شناسه خبر : 41658

اختصاصی چابک آنلاین؛

کشورهای پیشرو در لیزینگ مسکن چه مدلی را برای جذب بیشتر در نظر می گیرند

کشورهای پیشرو در لیزینگ مسکن چه مدلی را برای جذب بیشتر در نظر می گیرند

لیزینگ املاک به افراد این امکان را می دهد تا مسکن خود را به صورت اقساطی خریداری کنند و به نحوی به افراد در خرید مسکن کمک کند و پس از پایان دوره لیزینگ فرد می تواند به عنوان مالک اصلی ملک باشد.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، لیزینگ یک روش اجاره به شرط تملیک است که به افراد یا شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا یک دارایی مانند خودرو، تجهیزات و املاک را به مدت معینی با پرداخت هزینه‌های اجاره ماهیانه، در اختیار بگیرند و در انتهای دوره لیزینگ، امکان خرید دارایی به قیمت معین وجود دارد یا می‌تواند تجدید نشود که  این روش معمولاً برای افراد یا شرکت‌هایی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند دارایی را به صورت نقدی خریداری کنند، مناسب است.

ابتدایی ترین گام در لیزینگ املاک، انتخاب دارایی است و مراحل بعدی به ترتیب توافق نامه لیزینگ، بررسی اعتبار مشتری، اجرای قرارداد و استفاده از ملک است که فرد به عنوان خریدار حق استفاده از ملک را در طول دوره لیزینگ دارد اما ملک به نام شرکت لیزینگ خواهد بود.

اما دست آخر، مرحله خرید (اختیاری) است یعنی در پایان دوره لیزینگ، فرد یا شرکت می تواند تصمیم به خرید ملک با قیمت معین یا اجاره مجدد آن بگیرد و در پایان قرارداد در صورت عدم خرید، ملک به مالک اصلی یا شرکت لیزینگ باز می گردد.

درحال حاضر کشورهای مختلف در جهان از لیزینگ املاک به عنوان یک روش اجاره و مدیریت دارایی‌ها بهره می‌برند.

برخی از کشورهای پیشرفته موفق در اجرای لیزینگ املاک عبارتند از آلمان، کانادا، استرالیا، آمریکا و انگلستان که البته توسعه و موفقیت لیزینگ املاک در هر کشور به عوامل اقتصادی، قوانین مربوطه، فرهنگ مالی و تقاضا بستگی دارد.

ناگفته نماند که درکشورهای درحال توسعه هم لیزینگ املاک به عنوان یک روش مدیریت دارایی‌ها و اجاره ملک در حال گسترش است و کشورهایی همچون هند، برزیل، ترکیه،ویتنام و نیجریه گام های خوبی در این مسیر برداشته اند زیرا توسعه لیزینگ در این کشورها نه تنها به بهبود دسترسی به ملک کمک می کند بلکه در رشد بخش مالی اقتصادی نیز سهم دارد.

لیزینگ املاک هم همچون تمامی فرآیندها مزایا و معایب خود را دارد. 

از مواردی چون حفظ نقدینگی و تسهیلات مالی به عنوان مزایای لیزینگ املاک نام برده می شود.

همچنین، با پایان دوره لیزینگ، افراد می‌توانند تصمیم به تمدید قرارداد، خرید ملک یا بازگشت ملک به مالک اصلی بگیرند به عبارتی لیزینگ به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که دارایی‌های خود را با بهترین شکل ممکن، مدیریت کرده و به روزرسانی کنند.

ناگفته نماند که در لیزینگ، برخی از ریسک‌های مرتبط با تغییرات ارز از مستأجر به لیزینگ کننده منتقل می‌شود و از طرفی لیزینگ به افراد این امکان را می‌دهد که به راحتی به تغییرات نیازهای کسب و کار یا فردی پاسخ دهند بدون ارتباط مستقیم با مالکیت مطلق دارایی.

قابل توجه آنکه لیزینگ املاک در کنار مزایای گفته شده معایبی هم دارد که  هزینه کل بالا یکی از این معایب است یعنی در مجموع، هزینه‌های لیزینگ ممکن است نسبت به هزینه خرید نقدی یا اجاره طولانی‌مدت بالاتر باشد.

به عبارتی ممکن است محدودیت‌های مربوط به قرارداد لیزینگ باعث محدودیت در بهره‌وری و استفاده از دارایی شوند و عدم مالکیت مطلق در طول دوره لیزینگ یکی دیگر از معایب این طرح است.

همواره می‌بایست در نظر گرفت که تاثیرات، مزایا و معایب لیزینگ بستگی به شرایط و نیازهای خاص هر فرد یا شرکت دارد.

برکسی پوشیده نیست که لیزینگ املاک با ایجاد امکاناتی نظیر کاهش فشار مالی، تنوع در گزینه های مسکن، افزایش قابلیت دسترسی و تشویق به سرمایه گذاری به تحریک بازار مسکن و افزایش افراد در تملک ملک کمک می کند.

با این اوصاف به نظر می رسد که برای افراد یا شرکت‌ها، انتخاب بین لیزینگ و تملک نیاز به ارزیابی دقیق نیازها، هدف‌ها و شرایط مالی دارد.

 بررسی دقیق قرارداد لیزینگ، شرایط مالی، و استراتژی مالی به افراد این امکان را می‌دهد تا تصمیم بهتری بر اساس شرایط فردی خود بگیرند.

 

ارسال نظر