شناسه خبر : 36670

سنگ کلیه چجوری دفع میشه؟

قطعا خیلی از افراد در طول زندگی خود، دردهای شدید و ناگهانی حاصل از سنگ کلیه را تجربه کرده‌اند. درواقع این سنگ‌ها با جابه‌جایی خود از طرف کلیه به‌سمت حالب (لوله‌های اتصال مثانه به کلیه) حسگرهای درد سیستم ادراری را تحریک می‌کند و درنتیجه درد آغاز می‌شود.

مهم‌ترین هشداری که نشان از وجود سنگ کلیه دارد!

پیش از آنکه به بررسی چگونگی دفع سنگ بپردازیم، اجازه دهید بگوییم که چه عاملی نشانگر وجود سنگ در کلیه خواهد بود. خروجی کلیه و اتصال آن به حالب، شکلی قیف‌مانند دارد. هنگامی که سنگ از محل استقرار خود جدا و روانه این قیف می‌شود، دردی حس خواهد شد که بیانگر وجود این اختلال است.

لازم به ذکر است که این درد بسته به اندازه سنگ شدید یا خفیف خواهد بود. معمولا دردهای حاد و مکرر زمانی رخ می‌دهد که سنگ موجب انسداد حالب یا کلیه شود.

به دردهای حاصل از سنگ کلیه هشیار باشید!

مهم‌ترین عاملی که در زمینه دفع سنگ از کلیه، توجه شما را معطوف خود می‌کند، درد پایین شکم یا کشاله ران و درد در پشت یا امتداد یک طرف بدن (دقیقا زیر دنده‌ها) است.

بروز این نشانه بیانگر مسیر خروج سنگ از کلیه، ورود آن به مجاری ادراری و حرکت به سمت مثانه یا میزراه است.

4 مرحله برای خاتمه‌دادن به سنگ کلیه

سنگ کلیه

حالا که به بحث جدی این مقاله رسیدیم، می‌خواهیم با استناد به منابع معتبر علم پزشکی، مراحلی را بیان کنیم که صفر تا 100 دفع سنگ از کلیه‌ها را بیان می‌کند:

مرحله یک، اسپاسم‌های کلیوی

در این مرحله، اسپاسم‌های کلیه برای خروج سنگ، بین یک الی 4 بار در ساعت رخ می‌دهد و تا زمانی که سنگ به حالب وارد نشده، این انقباض‌ها همچنان ادامه‌دار خواهد بود. درواقع این قسمت از ماجرا، دردناک‌ترین بخش دفع است.

مرحله 2، ورود سنگ به حالب

ازآنجایی‌که قطر داخلی حالب، 2 الی 3 میلی‌متر است، چنانچه سنگ بزرگتر از این مقدار باشد، بیمار دردی فوق‌العاده شدید را به‌صورت ضربانی تجربه خواهد کرد چراکه سنگ در مسیر حرکت خود پیوسته به دیواره حالب برخورد می‌کند.

مرحله 3، ورود سنگ به مثانه

زمانی که به این مرحله می‌رسیم، دردها محو می‌شوند و تنها احساسی که به فرد دست می‌دهد، نیاز به دفع ادرار است‌. تکرار چندباره این امر موجب دفع کامل سنگ خواهد شد البته گاهی ممکن است در مجرای ادرار گیر کند و مجددا به مثانه بازگردد که پس از دقایقی دوباره به مجرا برمی‌گردد.

مرحله 4، تلاش برای هدایت سنگ به بیرون

این مرحله به تلاش مضاعف شما جهت راندن سنگ زمانی که به دهانه مجرای ادرار می‌رسد، بستگی دارد.

نشانه‌هایی که حکم می‌کنند سنگ کلیه شما کاملا دفع شده است

بعد از طی‌کردن پروسه درمانی، اگر علائمی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم رفع شود، متوجه خواهید شد که سنگ به احتمال زیاد دفع شده است.

  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • نیاز فوری و ناگهانی به ادرار به‌علت وجود سنگ در خروجی مثانه
  • سنگ‌های شن‌مانندی که در ادرار دیده می‌شوند
  • درد زیر دنده‌ها که به‌سمت کشاله ران گسترش می‌یابد.

دکتر اورولوژی، قهرمان تسخیر سنگ کلیه

سنگ کلیه

سنگ‌های کلیوی همان رسوبات سخت متشکل از املاح و نمک‌های اسیدی هستند و درصورتی‌که کوچکتر از 5 یا 6 میلی‌متر باشند، ظرف چند روز تا چند هفته دفع خواهند شد.

اما با این حال مراجعه به دکتر اورولوژیست، یکی از الزاماتی است که در روند درمان خود نباید نادیده بگیرید. درواقع امکان دارد هنوز سنگ‌هایی درون کلیه باقی مانده باشد که شما از وجود آنها بی‌اطلاع باشید‌. بنابراین؛ متخصص اورولوژی با اجرای برخی معاینه‌ها و تجویز آزمایش‌ها شما را از وضعیت درونی‌تان آگاه می‌سازد.

حالا سوال اینجاست که کدام دکتر می‌تواند با علم و دانش خود، انتظارات ما را از روند درمان برطرف کند؟ ما در عناوین بعد پزشکان مجربی از تیم جامع و گسترده دکترتو را معرفی کرده‌ایم که مسلما انتخاب ایده‌آلی خواهند بود.

شکست سریع سنگ کلیه با متخصص اورولوژی کرج

احساس تکرر ادرار دارید؟ هنگام دفع ادرار پهلوهایتان درد می‌گیرد؟ در مثانه خود احساس درد می‌کنید؟ اگر به این علائم دچار شده‌اید، می‌توانید بهترین متخصص اورولوژی کرج را چنانچه در این شهر زندگی می‌کنید، در سایت اینترنتی دکترتو بیابید و با مشاوره‌های آنلاین یا تلفنی یا درصورت نیاز با مراجعه حضوری، برای رفع سنگ‌های کلیه خود اقدام کنید.

از بهترین دکترهای اورولوژی خوب در کرج که می‌توانید بهصورت آنلاین نوبت بگیرید، دکتر هادی ملکی، محمد رضا یوسفی و شهاب پیروی هستند که به سریع‌ترین شکل ممکن پاسخگوی نیاز درمانی شما خواهند بود.

مبارزه با سنگ‌های کلیوی با دقت حرفه‌ای متخصص اورولوژی کرمان

ساده‌ترین روش جهت نوبت‌گیری از مجرب‌ترین متخصص اورولوژی کرمان و فوق تخصص رشته جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی، مراجعه به سایت دکترتو است.

اگر ساکن کرمان هستید و با مشکلات کلیوی که رایج‌ترین آنها سنگ‌های کلیه است، دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌توانید به‌‌راحتی و با توجه به محل زندگی خود، با بهترین دکتر از طریق این مجموعه آشنا و از خدمات حضوری و غیرحضوری آنها بهره‌مند شوید.

دکتر آذر دانش‌پژوه، محمد حسن دهقانی فیروزآبادی و محسن آرمین، به‌ترتیب لیست از فعال‌ترین متخصصان مجموعه دکترتو هستند که می‌توانید به مهارت درمانی آنها اطمینان داشته باشید.

امیدی نو برای بیماران سنگ کلیه با متخصص اورولوژی بندرعباس

شما عزیزان می‌‌توانید از لیست پیشنهادی بهترین متخصص اورولوژی بندرعباس در سایت دکترتو، یکی از آنها را با توجه به منطقه زندگی خود انتخاب کرده و روند درمان خود را به آن پزشک کارآزموده واگذار کنید.

دکتر محمد ناتمی، محمود فداکار و هوشنگ عابدینی از بهترین متخصصانی هستند که با انتخاب آنها دیگر هیچ نگرانی بابت درمان موفقیت‌آمیز خود نخواهید داشت‌.

جمع‌بندی

متاسفانه در طی سال‌های اخیر، تعداد بیماران سنگ کلیه به‌علت افت کیفیت مواد غذایی به‌ویژه روی کارآمدن نوشیدنی‌هایی مضر تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. به‌طوری که گفته می‌شود سالانه بیش از نیم‌میلیون نفر به‌دلیل این مشکل به اورژانس مراجعه می‌کنند.

با اینکه گسترش این اختلال سبب شد افراد زیادی به پیچ‌وخم‌های بیماری کلیوی آگاه شوند اما همچنان نکات ظریفی وجود دارد که ناچار می‌شوید برای اطلاع از آنها و ارتقای سلامت خود به پزشک مراجعه کنید.

حالا با تفصیلاتی که در این مقاله خواندید، به‌نظر شما بهترین دکتر اورولوژی را در کدام مجموعه درمانی می‌توان یافت؟ و بر چه اساسی می‌توان به تجربه کاری او اطمینان حاصل کرد؟

ارسال نظر