شناسه خبر : 25571

اختصاصی چابک آنلاین؛

استفاده از اندوخته بیمه عمر به عنوان وثیقه در طرح ستاره تعریف نشده است

استفاده از اندوخته بیمه عمر به عنوان وثیقه در طرح ستاره تعریف نشده است

مدیرعامل شرکت سبد گردان نیکان، با بیان اینکه با ورود اندوخته بیمه های عمربه سامانه ستاره، حتما زمینه انتفاع آن هم دراجرای این طرح وجود خواهد داشت، افزود: ابعاد انتفاع و میزان مقرون به صرفه بودن این موضوع برای شرکت های بیمه ای یا سایر نهادهای مالی و کارگزارانی که در این سامانه نقش ایفا می کنند بعد از افشای دقیق دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی این طرح مشخص خواهد شد.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، سامانه توثیق الکترونیک (ستاره) روزچهارشنبه  5 مردادماه رونمایی شد، این سامانه نوعی وثیقه گذاری آنلاین اموال است که به منظور حل مشکلات مردم برای وثیقه گذاری سنتی اجرایی شده است.

در قدم اول، وزارت اقتصاد علاوه بر بستر سازی برای توثیق آنلاین و هوشمند اموال، امکان وثیقه گذاری سهام بازار سرمایه را فراهم کرده است. 

در این طرح همه افراد می توانند از سهام خود به عنوان وثیقه در همه اموری که نیاز به ضمانت نامه دارند استفاده کنند.

درحال حاضر بانک های ملی، قرض الحسنه مهر ایران وقرض الحسنه رسالت این سامانه را پوشش می دهند.

"فردین آقا بزرگی" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: مزایای طرح ستاره یا سامانه ای که مربوط به توثیق سهام است بسیار بیشتر و بالاتر از معایب احتمالی آن است. 

وی، افزود: تنها نکته منفی  این است که بانک های عامل تسهیلات دهنده یا به دلیل عدم خطوط اعتباری و منابع یا به دلیل مشکلات داخلی از اعطای این تسهیلات خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت سبدگران نیکان، خاطرنشان کرد که با اجرای این طرح سهولت بیشتری در فرآیند اعطای تسهیلات فراهم شده و به همین دلیل فکر می کنم که یک افزوده ای اضافه برآن روش تسهیلاتی گذشته در اختیار اشخاص حقیقی قرار گرفته و دیگر نیازی به واسطه گری شرکت های کارگزاری نیست.

آقابزرگی، تصریح کرد: تمهیدات درنظر گرفته شده بسیارخوب هستند و علاوه برکاهش ریسک های اعتباری و تسریع در فرآیند رتبه بندی و اعتبارسنجی از سوی بانک ها می تواند یک نقطه شروع مناسب برای گردش بیشتر و مناسب تر اعتبارات و تسهیلات بدون واسطه گری صنعت کارگزاری باشد زیرا فرآیند درخواست اعتبارات ریسک ها و مخاطراتی را هم به آن صنعت تحمیل می کرد.

به اعتقاد وی، وقتی چنین رابطه ای به صورت سیستماتیک و برنامه جامع نرم افزاری ایجاد شود هم سهولت ایجاد می کند و هم نکته مضاعفی می شود برای افزایش خطوط اعتباری در بازار سرمایه، که خود منجر به تقویت تقاضا در بازار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سبدگران نیکان، گفت: می توان ساز و کارهای جدیدی همچون استفاده از اندوخته بیمه های عمر برای تامین وثایق به این سامانه اضافه کرد که در حال حاضر اطلاع دقیقی از جزییات و دستورالعمل این طرح وجود ندارد اما حتما به مرور می توان سایر اوراق و ابزار را هم به این سامانه اضافه کرد.

آقابزرگی، با بیان اینکه با ورود اندوخته بیمه های عمربه این سامانه حتما زمینه انتفاع آن هم دراجرای این طرح وجود خواهد داشت، افزود: یکی از مزایای این طرح  برای صنعت بیمه می تواند تشویق افراد برای خرید بیمه نامه های عمر به واسطه استفاده از اندوخته آن به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات باشد اما درحال حاضر اندوخته بیمه های عمر به عنوان وثیقه تعریف شده درطرح ستاره نیست.

مدیرعامل شرکت سبدگران نیکان، گفت: در حال حاضر وثایقی دراین طرح تعریف شده اما صد درصد قابلیت افزودن خواهد داشت و مهم شروع این حرکت است و حتما وقتی طرح به موفقیت کامل برسد ابزارها و وثایق دیگری همچون اندوخته بیمه های عمر هم به آن اضافه خواهد شد.

 

ارسال نظر