وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد

وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد

وزیر نفت با تکذیب شایعه استعفایش گفت: اختلافی بین وزارت نفت و دولت وجود ندارد و مسائل مطرح شده شایعه‌ای بیش نیست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: اختلافی بین وزارت نفت و دولت وجود ندارد و مسائل مطرح شده شایعه‌ای بیش نیست. وی یادآورشد: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که همواره نگاه پشتیبانی به وزارت نفت دارد.

اوجی گفت: تاکنون ۱۱ و نیم میلیون متر مکعب گاز مشعل در غرب و شرق کارون جمع‌آوری شده و تا پایان امسال، حدود ۱۹ میلیون متر مکعب جمع‌آوری خواهد شد که تقریبا معادل گاز تولیدی یک فاز پارس جنوبی است. گازهای مشعل، گازهای غنی اما سمی هستند که در پالایشگاه‌ها، فرآوری و تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود. 

وی درباره آلودگی هوا بیان کرد: در بحث آلودگی هوا دولت مردمی و وزارت نفت اقدامات خوبی را در پالایشگاه‌های جاری درخصوص کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی شروع کرده‌ایم و انجام می‌دهیم.

وزیر نفت افزود: یکی دو ماه قبل در اصفهان با حضور رئیس جمهور واحد تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوییل یورو۵ به بهره برداری رسید و در سایر پالایشگاه‌ها به جد بحث کیفی‌سازی سوخت را دنبال می‌کنیم سقف استاندارد تمام محصولاتمان را افزایش می‌دهیم و به طبع آن پالایشگاه شیراز و پالایشگاه تبریز امسال به بهره‌برداری می‌رسند. 

اوجی درباره سوخت و آلودگی هوا گفت: وزارت نفت میانگین امسال و طی ۷ ماه، روزانه ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها داده است و به طبع آن روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع (سوخت نفت گاز و نفت کوره) کمتری در نیروگاه‌ها مصرف شده که سابقه نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد صنایع و عمده نیز روزانه در ۷ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتری به صنایع داده‌ شد به این معنا که ۱۶۴ تا ۱۶۵ میلیون مترمکعب گاز داده‌ایم و تامین سوخت کرده‌ایم که این موضوع در راستای بحث آلودگی هوا کمک می‌کند.

وزیر نفت درباره جمع‌آوری گازهای مشعل عنوان کرد: با مقایسه روند گازهای مشعل در دوره‌های قبل با این دولت مشخص می شود که ۱۱.۵ میلیون متر مکعب گاز مشعل عمدتاً در میادین غرب کارون در استان‌های غربی و در شرق کارون شروع به جمع‌آوری کرده‌ایم که تا پایان امسال ۱۸.۵ تا ۱۹ میلیون متر مکعب می رسد.

اوجی بیان کرد: یعنی تقریباً معادل یک فاز جنوبی گازهای مشعل را تا پایان امسال جمع‌آوری می‌کنیم. این گازها، گازهای غنی و بسیار آلاینده و سمی هستند اینها در پالایشگاه‌ها و یا واحدهای ان جی ال فرآورش و تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

وی درباره صادرات ال پی جی گفت: امسال درخصوص رقم صادرات گاز ال پی جی یا گاز مایع در ۷ ماهه اخیر نسبت به سال گذشته رشد خوبی حدود بیش از ۲۰ درصد رشد صادرات گاز مایع و گاز ال پی جی را داشتیم به طبع آن افزایش تولید گازی که در کشور انجام شده است .

وزیر نفت تصریح کرد: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و همچنین برخی از میادین مستقل گازی تولید گاز خام ما نسبت به شروع دولت بیش از۵۰ میلیون متر مکعب، بیشتر بوده است و از طرفی با راه‌اندازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی ظرفیت پالایشگاه گاز نزدیک به ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

اوجی درخصوص انجام عملیات میترینگ اظهار کرد: انجام عملیات میترینگ که دغدغه بسیاری از مسئولان و مجلس بود، ۱۶۴ نقطه را در چهار شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پالایش پخش شناسایی کرده‌ایم این‌ها نقاط  ورودی یا خروجی واحدها از سر چاه هستند.

وی افزود: امروز ما سیستم میترینگ خیلی قوی در شرکت ملی نفت داریم البته در ۱۶۴ نقطه نقص داشتیم که شناسایی شده و در مدت یکی، ۲ سال آینده به نتیجه می رسد.

 

ارسال نظر