شناسه خبر : 38894

مجوز راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات بازار کار داده شد

مجوز راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات بازار کار داده شد

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تصویب مجلس مکلف شد سامانه ملی اطلاعات بازار کار را به منظور تجزیه و تحلیل و توصیف سالانه وضعیت بازار کار و برآورد وضعیت آینده بازار کار راه‌اندازی کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بی‌تردید آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروهای آماده به کار در کشور، اهمیت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف را بیش از پیش ضروری می‌سازد. بر همین اساس ایجاد سالانه یک میلیون شغل  نیاز ضروری کشور دانسته و وزارت کار ماموریت راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در زمینه اشتغال و جمع آوری مهارت‌ها و ظرفیت‌های کارجویان در این سامانه‌ها شده است.

به اعتقاد کارشناسان راه‌اندازی نظام اطلاع‌رسانی بازار کار علاوه بر آنکه موجب شفافیت بیش‌تر در بازار کار می‌شود، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌ آموختگان و سایر افراد جویای کار را فراهم می‌کند.

با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار، تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران انجام و اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان از جمله دانش‌ آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

در این راستا قرار بود طبق اعلام معاون اشتغال وزارت کار سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار شهریور ماه امسال راه‌اندازی شود اما این اتفاق رخ نداد و وی اخیرا از رونمایی سامانه مذکور تا دو ماه آینده خبر داده است.

آنطور که کریمی بیرانوند گفته راه‌اندازی این سامانه مورد تاکید بسیاری قرار داشته و در سند تحول دولت سیزدهم نیز به عنوان یکی از تکالیف دولت مطرح است.

وی با بیان اینکه تمام اطلاعات ثبتی در بازار کار از جمله اطلاعات ۷۴ دستگاه‌ اجرایی باید جمع آوری شود، گفت: این سامانه در مرحله ۷۰ درصدی اخذ و تطبیق اطلاعات است و هدف از راه‌اندازی آن ثبتی مبنا کردن تمام اطلاعات بازار کار است.

معاون اشتغال وزیر کار درعین حال از ایجاد پروفایل شغلی مهارتی برای تمام ایرانیان با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار خبر داده و گفته است: تمام مردم با داشتن کد ملی دارای یک پروفایل شغلی مهارتی می‌شوند و از طریق آن شناسایی بیکاران و شاغلان امکانپذیر می‌شود.

ایده راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات بازار کار به ۱۰ سال قبل برمی‌گردد که قرار بود از طریق اطلاعات سامانه، کاریابی‌های داخلی کشور به یکدیگر متصل شوند و بهنگام‌سازی اطلاعات بازار کار از طریق گردآوری و پردازش اطلاعات موجود صورت پذیرد. آن زمان محمدحسین فروزان‌مهر ـ معاون اشتغال وزیر وقت کار گفته بود: امروز دیگر در دنیا آمارگیری به شیوه نمونه‌گیری انجام نمی شود و کشورها به مرور به سمت آمارگیری‌های ثبتی حرکت کرده‌اند؛ موضوعی که کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار نیز به آن اشاره داشته و هدف از راه‌اندازی سامانه جامع بازارکار را ثبتی مبنا کردن تمام اطلاعات بازار عنوان کرده است.

یکی از دغدغه‌های همیشگی بازارکار دستیابی به اطلاعات در این حوزه و موضوع هوشمندسازی فعالیت‌های این بخش است که با راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار محقق می‌شود.

در روزهای اخیر نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف به طراحی و استقرار «سامانه ملی اطلاعات بازار کار» مشتمل بر توصیف و تحلیل سالانه وضعیت بازار کار، برآورد وضعیت آتی بازار کار در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کردند. همچنین سازمان برنامه را موظف کردند نسبت به تأیید صلاحیت مؤسسات و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات توسعه کسب و کار با وظایفی نظیر طراحی الگو و مدل‌های کسب و کار برای ایجاد و توسعه بنگاه‌ها، تسهیل فرایند تأمین مالی، کسب مجوزهای لازم، تضمین مالی یا بیمه‌ای برای کسب وکارها و تسهیل شکل‌گیری شبکه‌های تأمین، تولید، بازاریابی و فروش اقدام کند.

در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند (الف) و بند الحاقی ۱ ماده ۶ این لایحه توسط نمایندگان تصویب شد که بر اساس بند الحاقی به منظور توسعه پایگاه‌های آمار و اطلاعات بازار کار و سامانه‌های کاریابی با محوریت بخش خصوصی، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و نظارت بر فعالیت آن سامانه‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری مرکز آمار ایران و سایر مراجع اطلاعاتی موظف شده است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به طراحی و استقرار «سامانه ملی اطلاعات بازار کار» مشتمل بر توصیف و تحلیل سالانه وضعیت بازار کار، برآورد وضعیت آتی بازار کار در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به تفکیک مهارت‌ها، تخصص‌ها و توزیع جغرافیایی، برآورد تقاضای بازار کار به تفکیک سطوح تحصیلی، جنسیت و توزیع منطقه‌ای (تا سطح شهرستان) و اعلام استانداردهای مشاغل در چهارچوب استانداردهای جهانی تدوین استانداردها و صدور مجوز اقدام کند.

در حال حاضر اشتغال از مهم‌ترین سرفصل‌های کاری دولت سیزدهم به شمار می‌رود و دولت تاکید دارد که ظرفیت‌های خالی کشور برای اشتغال فارغ التحصیلان فعال شود.رئیس جمهوری بر لزوم ایجاد هماهنگی میان وزارت کار با دستگاه‌های مختلف برای اشتغالزایی تاکید کرده و بر همین اساس از مسئولان وزارتخانه خواسته در عرصه اشتغال با راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی بستری فراهم کنند تا اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی و همچنین توانمندی‌ و مهارت‌ کارجویان به صورت شفاف در آن درج شود تا هم کارجویان و هم متقاضیان نیروی کار نیازهای خود را از این طریق تأمین کنند.

به گزارش ایسنا، با راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار علاوه بر اینکه همه نیروهای فاقد اشتغال بر اساس مهارت‌های خود ساماندهی و طبق نیاز بازار کار و مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی معرفی و به کار گرفته می‌شوند، امکان تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران در قالب ایجاد پروفایل شغلی مهارتی فراهم می‌شود.

ارسال نظر