شناسه خبر : 22592

۳ درصد جمعیت پرندگان مهاجر در فهرست خطر انقراض قرار دارند

۳ درصد جمعیت پرندگان مهاجر در فهرست خطر انقراض قرار دارند

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به نتایج سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر در زمستان ۱۳۹۹ گفت: نتایج سرشماری نشان داد که حدود ۳.۰۷ درصد از تمام جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر متعلق به فهرست سرخ IUCN یعنی گونه‌های در خطر انقراض بودند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، رضا فرجی از برنامه سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی خبر داد و افزود: هرساله به‌ منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، عملیات سرشماری در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با مشارکت حدود ۱۵ هزار شمارشگر که بسیاری از آنها داوطلب هستند، انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: هر سال عملیات سرشماری در کشور با شروع فصل زمستان و اعلام آغاز سراسری سرشماری در یک برنامه هماهنگ و همگام با بسیاری از کشورها در همه استان‌های کشور با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی، برای دستیابی به اهداف ملی و بین‌المللی انجام می‌شود.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: به همین منظور در زمستان سال گذشته نیز از همه استان‌های کشور درخواست شد مطابق با رویه سال‌های قبل نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در مناطق مهم تجمع پرندگان آن استان در دوره زمانی ۱۲ دی تا ۱۲ بهمن‌ماه با رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر ستاد کرونای کشور اقدام شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته دبیرخانه بین‌المللی تالاب‌ها به دلیل شرایط خاص در عملیات سرشماری از نظر شیوع ویروس کرونا و چالش‌ها و مشکلات احتمالی، انجام عملیات سرشماری پرندگان را تا تاریخ دهم اسفندماه مورد پذیرش قرار داد.

فرجی خاطرنشان کرد: هر سال معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست مطابق با شرح وظایف ذاتی و ساختاری خود، نسبت به جمع‌آوری نتایج سرشماری از همه کشور اقدام و نتایج حاصل را برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی تجزیه‌ و تحلیل می‌کند.

وی افزود: برای جلوگیری از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا در سرشماری زمستان ۱۳۹۹، از سوی دفتر  بین‌المللی تالاب‌ها، روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در همه کشورها تعیین شد.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال ۱۳۹۹، حدود ۴۹۱ سایت در سراسر کشور آماربرداری شد و در مجموع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۶۱۵ پرنده از ۱۵۶ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر شمارش شد که از این تعداد، حدود ۶۱ هزار و ۴۳۹ پرنده متعلق به فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت ( IUCN ) شامل پلیکان پا خاکستری، غاز پیشانی‌ سفید کوچک، عروس غاز، اردک سر حنایی، اردک مرمری، اردک سرسفید، درنای سیبری و تلیله بزرگ در سایت‌های مختلفی از کشور، مشاهده و گزارش شدند.

وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سر حنایی با جمعیت ۵۳ هزار و ۸۸۲ پرنده و کمترین جمعیت مربوط به دو گونه درنای سیبری (یک قطعه) و عروس غاز (دو قطعه) پرنده بود. به‌ طور کلی در طی سرشماری سال ۱۳۹۹، حدود ۳.۰۷ درصد از کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی متعلق به فهرست سرخ IUCN بودند.

فرجی با بیان اینکه در طی دوره سرشماری، استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت و استان‌های البرز، یزد و همدان میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر بودند، گفت: بیشترین جمعیت پرندگان متعلق به گروه غازها، قوها و اردک‌ها با جمعیت ۹۵۲ هزار و ۸۸۶ پرنده و کمترین جمعیت متعلق به گروه اسکوآها ۲ پرنده و لک‌لک‌ها، اکراس‌ها و کفچه‌نوک ۱۵۳۹ پرنده بود که در بررسی مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان زمستان گذران، جمعیت مهاجر گروه پلیکان‌ها بیشترین نرخ رشد و گروه لک‌لک‌ها، اکراس و کفچه‌نوک کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اظهار داشت: بر اساس گزارش سرشماری، مجموع مساحت سایت‌های سرشماری کشور در سال ۱۳۹۹، معادل  ۱۰۶۸۰۱۷.۳ هکتار بود که حدود ۶۵.۹ درصد از این وسعت سرشماری شد.​

ارسال نظر