برنت در سطوح ۸۰ دلار معامله شد


برنت در سطوح ۸۰ دلار معامله شد

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در آستانه نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس به سطوح ۸۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از شانا، در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار نتیجه نشست مجازی آخر هفته وزیران نفت و انرژی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) هستند، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه (ششم آذرماه) تاکنون با کاهش روبه‌رو بوده و قیمت نفت خام شاخص برنت به زیر ۸۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال ساعت ۷ و ۲۸ دقیقه روز دوشنبه به وقت گرینویچ با ۳۹ سنت یا ۰.۵ درصد افت به ۸۰ دلار و ۱۹ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام وست دبلیوتی‌آی آمریکا با ۴۴ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش، ۷۵ دلار و ۱۰ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

هر دو شاخص در معاملات هفته گذشته اندکی افزایش یافتند، نخستین افزایش هفتگی این دو شاخص نفتی طی پنج سال گذشته در پی انتظارها برای لغو کاهش عرضه داوطلبانه روسیه و عربستان در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی و احتمال بحث‌ها درباره تعمیق کاهش عرضه اوپک‌پلاس رخ داد.

قیمت‌های جهانی نفت خام اواسط هفته گذشته پس از اینکه اوپک‌پلاس به‌منظور حل و فصل مسائل مربوط به سهمیه تولید اعضای آفریقایی، نشست وزیران نفت و انرژی این ائتلاف را از ۲۶ نوامبر (یکشنبه پنجم آذرماه) به ۳۰ نوامبر (پنجشنبه، نهم آذرماه) به تعویق انداخت، بیش از ۳ دلار کاهش یافت.

چهار منبع اوپک‌پلاس روز جمعه (سوم آذرماه) به رویترز گفته بودند که پس از مذاکرات با اعضای آفریقایی اوپک‌پلاس، توافق‌نظر نسبی میان اعضای این ائتلاف حاصل شده است.

تحلیلگران مؤسسه آی‌ان‌جی در این باره گفتند با توجه به اختلاف‌های احتمالی در اوپک‌پلاس بر سر سهمیه‌های تولید، جو بازار منفی است، اگرچه آنها انتظار دارند عربستان کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را سال آینده میلادی لغو کند، یا از مقدار آن بکاهد.

تحلیلگران این مؤسسه در یادداشتی اعلام کردند که به‌وضوح، اگر ما این را نبینیم، با توجه به مازاد عرضه در سه ماه نخست اول ۲۴، فشار نزولی بیشتری بر بازار نفت وارد می‌شود.

تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم در یادداشتی اعلام کردند که پیش از نشست اوپک‌پلاس، پیش‌بینی‌ها درباره صادرات اعضای اوپک یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به آوریل کاهش یافته است.

برآوردهای این بانک حکایت از آن دارد که کاهش عرضه داوطلبانه عربستان و روسیه حداقل تا سه ماه نخست ۲۰۲۴ تمدید می‌شود و کاهش عرضه جمعی اوپک‌پلاس بدون تغییر باقی می‌ماند، اگرچه احتمال تعمیق کاهش هم در دستور کار قرار دارد.

 

ارسال نظر