شناسه خبر : 37210

وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۶۰ هزار معلم پرورشی مواجه شد

وزارت آموزش و پرورش  با کمبود ۶۰ هزار معلم پرورشی مواجه شد

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ۱۰ سال گذشته در بین ۲۰ هزار دانشجو معلمی که جذب شده کمتر از ۵ درصد آنها برای معاونت پرورشی بوده است و اکنون با کمبود ۶۰ هزار معلم پرورشی در مدارس مواجه هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: یکی از دلایل به حاشیه کشیده شدن معاونت پرورشی این بود که وظایف و انتظارات از معاونت پرورشی کم کم رنگ باخت و به جای اینکه معاونت پرورشی به پرورش فضایل اخلاقی روی آورد، به وسیله‌ای برای برگزاری مراسمات و همایش ها تبدیل شد. این معاونت وظیفه اش ارتباط تک به تک و شناخت تمام دانش آموزان و استعدادهای آنها بود ولی این وظیفه به حاشیه رفت و مسائلی مطرح شد که وظیفه تربیت در عهده تمام عوامل حاضر در مدرسه است پس ما نیازی به معاونت پرورشی نداریم.

وی افزود:در مقابل این استدلال کارشناسان این حوزه اعلام کردند که معاونت پرورشی نقش تنظیم گری، مدیریت، هدایت دانش آموزان را بر عهده دارد و نباید این مسئولیت زمین گذاشته شود و با همین استدلال مقرر شد دوباره معاونت پرورشی احیا شود. پس از تصویب قانون احیا در سال ۸۶ اهتمامی بر جذب نیروی انسانی متخصص پرورشی وجود نداشته است و استدلال این بوده که کمبود نیروی انسانی باعث شده همه ظرفیت‌ها به حوزه آموزش داده شود.

وی ادامه داد: آموزش و پروش نیاز را اعلام می کند و سازمان اداری و استخدامی با توجه به ظرفیتش ظرفیت جذب را اعلام می کند و در حال حاضر مجوز جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی در حال صادر شدن است اما این موضوع به این زودی ها عملیاتی نمی شود. آموزش و پرورش نیاز نقطه به نقطه خودش را اعلام کرده است و از بین ۱۱۸ هزار مدرسه ای که داریم ۴۷ هزار مدرسه مربی پرورشی دارند و در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار نفر بازنشسته می شوند و ما به ۶۰ هزار نیروی انسانی پرورشی نیاز داریم که به معاونت پرورشی اعلام کرده ایم.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اما اینکه این نیاز چطور برطرف شود مشخص نیست و هنوز سازمان اداری و استخدامی در حال فراهم کردم مقدمات آن است. اگر همین امروز استخدام ۵ هزار نفری که سازمان امور اداری و استخدامی با آن موافقت کرده انجام شود ۵ سال بعد این نیرو به بدنه ما تزریق می شود.

وی در ادامه بیان کرد: هنوز هیچ چشم اندازی برای برگزاری آزمون استخدامی وجود ندارد. برنامه فراگیر پرورشی مدارس را تدوین کرده ایم و در این برنامه وظایف مربیان پرورشی و اولیایی که می خواهند به ما کمک کنند که امسال به مدارس ابلاغ می شود و ۵ هدف ایمان، امید، هویت، نشاط و خرد ورزی را دنبال می کند.

وی ادامه داد: این ۵ هدف ۵ فعالیت پایه اعم از اقامه نماز، اجرای اردوهای آموزشی، جشنواره ها سرودها و فعالیت های ورزشی، پرسش و پاسخ و تشکیل های دانش آموزی دارد. کل بودجه پرورشی برای ۱۶ میلیون دانش آموز زیر ۹۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا بودجه ما روزی ۱۶۵ هزار تومان می شود که خیلی کم و خنده دار است.

باقرزاده ادامه داد: وقتی سالانه به آموزش و پرورش اعلام می شود که سقف افزایش بودجه این وزارت خانه ۲۰ درصد است قطعا افزایش بودجه حوزه پژوهشی هم به همین نسبت بالا می رود. درخواست ۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه امور پرورشی کردیم که با آن موافقت نشد و اعلام شد که سقف بودجه هر نهادی میزان مشخصی است.

ظرفیت موسسات قرآنی در امور پرورشی بکار گرفته شود

نائب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز به بیان توضیحاتی درباره اقدامات لازم برای احیای معاونت پرورشی پرداخت و گفت:احیا معاونت پرورشی و تربیت بدنی در این وزارت خانه مبتنی بر چند فرآیند است. اولین فرآیند جذب نیروی انسانی متخصص در حوزه پرورشی است که وظیفه تربیت و جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی را در آنها بر عهده دارند و مسئله بعدی جذب نیروی انسانی در حوزه تربیت بدنی است.

محمد وحیدی در ادامه بیان کرد: امسال ردیف جذب معاونین پرورشی در سازمان امور اداری و استخدامی تعیین شد و احیا بخشی از ظرفیت های دانشگاه فرهنگیان در کشور برای تربیت نیروهای تخصصی در حوزه پرورشی نیز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در گذشته در دانشگاه های تربیت معلم در زمینه نیروی پرورشی نیز جذب وجود داشت و مربی پرورشی را وارد آموزش و پرورش می کردند ولی قانون احیا معاونت پرورشی به درستی اجرایی نمی شود.

وی گفت: در قانون لایحه برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در دستور بررسی است، به موضوع کیفیت و عدالت آموزشی پرداخته شده است و موادی گنجانده شده که فرآیند آینده توسعه آموزشی و پرورشی مدارس را به صورت شفاف بیان کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مهمترین نگاهی که در آنجا وجود دارد این است که آموزش و پرورش موظف است در برنامه هایش در حوزه پرورشی به غنی سازی برنامه ها توجه کند و از ظرفیت سایر دستگاه ها استفاده کند و روش های تربیتی جدید مثل اردوهای آموزشی و پرورشی و مذهبی استفاده کند و نظام جامع امور تربیتی و مراقب از دانش آموزش را ظرف ۶ ماه باید تدوین و اعلام کنند.

وی عنوان کرد: اگر ما به عنوان اولیای دانش آموزان به مخاطرات حوزه دانش آموزان باور داشته باشیم و بدانیم که مدارس از بعد تربیتی باید ارتقا یابند باید نظام جامع امور تربیتی را داشته باشیم تا تعیین شود چه دستگاه هایی در این زمینه وظایفی دارند و از پراکندگی در حوزه فرهنگ کشور جلوگیری کنیم.

نائب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما سازمان های بزرگ قرآنی و فرهنگی داریم و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

یک معلم به ازای هر ۴۰۰ دانش آموز

محمد صادق عبداللهی کارشناس آموزش در این برنامه گفت: بزرگترین مسئله حوزه پژوهشی ما که باعث شد که قانون احیا هم عملیاتی نشود این است که وزارت آموزش و پرورش هم عزمی به اجرای آن ندارد. پیشنهاد آموزش و پرورش به مجلس برای بودجه پژوهشی ۴۰۰ میلیارد بوده که به هر دانش آموز ۳۲ هزار تومان می رسد که در نهایت هم مجلس ۵۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرد.

وی ادامه داد: ما با ۶۰ هزار کمبود نیروی انسانی رو به رو هستیم ولی گویا اصلا باوری به این کمبود وجود ندارد. ما بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم به ازای هر ۱۵۰ دانش آموز باید یک معلم داشته باشیم در حالی که در برخی شهرستان ها به ازای هر ۴۰۰ دانش آموز یک معلم داریم.

این کارشناس مسائل آموزشی ادامه داد: متعدد بودن نهادهای متولی امور پرورشی هم عامل دیگر رسیدگی نکردن به امور پژوهشی است.

ارسال نظر