برق بادی به کمک حل ناترازی می‌آید

برق بادی به کمک حل ناترازی می‌آید

یکی از اولویت‌های مهم وزارت نیرو با هدف رفع ناترازی تولید و مصرف برق تلاش برای تأمین برق از انرژی بادی است که با صدور مجوزهای لازم برای ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی، این بار انرژی باد برای رفع ناترازی برق در کشور به کمک می‌آید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، تلاش برای استفاده از انرژی باد باهدف کمک به تولید برق از سال ۱۴۰۲ به جد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

براین‌اساس روند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از برق پاک به‌جای برق تولیدی از نیروگاه‌های فسیلی از ابتدای دولت سیزدهم موردتوجه جدی این دولت قرار گرفت.

چنانکه «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های کاری خود را توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعلام کرده بود.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، گفته بود: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش خورشیدی با سرعت بیشتری در کشور در جریان است. برای این بخش مجوز ساخت چهارهزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پیش‌تر صادر شده بود که اکنون مراحل احداث خود را سپری می‌کند.

همچنین در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به‌عنوان متولی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صندوق توسعه ملی، تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین مالی ساخت چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به امضا رساندند.

اما توسعه سایر انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی بادی به‌کندی به‌پیش می‌رفت.

۶ شهریور سال ۱۴۰۲ مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفته بود: ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی در دالان‌های بادی کشور در انتظار صدور مجوز شورای اقتصاد است.

«علی شب نورد» افزود: ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های ساخت این میزان نیروگاه بادی در کشور در مراحل پایانی خود قرار دارد، گفت: موافقت شورای اقتصاد با ساخت این میزان نیروگاه کمک شایانی به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و نیز تأمین برق موردنیاز کشور خواهد کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های ساتبا ادامه داد: پس از صدور مجوز توسط شورای اقتصاد، مناقصه‌های لازم برگزار خواهد شد و سپس کار وارد مراحل اجرایی می‌شود.

این روند ادامه داشت تا آنکه در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۲ مجوز لازم برای ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی در کشور صادر شد. مطابق این مصوبه، نرخ فروش برق سرمایه‌گذاران از طریق مناقصه، تعیین و به‌صورت ارزی پرداخت می‌شود.

مطابق مصوبه‌های قبلی شورای اقتصاد، نرخ تعیین شده برای فروش برق متأثر از تغییرات قیمت سوخت‌های فسیلی نخواهد بود.

مطابق مصوبه، بازپرداخت دولت به سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های بادی به مدت چهار سال و نیم به قیمت ۹.۵ سنت تضمین شده است. همچنین قابلیت فروش برق این نیروگاه‌ها در تابلوی سبز بورس نیز وجود دارد.

البته مشخصات فنی توربین‌های بادی و سایر تجهیزات نیروگاه‌های بادی مطابق استانداردهای مورد تأیید وزارت نیرو خواهد بود.

اکنون و بر اساس این مصوبه، شرکت‌های بخش خصوصی علاقه‌مند به توسعه نیروگاه‌های بادی می‌توانند ورود کرده و با ساخت نیروگاه‌های بادی قدمی در تأمین برق پایدار دوستدار محیط‌زیست بردارند.

علاوه بر این وزارت نیرو در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ اقدام لازم برای صدور برق تجدیدپذیر به کشورهای منطقه را به انجام رساند.

براین‌اساس همه تولیدکنندگان برق از منابع تجدیدپذیر می‌توانند برق تولیدی خود را به کشورهای منطقه به‌خصوص سه کشور ترکیه، افغانستان و پاکستان صادر کنند.

ارسال نظر