شناسه خبر : 32991

۵۰۰ هزار کارگر در نوبت بیمه تامین اجتماعی

500 هزار کارگر در نوبت بیمه تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: آئین‌نامه‌ای برای اصلاح آئین‌نامه ماده ۵ و ۶ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، نوشته‌ایم که به زودی با هماهنگی سه و زارتخانه به دولت ارائه می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، میرهاشم موسوی، در مورد آخرین خبرها از اصلاح آئین‌نامه قانون بیمه کارگران ساختمانی گفت: آئین‌نامه قبلی مواد 3 و 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 12 اردیبهشت 1389 بود که چون این آئین‌نامه مشکلاتی در اجرا داشت، قرار شد با محوریت سازمان تأمین اجتماعی آئین‌نامه ماده 5 این قانون اصلاح شود تا نحوه محاسبه حق بیمه سهم کارفرما برای سازندگان ساختمان مشخص شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس آئین‌نامه‌ای که تدوین کرده‌ایم، مقرر شد سهم کارفرما از حق بیمه برای سازندگان ساختمان از محل پروانه ساختمانی در مناطق روستایی به ازای هر متر مربع یک‌درصد حداقل دستمزد کارگران و در مناطق شهری 4 درصد حداقل دستمزد برای هر مترمربع باشد.

وی گفت: در این آئین‌نامه همچنین برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برای ساختمان‌های تا 55 مترمربع معاف از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و از 55 تا 100 مترمربع معادل یک‌درصد حداقل دستمزد کارگران برای هر مترمربع و بالاتر از آن مثل بقیه ساختمان‌ها و افراد برای مناطق روستایی یک‌درصد و مناطق شهری 4 درصد حداقل دستمزد کارگران برای هر مترمربع ساختمان خواهد بود.

موسوی گفت: آئین‌نامه اجرایی بیمه کارگران ساختمانی نیاز به اصلاح داشت که این اصلاحیه را در سازمان تأمین اجتماعی تهیه کرده‌ایم و آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرستادیم که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و اعمال نظر آنها به هیأت وزیران ارسال می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی این نکته را هم یادآور شد: با تصویب هیأت وزیران و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی، حداقل 500 هزار نفر از کارگران ساختمانی به صورت یکجا تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

موسوی همچنین ادامه داد: اصلاحیه این آئین‌نامه را به وزارت تعاون فرستادیم تا در هماهنگی با وزارت مسکن، وزارت راه و شهرسازی و کشور با قید فوریت به دولت ارسال شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در برابر این پرسش که قانون بیمه کارگران ساختمانی که از سال 89 تصویب شده تاکنون چه میزان از کارگران تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، گفت: تاکنون حدود 750 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی از سال 89 تاکنون قرار گرفته‌اند. 

موسوی در مورد اینکه دولت برای اقشار مختلف بیمه‌های حمایتی درنظر می‌گیرد و آیا سهم کارفرمایی این بیمه‌ها را پرداخت می‌ کند، گفت: دولت در بیمه‌های حمایتی برای توسعه برخی مشاغل و حمایت از برخی افراد امتیازاتی درنظر می‌گیرد تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند، از جمله بیمه قالیبافان، رانندگان، صیادان، خادمان مساجد و دیگر اقشار که نزدیک 27 قلم از مشاغل مختلف مدنظر دولت است. علاوه بر این سهم 3 درصد دولت از بیمه‌های عمومی کارگران هم باید پرداخت کند که اینها جزو دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌روند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: طی دو گذشته از دیون دولت حدود 180 هزار میلیارد تومان پرداخت کرد که در قالب شرکت‌های دولتی و واگذاری به تأمین اجتماعی پرداخت شد.

* طلب تامین اجتماعی از دولت 400 هزار میلیارد تومان

موسوی در مورد کل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت گفت: اعداد مختلفی ذکر می‌شود، ولی مطالبات تأمین اجتماعی از دولت بیش از 400 هزار میلیارد تومان است و در قالب قانون بودجه امسال هم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است که طبق قانون مصوب شده است حداقل 70 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت در قالب سهام و همچنین به شکل تهاتر نفت پرداخت شود.

همچنین 10 هزار میلیارد تومان هم در قالب ردیف‌های قانون بودجه پیش‌بینی شده است؛ یعنی برای سال 1402 حداقل 80 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است که در قالب‌های واگذاری سهام و یا تهاتر با نفت پرداخت می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: آئین‌نامه اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با هماهنگی سه وزارت خانه تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی،‌ راه و شهرسازی و کشور به زودی به دولت می‌رود و با تصویب آن، حداقل 500 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

 

  • aliasghar

    خوب ومفید

ارسال نظر