شناسه خبر : 45668

آیا نوع گروه خونی با بیماری‌های قلبی مرتبط است؟

آیا نوع گروه خونی با بیماری‌های قلبی مرتبط است؟

محققان پزشکی می‌گویند نوع گروه خونی با بیماری‌های قلبی و مشکلات سلامتی مانند لخته شدن خون ارتباط دارد اما این تنها یک قطعه از پازل سلامتی قلب است.

به گزارش چابک آنلاین، اینکه شما چه گروه خونی دارید شاید به ذهنتان خطور نکند تا زمانی که بخواهید خون اهدا کنید یا زمانی که در بیمارستان باشید. اما آیا می‌دانستید که گروه خونی شما ممکن است در احتمال ایجاد برخی مشکلات سلامتی مانند لخته شدن خون هم نقش داشته باشد؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که گروه خونی ممکن است بیش از آنچه که ما می‌دانستیم اهمیت داشته باشند و بتوانند به ارزیابی ریسک برخی از بیماری‌ها کمک کنند. اما همانند همه مسائل دیگر تاثیرگذار بر سلامتی در این خصوص نیز لازم است که تصویر کاملی داشته باشیم.

در این خصوص نیز تنها فاکتورهای ژنتیکی مانند نوع گروه خونی نیست که تاثیرگذار است بلکه برنامه‌های روزانه، شیوه تغذیه، مدیریت استرس و بسیاری مسائل دیگر در سلامتی کلی از جمله سلامتی قلب تاثیر و نقش دارند.

تحقیقات جدید بیانگر آن است که افرادی با گروه خونی آ (A)، ب (B) یا آ- ب (AB) نسبت به افراد با گروه خونی O احتمال بیشتری دارد که به حمله قلبی دچار شوند یا نارسایی قلبی را تجربه کنند. یک علت برای این افزایش احتمال ممکن است با التهاب در بدن افراد با این گروه های خونی مرتبط باشد.

افراد با گروه خونی O با ریسک اندکی کمتر برای دچار شدن به بیماری قلبی و لخته شدن خون رو به رو هستند اما ممکن است در برابر اختلالات خونریزی بیشتر آسیب پذیر باشند.

تحقیقات دیگر نیز حاکی است که افراد با گروه خونی آ –ب (AB) ممکن است با ریسک بیشتری برای نقص‌های شناختی نسبت به افراد با گروه خونی O رو به رو باشند. نقص‌های شناختی شامل مواردی مانند مشکل در به یاد آوردن ، تمرکز یا تصمیم‌گیری می‌شود.

 

آیا باید سبک زندگی را بر اساس گروه خونی تغییر دهیم؟

هر چند تحقیقات نشان می دهد که گروه خونی می‌تواند بر ریسک ایجاد بیماری قلبی تاثیر داشته باشد اما فاکتورهای مهم دیگر مانند تغذیه، ورزش یا حتی سطح آلودگی در محیط زندگی نقش مهمی در تعیین سلامت قلب دارند.

محققان می‌گویند که افراد صرفنظر از نوع گروه خونی خود باید به منظور حفظ سلامتی قلب خود رژیم غذایی سالم و مفید برای قلب و کاهش دهنده التهاب داشته باشند.

تحقیقات بیشتر ممکن است راه های قطعی‌تری برای درمان بر اساس گروه خونی مشخص کند اما با در نظر گرفتن همه فاکتورها ، یک بیمار با سطح خوب کلسترول و گروه خونی آ (A) ممکن است از مصرف روزانه آسپرین سود ببرد اما مصرف این دارو ممکن است برای چنین فردی با گروه خونی O لازم نباشد.

 

ارسال نظر