قدیمی‌ترین نیروگاه کشور نوسازی می‌شود / افزایش ۲ برابری راندمان

قدیمی‌ترین نیروگاه کشور نوسازی می‌شود / افزایش ۲ برابری راندمان

سرپرست طرح‌های نیروگاهی شرکت برق حرارتی گفت: با اجرای طرح جایگزینی، واحد‌های جدید نیروگاه طرشت با راندمان ۴۴ درصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرپرست طرح‌های نیروگاهی شرکت برق حرارتی گفت: واحد‌های فعلی نیروگاه طرشت راندمان ۲۱ درصدی دارند که با اجرای طرح جایگزینی، واحد‌های جدید با راندمان ۴۴ درصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به برنامه این مجموعه برای نوسازی قدیمی‌ترین نیروگاه کشور، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۴ مولد جدید پایه گازسوز جایگزین چهار واحد فرسوده بخش بخار نیروگاه طرشت خواهد شد.

سعید احمدی با اشاره به اینکه نیروگاه طرشت در سال ۱۳۳۸ احداث شده و از قدمت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: نیروگاه طرشت دارای چهار واحد ۱۲.۵ مگاواتی بخار است که بیش از ۶۰ سال از عمر فعالیت آن‌ها می‌گذرد. تکنولوژی طراحی این واحد‌ها بسیار قدیمی بوده و اکثر تجهیزات و قطعات آن فرسوده شده است.

او با تاکید بر اینکه این واحد‌ها دارای راندمان حدود ۲۱ درصد هستند که بسیار کم است و مصرف سوخت بالایی دارند، ادامه داد: به دلیل سن بالای نیروگاه، تامین قطعات مصرفی و یدکی نیروگاه با مشکلات زیادی همراه بوده و هزینه بهره‌برداری بالایی دارد.

احمدی اضافه کرد: سیستم خنک‌کن واحد‌های نیروگاه نیز مصرف آب بسیار زیادی دارد؛ به گونه‌ای که روزانه حدود سه هزار مترمکعب آب در فرایند تولید برق این واحد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین هزینه‌های زیادی نیز صرف نگهداری و انجام تعمیرات سالیانه آن می‌شود. واحد‌های قدیمی نیروگاه و ایستگاه گاز آن دارای آلودگی صوتی است و از سوی دیگر با توجه به راندمان پایین نیروگاه، در ازای ظرفیت تولیدی آن ذرات آلاینده بیشتری هم تولید می‌شود.

او با تاکید بر اهمیت ویژه نیروگاه طرشت با توجه به جانمایی و موقعیت مکانی آن افزود: این نیروگاه بار مناطقی از مرکز پایتخت را تامین می‌کند به همین دلیل با توجه به مواردی که گفته شد، شرکت برق حرارتی در راستای ماموریت خود مبنی افزایش راندمان و بهسازی نیروگاه‌های برق در سراسر کشور، تصمیم به بازنشسته کردن واحد‌های موجود و احداث واحد‌های جدید در محوطه نیروگاه طرشت کرده است.

احمدی در تشریح این برنامه ها گفت: در فاز اول طرح جدید نیروگاه طرشت، دو واحد بخار قدیمی نیروگاه از مدار خارج و ۶ واحد مولد پایه گازسوز ۴.۳ مگاواتی مجموعا به ظرفیت ۲۵.۸ مگاوات تا پیک تابستان سال آینده جایگزین آن خواهد شد. این واحد‌ها دارای راندمان حدود ۴۴ درصد بوده و مصرف آب آن‌ها بسیار ناچیز است. 

او با اشاره به احداث یک ایستگاه گاز جدید در محوطه نیروگاه، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته فاز دوم این نیروگاه نیز شامل احداث هشت واحد ۴.۳ مگاواتی است که پس از پیک تابستان سال آینده عملیات اجرایی احداث آن‌ها آغاز می‌شود. بر همین اساس مجموعا ۱۴ واحد جدید به ظرفیت بیش از ۶۰ مگاوات جایگزین واحد‌های بخار نیروگاه خواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه راندمان واحد‌های جدید نیروگاه طرشت بیش از دو برابر راندمان واحد‌های قدیمی این مجموعه خواهد بود، عنوان کرد: پس از بهره‌برداری کامل این پروژه شاهد کاهش چشم‌گیر میزان آلایندگی صوتی و محیطی و همچنین مصرف آب این نیروگاه خواهیم بود.

ارسال نظر