افزایش قیمت خودرو ها تبصره‌های بیمه را دچار ضعف در تاثیرگذاری کرد

افزایش قیمت خودرو ها تبصره‌های  بیمه را دچار ضعف در تاثیرگذاری کرد

سخنگوی صنعت بیمه کشورگفت: امسال با وجود افزایش ۵۰ درصدی نرخ حق دیه، نرخ حق بیمه شخص ثالث ۳۰ درصد بیشتر افزایش نیافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، به تازگی یکی از دغدغه‌های عده‌ای از شهروندان که خودرو دارند، قضیه بیمه است، بیمه یک اصطلاحی برای پرداخت خسارت دارد به ویژه در ماه‌های حرام و آن قیمت خودروی متعارف است.
 
این قیمت متعارف بر اساس یک ماده واحده‌ای در قانون بیمه کشور نصف دیه انسان در ماه‌های حرام است، دیه در این ماه‌ها حدود یک میلیارد و ۲۰۰ است بنابراین نیمی از آن برای تعیین خسارت احتمالی خودرو‌ها در تصادفات می‌شود ۶۰۰ میلیون تومان، قیمت خودرو‌ها بالاتر از این حرف‌ها است.
 
پاره‌ای از خودرو‌ها در شهر‌ها تردد می‌کنند که قیمت بالای ۱۲-۱۳ میلیارد و بالای حتی ۲۰ میلیارد تومان هم دارند، این چالش الان چالشی است که به نظر می‌آید هم با منابع بیمه‌ای و انتظاری که شهروندان دارد تطابق ندارد و هم از طرفی انتظار بیمه گذاران درست است که ما بیمه می‌پردازیم که بتوانیم از مزایای آن هنگام حادثه استفاده کنیم.

مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی و سخنگوی صنعت بیمه کشور در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد درباره قیمت و سقف بیمه در تصادفات مطالبی را بیان کرد.

سوال: صورت مسئله به نظرم همین است که داریم همه می‌خوانیم و می‌بینیم و با آن روبرو هستیم، اشکال در منابع بیمه‌ای است یا اشکال در قوانین موجود است که به صنعت بیمه اجازه نمی‌دهد یا اشکال بر می‌گردد به موقعیتی که خودرو‌ها و موقعیت شهروندان ایجاد کرده، بنابراین توان پرداخت خسارت نیست. راهکار چیست و اشکال از کجاست؟

مشعلچی: در سال ۱۳۹۵ کارشناسان صنعت بیمه و نمایندگان محترم مجلس خصوصا عزیزان ما در کمیسیون‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مجلس با درک درست شرایط آن موقع کشور، قانون بیمه شخص ثالث را تدوین و تصویب کردند یکی از مهم‌ترین اهداف این قانون در آن زمان، محدود کردن سقف مسئولیت مالی مقصرین حادثه رانندگی بود، یعنی سقف را همانطور که شما فرمودید نصف مبلغ دیه در ماه حرام مشخص کردند.

این هم بخاطر حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه در آن زمان بود و این پوشش ۴۰۰ میلیونی آن زمان تقریبا اغلب خودرو‌های موجود در سطح کشور را پوشش می‌داد و نرخ حق بیمه هم افزایش نمی‌داد، من به همین علت این درک را دارم که آن زمان این قانون خوب بود سال ۱۳۹۵ و ۹۶.

در حال حاضر در دو سال اخیر با توجه به افزایش قیمتی که در خودرو اتفاق افتاد متاسفانه یک مقدار برخی از تبصره‌های این قانون دچار ضعف در تاثیرگذاری و اثرگذاری شد.

سوال: نمی‌شد این را از طریق لوایحی حتی دو فوریتی به مجلس رساند و اصلاح کرد؟

مشعلچی: دقیقا، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد با توجه به همین موضوع وهمین مشکل لایحه‌ای را از طریق دولت محترم تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که در آن به یک تبصره‌ای را به ماده ۹ اضافه کردیم که عبارتش این است که شرکت‌های بیمه گر مکلفند خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی را صرفنظر از این که خودروی آسیب دیده چه سقفی دارد و چه نوعی هست را باید پوشش بدهند یعنی این را ما درخواست کردیم که در قانون اضافه بشود، این لایحه را فرستادیم به مجلس در کمیسیون اقتصادی و با حمایت‌های اعضای محترم کمیسیون مخصوصا رئیس محترم کمیسیون این تقریبا تصویب شد، به صحن رفت و صحن برای شور دوم فرستاده کمیسیون و ما انتظار داریم، قطعا هم همین طور خواهد شد که نمایندگان محترم مجلس در سال ۱۴۰۲ با توجه به این که بالاخره این سال را مقام معظم رهبری بعنوان سال بیان فرمودند که انشاالله سال خوشی برای مردم باشد این را سریع‌تر تصویب بکنند ما فکر می‌کنیم در صنعت بیمه با تصویب این موضوعی که خدمت شما عرض کردم دیگر این بحث خودرو‌های متعارف و غیرمتعارف تا حدود زیادی مرتفع بشود.

سوال: فکر می‌کنید چقدر طول بکشد و تا آن زمان چه؟

مشعلچی: ما حتی دیروز هم جلسه هیات عامل بیمه مرکزی کلا اختصاص به همین موضوع و پیگیری این بحث داشت، فکر می‌کنم که انتظار داریم انشاالله ظرف مدت دو ماه آینده این انشاالله با رایزنی‌هایی که می‌کنیم با مجلس شورای اسلامی و با کمکی که از وزارت اقتصاد و شخص آقای وزیر که همیشه پیگیر این موضوعات به نفع مردم بودند انشاالله سریع‌تر این را حل و فصل کنیم.

سوال: توصیه خاصی به مردم دارید به ویژه با این افزایش‌هایی که هست و البته که می‌دانیم برای بسیاری حق بیمه‌ها هم گران است، به نسبت آنچه که استفاده می‌کنند یا حتی در شهر‌هایی مثل تهران بخاطر محدودیت طرح ترافیک که عمدتا محدوده استفاده از خودرو برای شهروندان کاملا تعریف شده هست، هیچ پیشنهاد مشوقانه‌ای را دارید که بشود کمتر خسارت دید؟

مشعلچی: بالاخره یکی این که این خاطرجمعی را به مردم عزیزمان می‌دهیم که مجموعه خدمتگزاران آن‌ها در صنعت بیمه اعم از شرکت‌های بیمه گر، سندیکای بیمه گران، بیمه مرکزی، کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی، به جد هم در سال ۱۴۰۱ و هم در سال ۱۴۰۲ با جدیت بیشتر با توجه به شعار سال به فکر مردم هستند برای این که هم تورم را یک مقدار کنترل کنند و هم این که در این مرحله گذر آسیب چندانی به مردم وارد نشود.

تمام تلاش مان را می‌کنیم که انشالله مردم امسال سال خوشی را داشته باشند و از بابت بحث‌های مربوط به بیمه و بیمه گری بتوانند یک آرامش خاطر نسبی را داشته باشند، من اینجا می‌خواهم از فرصت استفاده کنند و ضمن تشکر از حضرتعالی و برنامه شما صنعت بیمه در سال ۱۴۰۲ مستحضرید که علیرغم افزایش نرخ حق دیه به حدود ۵۰ درصد یعنی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، ولی ما نرخ حق بیمه شخص ثالث را ۳۰ درصد بیشتر افزایش ندادیم یعنی این در تاریخ و در سنوات قبل بی سابقه بوده یعنی حداقل افزایش حق بیمه‌ها تقریبا معادل افزایش نرخ حق بیمه بود، ولی امسال ..

سوال: انشاالله تا بیست و نهم گران نمی‌شود دیگر؟

مشعلچی: خیر

مجری: خدا را شکر، چون واقعا با وجود آلودگی هوا و قراضگی بسیاری از خودرو‌ها و فاصله شدید خودرو‌های عده‌ای با خودروی اکثریت واقعا دیگر تنگی نفس می‌گرفتیم.

 
 
 
ارسال نظر