رقم سرمایه گذاری درآب شیرین کن ها به چهارهزار و ۷۴۲ میلیارد تومان رسید

رقم سرمایه گذاری درآب شیرین کن ها به چهارهزار و ۷۴۲ میلیارد تومان  رسید

-بر اساس آمار وزارت نیرو ۱۰۳ پروژه آب‌شیرین‌کن از سال ۸۵ تاکنون به بهره‌برداری رسیده یا در حال اجرا است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، تعداد ۱۰۳ پروژه آب‌شیرین‌کن از سال ۸۵ تاکنون در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، البرز، اصفهان، کرمان، مرکزی و کاشان در حال اجرا و بهره‌برداری بوده و از این تعداد ۲۵ قرارداد در حال اجرا و ۷۸ قرارداد هم در حال بهره‌برداری است.

این پروژه‌ها جمعیتی افزون بر سه میلیون و ۷۴۷ هزار نفر را پوشش می‌دهند و تا کنون مبلغ چهار هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.

این در حالی است که قراردادهای منعقد شده در حوزه آب‌شیرین‌کن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد ۱۵ قرارداد با ظرفیت ۱۰۱ هزار و ۳۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز با مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بوده و تعداد هشت پروژه با ظرفیت ۳۵ هزار و ۱۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسیده است.

علاوه بر این، ۲ پروژه با ظرفیت ۱۰۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با مبلغ سرمایه‌گذاری سه‌هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ در مرحله انعقاد قرارداد است و ۶ پروژه نیز با ظرفیت ۳۸ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسیده است.

برآوردها از چگونگی توزیع مصارف نمک‌زدایی در جهان نشان می‌دهد ۶۳ درصد این منابع در شرب، ۳۱ درصد در صنعت، ۲درصد در کشاورزی،۲ درصد در توریسم، یک درصد در بخش نظامی و یک درصد در سایر مصارف نمک‌زدایی مصرف می‌شود.

بر این‌ اساس، توزیع منابع آب ورودی به سامانه‌های نمک‌زدایی در جهان شامل آب دریا ۶۰ درصد، لب‌شور ۲۱.۵ درصد، رودخانه ۸.۳ درصد، پساب ۵.۷ درصد و ۴.۳ درصد آب خالص و ۲ درصد سایر اعلام شده است.

برابر آمارها، در فواصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ بانک جهانی، وضعیت نمک‌زدایی در جهان به‌طور متوسط سالیانه ۹ درصد رشد داشته است. این در حالی است که بیشترین میزان رشد مربوط به ایالات متحده، چین، عربستان و امارات متحده عربی است.

از سوی دیگر، ۵۴ درصد ظرفیت نمک‌زدایی جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا انجام می‌شود و عربستان با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۹۸ هزار مترمکعب و با ۱۷ درصد تولید نسبت به ظرفیت کلی، امارات متحده عربی با هشت میلیون و ۷۴۳ هزار مترمکعب و ۱۴ درصد و ایالات متحده امریکا با هشت میلیون و ۳۴۴ هزار مترمکعب و با ۱۴ درصد نسبت به ظرفیت کلی، تولید پروژه آب‌شیرین‌کن را به خود اختصاص می‌دهند.

عربستان سعودی ۹ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن دارد

بر این‌ اساس، بیشترین میزان آب‌شیرین‌کن‌ها در جهان برای عربستان، امارات و امریکا است و در دنیا ۶۰ درصد آب دریا، ۲۱ درصد آب دست‌شوی و ۸.۰۳ درصد آب رودخانه را شیرین می‌کنند.

این در حالی است که عربستان سعودی ۹ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن دارد که بیشترین ظرفیت آب‌شیرین‌کن را برای آب شرب مورد استفاده قرار می‌دهد.

ارسال نظر