سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز آغاز شد

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز آغاز شد

صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌ توجیه پروژه و بررسی ریسک‌های اقتصادی، در طرح توسعه میدان نفتی یاران به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه ملی با توجه به مجوزهای قوانین بالادستی همسو با تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک نفت و گاز را کلید زد.

یکی از خلأهای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، بهره‌برداری ناکافی ایران از میدان‌های نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، با رویکرد افزایش منابع ملی و پررنگ‌تر شدن نقش ایران در میدان‌های مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرد.

بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران سرمایه‌گذاری کرد، همچنین کارگروه سرمایه‌گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تأمین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به مقدار ۴۵ درصد به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار گرفت.

شایان یادآوری است که میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان‌های یاران شمالی و یاران جنوبی، در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدوده ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد، این میدان نفتی شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان می‌شود که نفت درجای آن در دو بخش شمالی و جنوبی یک میلیارد و ۶۰۰ بشکه برآورد می‌شود.

ارسال نظر