شناسه خبر : 22608

مخالفت بیمه سلامت با رشد غیرمتعارف تعرفه‌های پزشکی

مخالفت بیمه سلامت با رشد غیرمتعارف تعرفه‌های پزشکی

بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت، اگرچه شورای عالی بیمه پس از برگزاری جلسات متعدد، عدد ۲۸.۵ درصد را به‌ عنوان پایه افزایش تعرفه‌های خدمات سلامت در سال ۱۴۰۱ به تصویب رساند اما در ادامه شورای عالی نظام پزشکی و همچنین برخی انجمن‌های صنفی پزشکی، ضمن رد این پیشنهاد، افزایش بیشتری را خواستار شدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در این خصوص معتقد است که بر اساس سیاست‌های کلی سلامت، تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت بایستی مبتنی‌ بر شواهد و براساس ارزش افزوده باشد. کما اینکه در قانون بیمه همگانی، بر تدوین تعرفه‌ها براساس قیمت واقعی تاکید شده است.

وی با تاکید براینکه این مبانی صحیح را باید در کنار سایر الزامات با هم تلفیق کنیم، می‌گوید: لحاظ نمودن سطح درآمد عموم شهروندان، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و عدالت اجتماعی از جمله مولفه‌های مهمی است که در تصمیم‌گیری تعرفه خدمات تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در پیشنهاد شورای عالی نظام پزشکی دو خواسته مطرح شده است، تصریح می‌کند: این خواسته‌ها شامل توجه هیات دولت در تصویب تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ و همچنین اختصاص منابعی از تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۱ موضوع حذف ارز ترجیحی در موضوع اول است که ما به‌عنوان سازمان بیمه‌گر به دو دلیل از مصوبه پیشنهادی شورای عالی بیمه و رشد بیست و هشت و نیم درصد حمایت می‌کنیم و با رشد غیر متعارف پیشنهادی مخالفیم.

رضایی توضیح می‌دهد: دلیل اول ما اینکه اصل تعادل منابع و مصارف بیمه‌ها با رشدهای آنچنانی همخوانی ندارد و دلیل دوم این است که حق بیمه سرانه خدمات درمانی در سازمان بیمه سلامت تنها هفت درصد رشد داشته که این مساله متناسب با رشد پیشنهادی دوستان سازمان نظام پزشکی نیست. از طرفی مساله اختصاص منابعی از محل حذف ارز ترجیحی در صلاحیت دولت و مجلس است و اظهارنظر آنها را می‌طلبد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه سازمان بیمه سلامت با مصوبه شورای عالی بیمه و با رشد ۲۸.۵ درصدی تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ موافق است، خاطرنشان می‌کند: اگرچه با همین درصد رشد هم در تامین منابع مشکلاتی وجود دارد، اما برای تداوم خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و جلوگیری از شکل‌گیری پرداخت‌های غیر رسمی در هزینه‌های سلامت، از این سیاست تعرفه‌ای حمایت می‌کنیم و آن را رشد منصفانه‌ای می‌دانیم.

وی در پایان می‌گوید: با رشد متعارف تعرفه در حد مصوبه شورای عالی بیمه یعنی بیست و هشت و نیم درصد، سازمان بیمه سلامت تلاش می کند پوشش خود را در سطح سال گذشته داشته باشد. کما اینکه برای ارتقای پوشش یا گستره عمق پوشش بیمه‌ای نیاز به منابع جدید خواهیم داشت.

 

ارسال نظر