شناسه خبر : 22766

۲۰۰ بنای تاریخی چهارمحال و بختیاری بیمه می‌شود

۲۰۰ بنای تاریخی چهارمحال و بختیاری بیمه می‌شود

رییس گروه حفظ و احیای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰۰ بنای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی ایران بیمه خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، واحد جولایی، بیمه بناهای تاریخی ثبت شده چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران در راستای اجرای ماده ۱۷ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی استان انجام می‌شود.

وی افزود: حفاظت از بناهای تاریخی و جبران بخشی از خسارت‌های احتمالی ناشی از وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی هدف اصلی بیمه بناهای تاریخی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ایران است.

جولایی تصریح کرد: بناهای تاریخی شامل مسجد، قلعه، آرامگاه، گرمابه، پُل، کاروانسرا، بیمارستان، خانه، مدرسه، سیلو، عصارخانه، آسیاب، باغ، حسینیه، آب‌انبار، قنات و غسالخانه است که قدمت آن‌ها به دوران اسلامی، اتابکان، تیموریان، ایلخانیان، افشاریه، صفویه، قاجاریه و پهلوی تعلق دارد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۰ قلعه تاریخی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از این تعداد هم‌اکنون وضعیت ۶ قلعه چالشتر و شمس‌آباد در شهرستان شهرکرد، بارده در شهرستان بن، جونقان در شهرستان فارسان، دزک و شلمزار در شهرستان کیار نسبت به بقیه بناهای تاریخی استان بهتر است.

 هم‌اکنون چهار هزار و ۸۰۰ محوطه، ابنیه، بقاع متبرکه و آثار تاریخی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

 

ارسال نظر