شناسه خبر : 27009

۹ شرکت بیمه‌ای امسال وارد بازار بیمه می شوند

مجوز تأسیس بیمه‌های جنرال متوقف شد

9 شرکت بیمه‌ای امسال وارد بازار بیمه می شوند

رئیس کل بیمه مرکزی از سهم ناچیز شرکت‌های آنلاین بیمه از فروش بیمه‌نامه، باز شدن قفل بیمه تکافل، ورود شرکتهای بیمه ای جدید به بازار و توقف صدور مجوز تاسیس بیمه های جنرال خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، مجید بهزادپور، درباره انتقاد برخی از کارگزاری‌های آنلاین بیمه نسبت به موضع گیری های بیمه مرکزی درباره فعالیت این شرکت‌ها، اظهار داشت: این موضوع زمانی که وارد بیمه مرکزی شدم به نقطه بحرانی رسیده بود ولی در ادامه با برگزاری جلسات مشترک با این شرکت‌ها و نهادهای مسئول تا حدودی رفع ابهام شده است.

وی با تأکید براینکه کارگزاری‌های آنلاین با مجوز بیمه مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده اند، افزود:‌ در حال حاضر 62 شرکت کارگزاری آنلاین از بیمه مرکزی مجوز گرفته اند اما مردم بیشتر با 3-4 شرکت آشنا هستند که تبلیغات بیشتری در سطح شهر و تلویزیون دارند.

بهزادپور ضمن اشاره به اینکه بیمه مرکزی از ابتدا از فعالیت کارگزاری های آنلاین استقبال کرده و برای فعالیت آنها نیز آئین نامه تدوین کرده است، گفت: ورود این شرکت‌ها قطعاً فرصتی برای صنعت بیمه است و در همین راستا با معاونت علمی و فناوری تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد یک مرکز نوآوری در بیمه مرکزی امضا شده تا محوریت تمام فعالیت‌های یادشده زیر نظر بیمه مرکزی بیاید و بتوانیم به این شرکت‌ها هم کمک کنیم و هم نظارت .

بنده با صرف وقت زیاد این بحث را دنبال می کنم تا مبادا به اصل نوآوری که خیلی به وجود و اهمیت آن در صنعت بیمه اعتقاد دارم، لطمه ای وارد شود و اطمینان دارم خیلی از تقابل‌هایی که با بیمه مرکزی در این خصوص صورت گرفت، منصفانه نبود.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که صحیح نیست کارگزاری‌های آنلاین بیمه فقط در یک رشته خاص فعالیت کنند بلکه بحث نوآوری هم این موضوع را تأیید می کند که باید تنوع در فعالیت ها وجود داشته باشد؛ الان یکی از مشکلات اصلی ما در پرداخت و برآورد خسارت است و مردم در این موارد تا حدی مشکل دارند.

البته همین که الان مردم از داخل خانه بیمه‌نامه‌ها را مقایسه کرده و خریداری می کنند یکی از تسهیلاتی بود که توسط شرکت‌های کارگزاری فراهم شد و برای ما بسیار ارزشمند است ولی در خیلی از رشته‌ها نیز چنین تسهیلاتی مورد نیاز است که باید ایجاد شود.

* سهم ناچیز شرکت‌های آنلاین بیمه از فروش بیمه‌نامه/ 70 درصد فروش از طریق نمایندگی‌های بیمه است

وی با بیان اینکه نمایندگان شرکت‌های بیمه ای بالغ بر 95 هزار شخص هستند، که بیش از 70 درصد از فروش ما به خاطر فعالیت این نمایندگان است، ادامه داد: اصلی‌ترین فاکتور فروش ما در صنعت بیمه نمایندگان موجود هستند. بنابراین این افراد گروه مهم و تعیین کننده ای برای ما هستند. فروش شرکت‌های آنلاین بیمه شاید یک درصد باشد. هرچند کیفیت کار این شرکت‌ها برای ما مهم است ولی از نظر کمیت اصلا قابل مقایسه با نمایندگان شرکت‌های بیمه نیست.

بهزادپور ضمن تأکید براینکه حمایت ما ازشبکه فروش از جمله  شرکت‌های آنلاین حتماً ادامه‌دار خواهد بود، تصریح کرد: وظیفه بیمه مرکزی به عنوان دستگاه ناظر رصد فعالیت شرکت‌های آنلاین و نمایندگان بیمه است و اگر کوتاهی یا تخلفی در این زمینه صورت گیرد برخورد لازم صورت می پذیرد.

* هدفمان از راه‌اندازی سوییچ بیمه نظارت بر شرکت‌هاست نه رقابت و منفعت طلبی

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به همین منظور ابزاری تحت عنوان سوییچ طراحی شد تا ارتباطات شرکت‌های آنلاین بیمه ای را با سایر شرکت های بیمه رصد کند؛ هیچ انگیزه مادی هم در این زمینه نداریم، یک ریال از آنها پول نمی‌گیریم و قصد رقابت با این شرکت ها را نیز نداریم، فقط و فقط هدفمان از راه اندازی سوییچ عمل به وظایف نظارتی بیمه مرکزی است.

وی افزود: برخی از شرکت ها گفتند که  این کار توسط شرکتی انجام می شود که می خواهد با ما رقابت کند، در صورتی که درست نبود؛ سهام این شرکت کاملاً در اختیار بیمه مرکزی است. البته چند ایراد را که این شرکت ها مطرح کرده بودند از همان ابتدای فعالیتم در بیمه مرکزی پذیرفتیم که مهمترین آن منافع مالی بود که همان ابتدا این موضوعات را کنار گذاشتم.

رئیس کل بیمه مرکزی البته تأکید کرد که 2 موضوع نظارت و سوییچ برای بیمه مرکزی خیلی جدی است و به هیچ قیمتی از آن کوتاه نمی‌آییم؛  اصل نظارت برای بیمه مرکزی خیلی اهمیت دارد. در سیستم نظارتی ما اطلاعات دقیقی از سهم فروش و معاملات شرکت‌های آنلاین بیمه ای وجود ندارد و این خیلی بد است. ما می خواهیم ابزار نظارتی درست کنیم بدون آنکه رقابت یا انتفاعی داشته باشیم.

وی همچنین درباره تبلیغات گسترده بیمه موبایل در سطح کشور و اینکه چطور می توان به شرکت‌هایی که تحت عنوان بیمه تبلیغات فراوان انجام می دهند اطمینان کرد؟ آیا بیمه مرکزی در صورت بروز کلاهبرداری و ... مسئول است؟ گفت: طبق گزارش واحد نظارت بیمه مرکزی، این کار تحت پوشش یکی از شرکت‌های بیمه است و اطمینان‌های لازم را حوزه نظارت به بنده دادند و تضمین های لازم وجود دارد.

* قفل بیمه تکافل در دولت رئیسی باز می‌شود؟/ ارائه محصول تکافل توسط شرکت‌های بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی درباره برنامه این شرکت در خصوص بیمه تکافل اینطور توضیح داد که از سال‌های گذشته باوجود پژوهش‌های متعدد درباره چگونگی اجرای بیمه تکافل در صنعت بیمه همچنان این موضوع معطل مانده و اقدام جدی برای آن انجام نشده بود. زمانی که به بیمه مرکزی آمدم، یکی از وظایف اصلی که از سوی وزیر اقتصاد ابلاغ شد، اجرای بیمه تکافل بود.

وی تأکید کرد: بیمه تکافل محصول جدیدی است که می تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد و برای گروهی از مردم که نسبت به برخی مسائل بیمه ای شبهه شرعی داشته باشند، گره گشا باشد و آنها از طریق بیمه تکافل می توانند به بازار بیمه بپیوندند. برخی از همسایه‌های ما نیز ممکن است بیمه تکافل را قبول داشته باشند و برهمین اساس می توانیم از این مسیر با این کشورها همکاری‌های خوبی را اغاز کنیم.

بهزادپور ضمن بیان اینکه این موضوع در دستور کار جدی بیمه مرکزی است، گفت: برای همین منظور نیز شورای فقهی در بیمه مرکزی تشکیل شده تا بر مسایل شرعی این موضوع نظارت کند.

دو راه در این خصوص داشتیم، رویکرد اول این بود که شرکت تکافل تاسیس کنیم که این موضوع ریزه‌کاری های بیشتری داشت و شاید نیازمند مصوباتی بود. رویکرد دوم ارائه محصول تکافل بود؛ این راهکار را از این حیث انتخاب کردیم که زودتر به نتیجه برسیم و هم بعنوان پایلوتی باشد برای اینکه مشکلات اجرایی آن را شناسایی و برطرف کنیم. تا بعد گام اصلی که تاسیس شرکت تکافل است را برداریم.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه هم اکنون متقاضی تأسیس شرکت بیمه تکافل نیز داریم، گفت: تکافل بعنوان محصول بیمه ای در رشته های مختلف بناست ارائه شود، نکته اصلی تکافل یک رابطه دو طرفه است. مهمترین نکته این محصول بیمه ای این است که سرمایه گذاری حتما در چهارچوب عقود اسلامی و شفاف باشد. در انتهای دوره بیمه نیز بعد از کسر کارمزدها  از سود به بیمه گذار برگردانده می شود.

** پوشش ریسک صنعت بیمه بالای 4 برابر نقدینگی کل کشور است

وی درباره تعهدات صنعت بیمه در ایران و قیاس آن با دارایی‌های شرکت های بیمه گفت: پوشش ریسک فعلی صنعت بیمه 4 برابر نقدینگی کل کشور است. به دلیل تحریم ها نمی توانیم ریسک را به خارج از کشور توزیع کنیم . الان ریسکها کلاً داخل کشور خودمان است و اگر تحریم برداشته شود باید از طریق بیمه اتکایی ریسک را از داخل کشور خارج کنیم و در سطح بین المللی توزیع کنیم.

البته طبق ماهیت بیمه، تعهدات صنعت بیمه احتمالی است و امکان ندارد که همه آن به خسارت تبدیل شود.

رئیس کل بیمه مرکزی در باره اینکه آیا هم اکنون شرکت‌های بیمه سودده‌هستند یا زیان‌ده؟ تصریح کرد: نرخ حق بیمه بایستی طوری در صنعت بیمه تنظیم شود که فقط پوشش دهنده هزینه ها باشد و اصل سود در سرمایه گذاری هاست؛ در مجموع بیمه ها بخاطر سرمایه گذاری‌هایشان همچنان جز شرکت های سود ده هستند.

9 شرکت بیمه‌ای امسال وارد بازار بیمه میشوند

وی همچنین درباره اینکه چند شرکت جدید بیمه ای خواهیم داشت؟ گفت: در بدو ورود بنده به بیمه مرکزی 2 شرکت جدید مجوز گرفته و تاسیس شدند و در سال جاری نیز همین تعداد نیز به بازار اضافه خواهند شد. وقتی آمدم 40 شرکت تقاضای تاسیس داشتند.

بهزادپور در پاسخ به این سوال که با این حساب صنعت بیمه همچنان سودده است؟ گفت: بیمه جذابیت دارد و از ظرفیت های خیلی بزرگی هنوز در صنعت بیمه استفاده نکردیم، در بیمه عمر اصلا درصدی استفاده نکردیم، در اکثر رشته ها هیچ استفاده خاصی انجام نشده و به همین دلیل شرکت های جدید می توانند به صورت تخصصی در این رشته ها ورود کنند. ما از هر سرمایه گذاری جدیدی در صنعت بیمه استقبال می کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: طبق توافقی که با وزیر اقتصاد داشتیم،  به شرکت هایی که تقاضای تاسیس شرکت اتکایی، تخصصی و زندگی دارند، مجوز فعالیت می دهیم و حتی کمک‌شان هم می‌کنیم فرایند اخذ مجوزشان نیز سرعت بگیرد؛ در این سه زمینه ظرفیت ما خیلی خالی است.

او تأکید کرد که می خواهیم بیمه مرکزی را آهسته آهسته از اتکایی خارج کنیم البته الان حضورمان خیلی پررنگ است و براحتی قابل جایگزینی نیست ولی روند به سمتی است که نسبت ها را کاهش دهیم.

در بخش بیمه زندگی هنوز خیلی با هدف برنامه فاصله داریم و باید از ظرفیت ها در این بخش استفاده کنیم؛ در خصوص بیمه تخصصی نیز می توانیم از ظرفیت‌هایی مانند ساخت و سازها، کسب و کار، پول ، اعتبار و ... استفاده کنیم. الان شرکت ها را تشویق می کنیم در حوزه های تخصصی فعالیت خود را انجام دهند.  به عنوان مثال در رشته سلامت شرکت بیمه ای نداریم که در این رشته به صورت تخصصی فعالیت کند.

* مجوز تأسیس بیمه‌های جنرال متوقف شد/ جلوی نرخ‌شکنی را می‌گیریم

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با بیان اینکه فعلاً مجوز تاسیس بیمه های جنرال را متوقف کرده ایم، گفت: به متقاضیان تأسیس شرکت جدید بیمه اعلام کرده ایم تا در زمینه اتکایی، زندگی و تخصصی وارد شوند. قصد داریم تنوع پرتفویی در بازار بیمه داشته باشیم تا جلوی نرخ شکنی و ... را هم بگیریم.

بهزادپور در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه بیمه مرکزی در صورت عدم تهیه بیمه نامه  از چه منابعی در هنگام بروز خسارات سنگین مانند متروپل و .. استفاده می کند؟ گفت: در مواردی که ساختمان یا واحدهایی از آن تحت پوشش باشد از محل بیمه نامه مزبور خسارت پرداخت می شود  ودر سایر موارد بیمه مرکزی شرکت های بیمه را ترغیب می کنیم. بر اساس مسئولیت های اجتماعی که دارند در هنگام بروز چنین حوادثی کمک کنند.

ولی باید تلاش کنیم ساختمان را به محض اینکه تکمیل می شوند تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرند.

* بیمه‌‌نامه برای صندوق امانات بانک‌ها داشتیم/ بعد از سرقت بانک ملی تقاضا برای دریافت این محصول زیاد شد

وی درباره اینکه آیا محصول بیمه ای برای بیمه صندوق امانات وجود دارد و آیا آماری از بانک ها داریم که صندوق ها را بیمه کرده اند یا خیر؟ گفت: محصول بیمه ای از قبل داریم ولی مثلا در حادثه بانک ملی از این پوشش استفاده نشده بود. مجوز ارایه این محصول قبلا به تعدادی از شرکت های بیمه ای داده شده بود که تا پیش از این اتفاق از آن استفاده نشده بود ولیکن با بروز این اتفاق در بانک ملی تمایل زیادی از طرف شرکت های بیمه ای برای ارایه این مصول ایجاد شده است.

* نباید برای راننده محور شدن بیمه عجله کنیم/ فرهنگ سازی شرط اصلی اجرای این سیاست است

وی درباره  راننده محور شدن بیمه شخص ثالث گفت: سامانه این کار را آماده کردیم، این هم جز کارهایی بود که سالها در بیمه مرکزی مانده بود ولی هم اکنون سامانه برآورد ریسک راننده آماده شده است؛ این تکلیف بیمه مرکزی بود که انجام شد. ولی نیازمند فرهنگ سازی و مقررات جانبی برای پیاده سازی است.

در دنیا نیز محور تعیین حق بیمه ریسک هایی است که متکی بر راننده است، این قانون در خیلی از موارد به نفع مالک خودرو است ولی باید آن را با حوصله جلو برد و نباید بر مردم تحمیل کرد. باید فرهنگ سازی انجام شود و مردم در جریان مزایای این شیوه قرار گیرند که الان احساس می کنم خیلی اطلاعات مردم در این خصوص بالا نیست.

وی تأکید کرد: تکلیف بیمه مرکزی در این خصوص انجام شده است و تست هم کردیم؛ هر زمان مقررات تصویب شود آماده اجرا هستیم.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین درباره حق بیمه خودروهای غیرمتعارف و ... گفت: اینها تکالیف قانونی است و ربط مستقیمی به بیمه مرکزی ندارد؛ اصلاح قانون شخص ثالث از 2 سال قبل همچنان در دستور کار مجلس است، مجلس هم نظراتی درباره بیمه خودروی غیرمتعارف دارد.

وی درباره نظر بیمه مرکزی در این خصوص گفت: تا وقتی قانون باشد ما اجرا می کنیم ولی شخصاً خیلی موافق بیمه خودروی غیرمتعارف نیستم.

* شرکت‌های بیمه هم بنگاه داری می کنند؟

وی درباره سرمایه گذاری های شرکت های بیمه در حوزه‌های مسکن، طلا و ارز و ... اظهار داشت: طبق آیین نامه 97 مصوبه شورای عالی بیمه، نصاب های مشخصی برای هر زمینه سرمایه گذاری توسط شرکت های بیمه تعیین شده است. بخش نظارت بیمه مرکزی نیز به صورت منظم و جدی این موضوع را رصد می کند و در برخی موارد حتی اجازه تشکیل مجمع را نیز نمی دهیم. الان عملکرد شرکت ها به طور دقیق تحت نظارت بیمه مرکزی است و مشکل خاصی در این شرکت ها دیده نمی شود.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در پایان تأکید کرد که اصلاحیه آیین نامه 90 اماده شده و بزودی در شورای عالی بیمه ارائه خواهد شد؛ این رویکرد جدید ما نسبت به نظارت بر  به صنعت بیمه است که از دخالت‌ها کاسته و بر نظارت‌ها افزوده شود.

ارسال نظر