شناسه خبر : 39249

سیاه چادرهای عشایر در نمایشگاه خوش درخشیدند

سیاه چادرهای عشایر در نمایشگاه خوش درخشیدند

مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه عرضه محصولات روستاییان و عشایر (روستا آباد) پس از یک هفته برگزاری، با حضور سرپرست سازمان امور عشایر ایران در مصلای تهران برگزار شد. نمایشگاهی که با استقبال کم‌نظیر بیش از ۲ میلیون نفری همراه شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، پنجمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر با هدف معرفی آداب و رسوم و موسیقی‌های آیینی محلی، بازی‌های بومی و محلی، شیوه زندگی عشایر و روستاییان و عرضه و فروش محصولات تولیدی آنان از ۱۲ تا ۱۸ مهر در مصلای بزرگ تهران برگزار شد و با استقبال بی نظیر مردم تهران مواجه شد، به طوری که بیش از ۲ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران در حاشیه مراسم اختتامیه این نمایشگاه اظهار داشت: عشایر در این دوره از نمایشگاه همانند دوره های قبل بسیار خوش درخشیدند و مردم استقبال بی نظیری از نمایشگاه و سیاه چادرهای عشایر داشتند.

«سیاوش احمدی میرقائد» گفت: بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ غرفه در این نمایشگاه برپا شد و محصولات تولیدی عشایر و روستایی شامل صنایع دستی، محصولات پروئتینی و لبنی، کره، پنیر، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی، پوشاک و سایر دست‌ساخته‌ها و دست‌بافته‌های عشایر و روستاییان در معرض دید و فروش بازدیدکنندگان قرار گرفت که با استقبال بی نظیر مردم تهران همراه شد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۲ میلیون نفر از این نمایشکاه بازدید کردند، ادامه‌داد: میانگین بازدید از نمایشگاه در یک هفته حدود ۳۰۰ هزار نفر در روز بود و در روز جمعه که اوج بازدید و حضور فوق العاده مردم بود، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

احمدی میرقائد بیان‌داشت: انتظار این حجم از بازدید از نمایشگاه نمی رفت، اما مردم استقبال بسیار خوبی از حضور روستاییان و عشایر در مصلی تهران داشتند و از محصولات بازدید کردند و با آداب و رسوم، مناسک و موسیقی‌های آیینی و محلی عشایر که در نمایشگاه اجرا شد، آشنا شدند.

وی اظهار داشت: این استقبال بی نظیر مایه دلگرمی عشایر و روستاییان شد و امیدواری آنان برای کار و تلاش و تولید بیشتر را بیش از پیش کرد.

این مقام مسوول گفت: با برنامه ریزی ها و هماهنگی هایی که بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان امور عشایر و سایر دستگاه های مرتبط انجام شد، این نمایشگاه که تاکید آن بر رونق تولید و اقتصاد عشایر و روستاییان بود به نحو احسن برگزار شد.

سیاه چادرهای عشایر در نمایشگاه خوش درخشیدند

سرپرست سازمان امور عشایر ایران بیان‌داشت: سیاه چادرهای عشایر در این نمایشگاه بسیار خوش درخشیدند و اثراتی که در نشاط اجتماعی داشت بسیار خوب بود و مردم تقاضا داشتند نمایشگاه دست‌کم سالی دو یا سه بار برگزار شود.

وی ادامه‌داد: مردم با حضور در این نمایشگاه، رنگین کمانی از فرهنگ ایلات و عشایر کشور شامل اقوام و طوایف ترک، لر، کرد، بلوچ، ترکمن، قشقایی، بختیاری، عرب، کرمانج، شاهسون، تالشی و غیره و در مجموع ایرانی کوچک را در این نمایشگاه ملاحظه کردند.

احمدی میرقائد اضافه‌کرد: در این نمایشگاه انواع سیاه چادرهای عشایری و سایر سازه‌های مناطق مختلف کشور برپا شد و نمایندگان روستائیان و عشایر با لباس‌های محلی، اجرای موسیقی‌های محلی و بازی‌های محلی، فرهنگ مناطق مختلف کشور را به مردم پایتخت معرفی کردند که با استقبال خانواده‌ها و جوانان همراه شد.

برپایه این گزارش، جامعه عشایری کشور با جمعیت یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر، نقش پررنگی در تولید و تامین امنیت غذایی و مواد گوشتی و پروتینی و لبنی کشور دارند و بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را با ۲۸ میلیون راس دامی که در اختیار دارند تامین می کنند و به عنوان یک جامعه فرهنگی، حافظ خرده فرهنگ‌های اصیل و آداب و رسوم ایرانی- اسلامی هستند.

ارسال نظر