مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

جزئیات اجاره کشتی‌های چینی بابت صیادی / بیمه‌ اتکایی داخلی آماده جایگزینی بیمه‌های خارجی

جزئیات اجاره کشتی‌های چینی بابت صیادی
/ بیمه‌ اتکایی داخلی آماده جایگزینی بیمه‌های خارجی

محمد راستاد گفت: اگر بیمه‌های اتکایی نتوانند کشتی‌های ایرانی را بیمه کنند سعی خواهیم کرد از طریق بیمه‌های داخلی این بخش را پوشش دهیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز خود از حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی ( IMO) در هفدهم شهریور ماه به مناسبت روز جهانی دریانوردی خبر داد و گفت: هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی امسال با حضور دبیرکل سازمان IMO مقامات عالی کشوری و لشکری، مدیران ارشد ارگان‌های دریانوردی و فعالان بخش خصوصی برگزار می‌شود.

وی افزود: دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی اولین بار است که وارد ایران می‌شود و ما سعی داریم در این دیدار توانمندی‌های کشور در عرصه دریانوردی را به وی معرفی کنیم.

راستاد با بیان اینکه هم‌اکنون کشور ایران به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی تحریم‌ها به وی اعلام شده در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و حضور این مقام عالی می‌تواند نشان‌ دهنده قدرت ایران در عرصه دریایی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برگزاری چنین مراسمی در عرصه جهانی از سوی ایران کم نظیر است و هر یک از کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی به صورت مستقل مراسمی را برگزار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای فعال در حوزه دریانوردی جهانی به شمار می‌رود، افزود: ایران نخستین کشوری است که به سازمان جهانی دریانوردی ملحق شده و در زمینه حضور در کمیته‌های تخصصی اصلی و فرعی جزء 20 کشور موثر در جهان است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشور ایران توانسته با توجه به توان تخصصی خود در تدوین کنوانسیون‌ها موثر باشد و این امر مورد توجه ارگان سازمان بین‌المللی قرار گرفته است.

راستاد میزان سواحل دریایی موجود در کشور را 5 هزار و 700 کیلومتر بیان کرد و افزود: ایران سهم بسیار زیادی در عرصه دریایی دارد، به طوری که هم‌اکنون دارای 11 بندر اصلی و 60 بندر کوچک و ظرفیت‌های موجود در این بنادر حدود 220 میلیون تن است.

وی ادامه داد: ایران در بحث داشتن ناوگان‌های اقیانوس‌پیما جزء 20 کشور اول جهان محسوب می‌شود و هم‌اکنون 100 هزار دریانورد در اقیانوس‌های جهان فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سالانه 300 میلیون تن انواع کالا از طریق بنادر ایران و حمل ونقل دریایی وارد و صادر می‌شود و این امر نشان دهنده موثر بودن فعالیت‌های ناوگان حمل و نقل دریایی است.

راستاد از برگزاری مراسم جهانی روز دریانوردی در کشور ایران در سال 2021 (1400) خبر داد و گفت:‌ ایران با رایزنی‌هایی که انجام داده موفق شده میزبانی مراسم اصلی روز جهانی دریانوردی را در سال 2021 بر عهده بگیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاری 12 میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بندری خبر داد و افزود: روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی در بندر امام خمینی(ره) شاهد عملیات اجرایی با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان بودیم همچنین با تفاهم‌نامه‌ای که با بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم یک سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در این بندر انجام شد.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی اعتقاد دارد که در فعالیت‌های روبنایی و همچنین افزایش ارزش افزوده در پس‌کرانه‌های بنادر باید از توان بخش خصوصی استفاده کند و در همین خصوص مکانیزم‌های متعددی را برای تقویت این بخش به کار گرفته‌ایم.

هند از بندر چابهار خارج نشده است

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خروج کشور هند از بندر چابهار گفت: کماکان اپراتور و سرمایه‌گذاران هندی در بندر چابهار فعالیت می‌کنند و روال عادی فعالیت‌های تجاری در این بندر انجام می‌شود.

راستاد افزود: هم‌اکنون قرارداد موقتی برای بهره‌برداری از بندر چابهار با کشور هند منعقد شده و به زودی قرارداد دائمی برای سرمایه‌گذاری اپراتورها در بندر چابهار منعقد می‌شود و در این خصوص ضمانت‌نامه‌های بانکی در حال نهایی شدن است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: هیچ مشکلی در رابطه با شرکت‌های هندی در بندر چابهار وجود ندارد و برای قطعی شدن حضور آنها هفته آینده به کشور هند سفر خواهم کرد.

وی پیرامون کاهش تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور گفت: طبق آمارهایی که به‌دست آمده میزان صادرات و واردات مواد غیر نفتی، تا دوازدهم شهریور ماه کاهش داشته به طوری که میزان واردات مواد غیرنفتی 11.7میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.6 درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: میزان صادرات غیر نفتی در سال جاری 22.7 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.2 درصد کاهش داشته است.

راستاد افزود: میزان کل تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور 61.7 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.2 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی میزان تخلیه و بارگیری فله مایعات و مشتقات نفتی را 19.8 میلیون تن بیان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 ونیم درصد کاهش داشته است.

وی درباره ترانزیت کالاها تصریح کرد: میزان ترانزیت در این بخش حدود یک میلیون و 355 هزار و 926 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 ونیم درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: کاهش میزان تخلیه و بارگیری صرفا به دلیل مسائل تحریمی نبوده بلکه در برخی از مقاطع سال شاهد رشد کالا و در برخی از مقاطع شاهد کاهش تخلیه و بارگیری بودیم.

راستاد افزود: عمده نوسانات ایجاد شده در این بخش به دلیل مسائل ارزی بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از پرداخت کامل حق عضویت این سازمان به ( IMO) خبر داد و گفت: تا دو سال پیش سازمان بنادر حق عضویت خود را پرداخت نکرده بود اما امسال به صورت کامل حق عضویت پرداخت شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

توسعه گردشگری دریایی با استفاده از توان بخش خصوصی 

وی در ادامه به توسعه گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت:‌ امسال سعی داریم با استفاده از توان بخش خصوصی و نیروی داخلی گردشگری خود را توسعه دهیم و در این خصوص اقدام به ساخت اسکله‌ و شناوری گردشگری جدید کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در صورتیکه بخش خصوصی تمایل داشته باشد منابع و تسهیلات لازم برای ساخت شناورهای مسافری پرداخت می‌شود که خوشبختانه در این حوزه شاهد استقبال بخش خصوصی بوده‌ایم.

راستاد از طراحی شناورهای جدیدی برای گردشگری دریایی در جزیره قشم خبر داد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه همکاری اقتصادی کشور چین و پاکستان می‌تواند یک فرصت برای بندر چابهار به شمار می‌رود، گفت: تأمین ارز دریانوردان به صورت مشخص ارتباط مستقیمی با شرکت‌های کشتیرانی دارد و صرفاً به دستمزد دریانوردان منتهی نمی‌شود به همین منظور شرکت‌های کشتیرانی مکاتباتی را با بانک مرکزی برای دریافت ارز لازم انجام داده‌اند.

وی تأکید کرد‌: به واسطه کنوانسیونی که در این خصوص و جود دارد پرداخت حق و حقوق دریانوردان الزامی است و در این بین اقدامات لازم در حال انجام شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنایع دریانوردی ایران به ویژه در صنعت کشتیرانی از قافله دنیا عقب‌نمانده است، گفت: تمام تلاش خود را برای استفاده بهینه از توان داخلی خود و همچنین سرمایه‌گذاران به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم صنعت دریانوردی ایران را گسترش دهیم.

راستاد با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ محدودیتی برای خطوط کشتیرانی ایرانی اعلام نشده است، گفت: کشتی‌ها همچنان در مسیر‌های دریایی خود رفت‌و آمد می‌کنند و خوشبختانه تا به امروز مسیری برای این کشتی‌ها متوقف نشده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره بیمه شخص ثالث کشتی‌ها، تصریح کرد: بیمه‌های اتکایی موضوع عدم حضور در ایران را برای بیمه کردن کشتی‌ها به تاریخ سیزدهم آبان و دور دوم تحریم‌های آمریکا موکول کردند.

وی گفت: اگر بیمه‌های اتکایی نتوانند کشتی‌های ایرانی را بیمه کنند سعی خواهیم کرد از طریق بیمه‌های داخلی این بخش را پوشش دهیم.

جزئیات اجاره کشتی‌های چینی بابت صیادی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع کشتی‌های صیادی چینی و فعالیت آنها در آب‌های ایران گفت: اجاره کشتی‌ها در سه مدل اجاره زمانی، اجاره سفری و اجاره کامل است.

راستاد با بیان اینکه در موضوع کشتی‌های صیادی چینی، طرح اجاره کامل اجرا شده است،‌گفت: ما در واقع مستأجر کشتی چینی هستیم، حق پرچم به آنها می‌دهیم، این کشتی‌ها تحت پرچم ما در آب‌های ما فعالیت می‌کنند و اجاره‌بهای کشتی از ما می‌گیرند.

توقف 17 لاینر فعال در بنادر ایران

وی با اشاره به اینکه در دوران پسابرجام 17 خط کشتیرانی در آب‌های ایران تردد می‌کردند، گفت: به دلیل تحریم‌ها این 17 لاینر کشتیرانی فعالیت‌های خود را متوقف و برخی از آنها نیز محدود کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر از تشکیل اداره کل حمل‌ونقل چند وجهی و امور لجستیکی در سازمان بنادر خبر داد و گفت: سعی خواهیم کرد از طریق این معاونت حمل‌ونقل چند وجهی را در حوزه فعالیت‌های دریای کشور توسعه دهیم.

راستاد تأکید کرد: در راستای افزایش ظرفیت ریلی بنادر و تعامل با راه‌آهن اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسبی صورت گرفته و در این خصوص با راه‌آهن تعاملاتی انجام شده است تا هدایت کالاهای ورودی و خروجی به صورت کامل بسترسازی شود.

وی افزود: هم‌اکنون نیازمند توسعه زیرساخت‌های ریلی در پس‌کرانه‌ها هستیم و در همین خصوص نواقص موجود در بنادر و راه‌آهن را برطرف خواهیم کرد.

 

ارسال نظر