شناسه خبر : 22449

اختصاصی چابک آنلاین؛

عرضه سیمان در بورس سوداگری را کاهش داد/قیمت تمام شده سیمان هرمتر مربع ساخت وساز ۱۲۰ هزار تومان است

عرضه سیمان در بورس سوداگری را کاهش داد/قیمت تمام شده سیمان هرمتر مربع ساخت وساز ۱۲۰ هزار تومان است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: سال گذشته حدود ۸ درصد از حجم معاملات نسبت به سال ۹۹ در بازارسیمان، کاهش پیدا کرد در حالیکه ظرفیت تولید ۹۰ تن سیمان در کشور وجود دارد اما به علت کاهش ساخت و ساز، حجم معاملات کم شد .

به گزارش چابک آنلاین، "عبدالرضا شیخان"، درگفت و گو با چابک آنلاین، ورود صنعت سیمان به بورس را اقدامی موثر برای بهبود وضعیت سیمان تلقی کرد وافزود: عرضه سیمان در بورس باعث شفافیت معاملات شد چرا که نرخ ها مشخص بوده و فروشنده ها نمی تواند چند نرخ متفاوت به خریدار دهد، معاملات به صورت نقدی انجام شد و واسطه هایی که باعث آشفتگی بازار می شدند در صنعت کاهش پیدا کرد .

وی، معتقد است که عرضه سیمان در بورس سوداگری را کاهش داده چرا که سوداگری زمانی اتفاق می افتاد که خریدار با چک مدت دار سیمان را می خرید و به صورت نقدی با قیمت های بالاتر می فروخت ولی الان قیمت ها شفاف است.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، با تاکید بر اینکه رویکرد کشور به سمت تولید است، گفت: ورود نقدینگی به تولید از طریق بورس موجب شد، تولید به صورت مستمر انجام شود و تولید مستمر اشتغال را بالا می برد، هزینه ها را کاهش می دهد و در برخی مواقع حتی قیمت ها را هم پایین می اورد در نتیجه سود به دست امده برای خریدار و فروشنده است و نه واسطه گرهای سودجو.

شیخان،افزایش قیمت در بازارسیمان را ردکرد و اذعان داشت: با توجه به رصدهایی که درخصوص قیمت در بازار سیمان صورت گرفت، قیمت ها افزایش پیدا نکرده است .

وی، ادامه داد: هفته های پیش میزان تقاضا برای خرید سیمان در بورس نسبت به عرضه کم‌ بود و خریداری وجود نداشت، از طرفی هرسال فروردین کاهش فروش داریم پس بالا بردن قیمت سیمان با وجود کمبود تقاضا، منطقی نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، خاطر نشان کرد که افزایش دستمزدها و هزینه های تولید احتمالا تاثیر خود را بر قیمت ها خواهد گذاشت اما افزایش قیمت مسکن توسط سوداگران، به بهانه افزایش قیمت سیمان، اشتباه است .

وی، افزود: ساخت هر متر مربع ساختمان حدود ۲۰۰ کیلو سیمان نیاز دارد که معادل ۱۲۰ هزار تومان است و این هزینه در مقابل قیمت یک متر مربع ساختمان که ۳۵ میلیون است، بسیار ناچیز است .

ارسال نظر