن به سر سفره ملت منجر می شود. دولت این یارانه را پرداخت می‌کند که از منافع آن مردم منتفع شوند، در حالی که سود آن فقط به جیب عده‌ای خاص و یا مصرف‌کنندگان کشورهای خارجی می‌رود.

اختصاص یارانه به محصولات داخلی برای کاهش قیمت‌ها، سیاست شکست‌خورده‌ای است که نتوانسته در سالهای گذشته اهداف دولت را تأمین کند. تبعات اختصاص یارانه شامل وجود محصولات چندنرخی در بازار، رانت و فساد و خروج ارز از کشور بوده است.

این مشکلات تنها در باره آرد نیست بلکه درباره محصولاتی مانند روغن  هم چنین مشکلی وجود دارد. دولت ارز 4200 تومانی برای واردات روغن می‌دهد، از سوی دیگر قیمت‌های جهانی هم به شدت بالا رفته است و این تفاوت قیمت شدیدی را در بازار داخل با کشورهای اطراف ایجاد کرده است و همین عاملی برای سرازیر شدن محصولات داخلی به صورت قاچاق به کشورهای دیگر شده است.

کارشناسان معتقدند اگرچه حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند،‌اما در طولانی‌مدت اثرات بسیار مطلوبی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمت‌ها و شفافیت در بازار از جمله آنها است اما حذف ارز باید تدریجی باشد تا اثر آن بر بازار ملایم باشد. 

ارسال نظر