شناسه خبر : 44633

چطور ارز دانشجویی بگیریم؟ + مدارک مورد نیاز و لینک ثبت نام

چطور ارز دانشجویی بگیریم؟ + مدارک مورد نیاز و لینک ثبت نام

تمامی مراحل دریافت سهمیه ارز دانشجویی به صورت الکترونیکی است و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، مبلغ این ارز خدماتی ۱۳ هزار یورو (یا معادل آن به سایر ارزها) برای شهریه است که سالانه در وجه موسسه یا دانشگاه مورد نظر واریز می‌شود.هزینه‌های اقامت هم ماهیانه حداکثر ۱۵۰۰ یورو (یا معادل آن به سایر ارزها) است و برای هر عضو خانواده هم (همسر و فرزد) ماهیانه حداکثر ۵۰۰ یورو یا معادل آن پرداخت خواهد شد.

این ارز فقط به متقاضیان دوره ارشد و دکترا تعلق می‌گیرد و حداکثر مدت پرداخت آن برای مقطع کارشناسی ارشد ۳۶ ماه (۶ ترم) و مقطع دکترا ۶۰ ماه (۱۰ ترم) است. به علاوه دانشجو‌ها می‌توانند سالانه به مدت ۳ ماه در ایران اقامت داشته باشند و اگر فردی بیش از این مدت در کشور حضور داشته باشه باید ارز دریافتی را بازگرداند.

دانشجویان متقاضی دریافت ارز در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir مراجعه و ضمن تشکیل پرونده، مدرک لغو تعهد آموزش رایگان در ایران را در سایت بارگزاری کنند. به عنوان نمونه اگر برای مقطع دکترا به خارج از کشور اقدام کرده اید و کارشناسی ارشد را در ایران خوانده‌اید، باید دانشنامه مدرک ارشد یا لغو تعهد آموزش رایگان را در سایت بارگذاری کنید.

دانشجویان متقاضی دریافت ارز در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم باید به «سامانه موحد» به آدرس  mohed.behdasht.gov.ir مراجعه و ثبت نام کرده و تشکیل پرونده دهند.

در نهایت پس از تایید شدن مدارک، کد مرکز مبادله ایران برای متقاضی پیامک می‌شود و می‌تواند برای دریافت ارز به یکی از شعب منتخب بانک ملی که فهرست آن در سایت این بانک مشخص شده است مراجعه کند.

همچنین دانشجویان باید گواهی اشتغال به تحصیل خود را در سامانه میخک وزارت امور خارجه بارگذاری کنند. دقت کنید که این گواهی باید با سر‌برگ رسمی و مهر دانشگاه باشد و در آن مواردی مثل مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، تمام وقت بودن دوره تحصیل و بازه زمانی تحصیلی ذکر شود، زیرا این ارز فقط به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که تحصیل شان به صورت حضوری و تمام وقت بوده و به دوره‌های غیر حضوری، پاره وقت و مجازی سهمیه ارزی تعلق نمی‌گیرد.

ضمنا در این گواهی باید به دریافت یا عدم دریافت هرگونه کمک هزینه تحصیلی اعم از مقرری و شهریه نیز اشاره شود، چون به افرادی که دارای بورس کامل هستند یا به عبارت دیگر کمک هزینه تحصیلی در یافت می‌کنند ارز تعلق نمی‌گیرد.

همچنین ارائه ویزا دانشجویی هم الزامی است. دانشگاه محل تحصیل نیز باید مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت باشد در غیر این صورت ارز پرداخت نمی‌شود. برای مشاهده لیست دانشگاه‌های مورد تایید هم می‌توانید به سایت دو وزارت‌خانه مراجعه کنید.

قابل ذکر است که به دوره‌های زبان، کالج، پیش نیاز و به طور کلی دوره‌های قبل از ورود به مقطع تحصیلی اصلی ارز تعلق نمی‌گیرد.

ارسال نظر