شناسه خبر : 37011

تحلیل شغلی همه افراد با سامانه جامع بازار کار

تحلیل شغلی همه افراد با سامانه جامع بازار کار

با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار زمینه تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران و اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان و دانش‌آموختگان فراهم می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بی‌تردید آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروهای آماده به کار در کشور، اهمیت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف را بیش از پیش ضروری می‌سازد. بر همین اساس رئیس‌جمهور تأمین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور دانسته و وزارت کار را مامور راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در زمینه اشتغال و جمع آوری مهارت‌ها و ظرفیت‌های کارجویان در این سامانه‌ها کرده است.

کارشناسان معتقدند که راه‌اندازی نظام اطلاع‌رسانی بازار کار علاوه بر آنکه موجب شفافیت بیش‌تر در بازار کار می‌شود، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌ آموختگان و سایر افراد جویای کار را فراهم می‌کند.

با راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار، تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران انجام و اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان از جمله دانش‌ آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

در این راستا معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه نظام جامع بازار کار تا شهریورماه امسال خبر داده و گفته است: با راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار، تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران انجام و اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

به گفته وی یکی از دغدغه‌های همیشگی بازار کار دستیابی به اطلاعات در این حوزه است و موضوع بعدی هوشمندسازی فعالیت‌های این بخش است که به وسیله این سامانه انجام می‌گیرد.

پیش‌تر سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعریف دو سامانه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده و گفته بود: این سامانه‌ها زمینه شناسایی بیکاران و اعلام نرخ بیکاری را فراهم می کنند.

به گفته وی نرخ بیکاری بر اساس پیمایش‌های میدانی انجام می‌شد اما اکنون سامانه‌ای طراحی شده که پیشرفت ۸۵ درصدی دارد و به زودی رونمایی می‌شود.

در حال حاضر اشتغال از مهم‌ترین سرفصل‌های کاری دولت سیزدهم به شمار می‌رود و دولت تاکید دارد که ظرفیت‌های خالی کشور برای اشتغال فارغ التحصیلان فعال شود.

رئیس جمهوری بر لزوم ایجاد هماهنگی میان وزارت کار با دستگاه‌های مختلف برای اشتغالزایی تاکید کرده و بر همین اساس از مسئولان وزارتخانه خواسته در عرصه اشتغال با راه اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی بستری فراهم کنند تا اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی و همچنین توانمندی‌ و مهارت‌ کارجویان به صورت شفاف در آن درج شود تا هم کارجویان و هم متقاضیان نیروی کار نیازهای خود را از این طریق تأمین کنند.

با راه‌اندازی سامانه جدید نیروهای متقاضی کار در آینده‌ نزدیک همه نیروهای فاقد اشتغال بر اساس مهارت‌های خود ساماندهی و طبق نیاز بازار کار و مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی معرفی و به کار گرفته می‌شوند.

ارسال نظر