قیمت نفت به پایین‌ترین سطح ۶ ماه اخیر رسید

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح ۶ ماه اخیر رسید

پس از افت بیش از سه درصدی قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۲۱ آذرماه) تداوم نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه و انتظار برای تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره، قیمت این کالای راهبردی به پایین‌ترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از شانا، قیمت نفت پس از کاهش بیش از سه درصدی و رسیدن به پایین‌ترین سطح ۶ ماه اخیر در معاملات روز سه‌شنبه در دادوستدهای روز چهارشنبه (۲۲ آذرماه) به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به مازاد عرضه و در پی آن کاهش تقاضا، باز هم کاهش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه ساعت ۲ و ۷ دقیقه بامداد روز چهارشنبه با یک سنت کاهش به ۷۷ دلار و ۲۳ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه با ۲ سنت کاهش به ۶۸ دلار و ۵۹ سنت به ازای هر بشکه رسید.

تورم ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر قیمت نفت در معاملات جهانی را به‌طور ناگهانی کاهش داد و این شرایط پیش‌بینی‌ها برای کاهش ندادن نرخ بهره در اوایل سال آینده میلادی از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد، به‌طوری که این موضوع بر مصرف تأثیر می‌گذارد.

در همین حال، تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد در این باره گفتند که میانگین هفتگی صادرات نفت خام روسیه به بالاترین سطح از ژوئیه رسیده است و این وضع نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه را تشدید می‌کند و تردیدها درباره اقدام جمعی شماری از اعضای اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای پس از سی‌ششمین نشست وزارتی  ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) را تشدید می‌کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز انرژی کوتاه‌مدت خود، پیش‌بینی برای عرضه  نفت ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ را نسبت به برآورد پیشین ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۱۲ میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه در روز رساند.

چشم‌انداز کاهشی، نفت را در مسیر سقوط هفتگی قرار می‌دهد و روند کاهش پیاپی هفتگی ادامه می‌یابد.

تینا تنگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز (CMC Markets) در این باره گفت: نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی ایالات متحده که اواخر روز چهارشنبه پایان می‌یابد، سمت و سوی بازارها را تعیین می‌کند.

وی افزود: موضع تندروانه‌تر از حد انتظار بانک مرکزی ممکن است سبب کاهش بیشتر قیمت‌های نفت شود.

به‌طور گسترده‌ای انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را متوقف کند. با این حال، سرمایه‌گذاران بر دیدگاه‌های مقام‌های بانک مرکزی آمریکا درباره اقتصاد و جایی که نرخ بهره را در سه ماهه‌های آینده مشاهده می‌کنند، تمرکز خواهند کرد.

 

ارسال نظر